Immortal Onion – Ocelot of Salvation
Jarek Szczęsny:

Wielowarstwowa cebula.

Lee Gamble – Mnestic Pressure
Paweł Gzyl:

Od nowoczesnej bass music do klasycznego IDM-u.

Special Request – Belief System
Paweł Gzyl:

Wyznanie wiary w połamane rytmy.

Speech Debelle – Tantil before I breathe
Jarek Szczęsny:

Miłość, gniew, problemy rasowe, tożsamościowe oraz rozedrgany obraz rzeczywistości.

Johannes Heil – Gospel
Paweł Gzyl:

Jedenasty album w dorobku niemieckiego weterana.

Ziúr – U Feel Anything?
Kasia Jaroch:

Producentka z Berlina nie oczekuje twojej sympatii.

Nosaj Thing – Parallels
Bartek Woynicz:

Drift -> Home -> Fated -> Parallels…

Kaitlyn Aurelia Smith – The Kid
Jarek Szczęsny:

Dziecięca perspektywa.

Juju & Jordash – Sis-Boom-Bah
Paweł Gzyl:

Powiew ciepłego wiatru znad pustyni.

Normal Echo – Kaskady
Jarek Szczęsny:

Szczęsny o Szczęsnym.

Abatwa (The Pygmy) – Why Did We Stop Growing Tall?
Łukasz Komła:

Nieczęsto stykamy się z muzyką z Rwandy, kraju dotkniętego krwawym ludobójstwem. Abatwa (The Pygmy) to nic innego, jak nazwa jednego z najbardziej zagrożonych plemion w Afryce. Znacie z pewnością tragiczną historię Rwandy, która dokonała się w 1994 r., masakrę osób […]

Krikor Kouchian – Pacific Alley
Paweł Gzyl:

Nocny spacer po plaży nad Pacyfikiem.

Shorelights – Summer Cottage Soundscapes
Paweł Gzyl:

Trzech dżentelmenów nad jeziorem.

Širom – I Can Be a Clay Snapper
Łukasz Komła:

Słoweńskie trio uczyniło z tradycji przyszłość.  

Abatwa (The Pygmy) – Why Did We Stop Growing Tall?

Nieczęsto stykamy się z muzyką z Rwandy, kraju dotkniętego krwawym ludobójstwem.

Abatwa (The Pygmy) to nic innego, jak nazwa jednego z najbardziej zagrożonych plemion w Afryce. Znacie z pewnością tragiczną historię Rwandy, która dokonała się w 1994 r., masakrę osób pochodzenia Tutsi wymierzoną przez ekstremistów Hutu. Historię tę przypomnieli niedawno Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze w swoim najnowszym filmie „Ptaki śpiewają w Kigalii” (2017).

Producentem i osobą odpowiedzialną za zarejestrowanie nagrań, jakie znalazły się na krążku „Why Did We Stop Growing Tall?” jest Ian Brennan. Wybrał się on w najbardziej newralgiczne rejony tego kraju. Podróżował z dwoma okolicznymi mieszkańcami Tutsi, choć – jak sam wspomina – w powietrzu dało się odczuć na każdym kroku dramat niewinnych ludzi sprzed lat. Brennan wyruszył w poszukiwaniu pozostałych śladów (to bardzo smutne!) po tradycyjnych śpiewakach czy instrumentalistach, ale z nadzieją, że spotka też młode pokolenie kultywujące tradycje i nie tylko. Spotkał tam zaledwie garstkę nastolatków: między innymi tancerzy break dance’owych i 19-letnią freestyle’ową raperkę Rosine Nyiranshimiyimana. Co ciekawe, przy okazji Ian odkrył także Emmanuela Hatungimana – tradycyjnego śpiewaka z fryzurą w stylu mohawk, którego głos oraz instrumenty można usłyszeć w utworach „2” i „7”.

Kobiety Abatwa spotkało wiele złego. Ponoć porywano te o najwyższym wzroście i łączono na siłę w pary z mężczyznami z innych plemion, a to doprowadzało do dramatycznych zaburzeń genetycznych. W poszczególnych pieśniach na „Why Did We Stop Growing Tall?” czuć żal i smutek kobiet Tutsi z plemienia Abatwa.

Ten niezwykły album przybliża nam również brzmienia rozmaitych tradycyjnych instrumentów z Rwandy. Jednym z nich jest 11-strunowy icyeme, porównywany wyglądem do deski surfingowej, a kiedy muzyk postawi go w pionie, to często przewyższa jego wzrost. Icyeme słychać choćby w nostalgicznym „Ihorere (Stop Crying Now)” w wykonaniu Emmanuela Habumuremya i Ange Kamagaju oraz w pięknych melodiach „Umutesi (I’ll Follow You Until You Kill Me)” Ruth Nyiramfumukoye (matka) i Patricka Manishimine (syn). W wyciszonym „Cyabusiko (Night Streetwalker, Who Will Care for My Children?)” Jeana Claude’a Nzabonimpa wybrzmiewają dźwięki mogące kojarzyć się z kalimbą, ale nie jestem pewien, jaki to instrument (może Wy wiecie?). To nie jedyne interesujące w brzmieniu instrumenty na tej płycie, wsłuchajcie się uważnie.


Oryginalnie prezentuje się w kompozycji „Umwana W’umuhanda (The Child from the Streets)” wspomniana już raperka Rosine Nyiranshimiyimana. Elektroniczny i minimalistyczny zgrzyt, coś na kształt wyładowania elektrycznego, stał się świetnym tłem do slangowej nawijki.

Wszyscy Ci, którzy interesują się muzyką z Afryki, powinni mieć w swojej kolekcji „Why Did We Stop Growing Tall?”. Z całą pewnością to jedno z najważniejszych wydawnictw z Czarnego Lądu w tym roku!

18.08.2017 | Glitterbeat

 

Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze