Inwolves – Color In The Zoo
Łukasz Komła:

Belgijska multiinstrumentalistka, Karen Willems, dobrała sobie nowych współpracowników. Inwolves zrzucił skórę i pobiegł do nieco innego lasu. A może dżungli?  

Various Artists – DC Trax (The Octal Years)
Paweł Gzyl:

Najbardziej szorstka i surowa wersja dub-techno z obozu DeepChord.

Seabuckthorn – A House With Too Much
Łukasz Komła:

Obrodził Rokitnik, są nowe owoce. Skosztujecie?

Annea Lockwood / Christina Kubisch – The secret life of the inaudible
Łukasz Komła:

Dwie wielkie artystki dźwiękowe, przekazały sobie odmienny materiał źródłowy, który połączyły na jednym wydawnictwie.   

Pejzaż – Ostatni Dzień Lata
Ania Pietrzak:

Błogi soundtrack polskich wakacji.

ACT! – Universalist
Paweł Gzyl:

Fairlight CMI znow w modzie.

The Young Mothers – Morose
Łukasz Komła:

Czy to kolejna supergrupa jedynie z nazwy? Śmiem twierdzić, że nie!    

Laurel Halo – Raw Silk Uncut Wood
Jarek Szczęsny:

Niezmordowana eksperymentatorka.

Thomas Leer – 1982
Paweł Gzyl:

Nienagrane przeboje.

The Magnificent Tape Band – The Subtle Art of Distraction
Jarek Szczęsny:

Retromania w wersji turbo.

Abul Mogard – Above All Dreams
Maciej Kaczmarski:

Kim pan jest, panie Mogard?

Sstrom – Otider
Paweł Gzyl:

Wykastrowane techno.

cv313 – Analogue Oceans
Paweł Gzyl:

Mistyka oceanu dźwięków.

Mika Vainio & Franck Vigroux – Ignis
Paweł Gzyl:

Tibi et igni.



Abatwa (The Pygmy) – Why Did We Stop Growing Tall?

Nieczęsto stykamy się z muzyką z Rwandy, kraju dotkniętego krwawym ludobójstwem.

Abatwa (The Pygmy) to nic innego, jak nazwa jednego z najbardziej zagrożonych plemion w Afryce. Znacie z pewnością tragiczną historię Rwandy, która dokonała się w 1994 r., masakrę osób pochodzenia Tutsi wymierzoną przez ekstremistów Hutu. Historię tę przypomnieli niedawno Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze w swoim najnowszym filmie „Ptaki śpiewają w Kigalii” (2017).

Producentem i osobą odpowiedzialną za zarejestrowanie nagrań, jakie znalazły się na krążku „Why Did We Stop Growing Tall?” jest Ian Brennan. Wybrał się on w najbardziej newralgiczne rejony tego kraju. Podróżował z dwoma okolicznymi mieszkańcami Tutsi, choć – jak sam wspomina – w powietrzu dało się odczuć na każdym kroku dramat niewinnych ludzi sprzed lat. Brennan wyruszył w poszukiwaniu pozostałych śladów (to bardzo smutne!) po tradycyjnych śpiewakach czy instrumentalistach, ale z nadzieją, że spotka też młode pokolenie kultywujące tradycje i nie tylko. Spotkał tam zaledwie garstkę nastolatków: między innymi tancerzy break dance’owych i 19-letnią freestyle’ową raperkę Rosine Nyiranshimiyimana. Co ciekawe, przy okazji Ian odkrył także Emmanuela Hatungimana – tradycyjnego śpiewaka z fryzurą w stylu mohawk, którego głos oraz instrumenty można usłyszeć w utworach „2” i „7”.

Kobiety Abatwa spotkało wiele złego. Ponoć porywano te o najwyższym wzroście i łączono na siłę w pary z mężczyznami z innych plemion, a to doprowadzało do dramatycznych zaburzeń genetycznych. W poszczególnych pieśniach na „Why Did We Stop Growing Tall?” czuć żal i smutek kobiet Tutsi z plemienia Abatwa.

Ten niezwykły album przybliża nam również brzmienia rozmaitych tradycyjnych instrumentów z Rwandy. Jednym z nich jest 11-strunowy icyeme, porównywany wyglądem do deski surfingowej, a kiedy muzyk postawi go w pionie, to często przewyższa jego wzrost. Icyeme słychać choćby w nostalgicznym „Ihorere (Stop Crying Now)” w wykonaniu Emmanuela Habumuremya i Ange Kamagaju oraz w pięknych melodiach „Umutesi (I’ll Follow You Until You Kill Me)” Ruth Nyiramfumukoye (matka) i Patricka Manishimine (syn). W wyciszonym „Cyabusiko (Night Streetwalker, Who Will Care for My Children?)” Jeana Claude’a Nzabonimpa wybrzmiewają dźwięki mogące kojarzyć się z kalimbą, ale nie jestem pewien, jaki to instrument (może Wy wiecie?). To nie jedyne interesujące w brzmieniu instrumenty na tej płycie, wsłuchajcie się uważnie.


Oryginalnie prezentuje się w kompozycji „Umwana W’umuhanda (The Child from the Streets)” wspomniana już raperka Rosine Nyiranshimiyimana. Elektroniczny i minimalistyczny zgrzyt, coś na kształt wyładowania elektrycznego, stał się świetnym tłem do slangowej nawijki.

Wszyscy Ci, którzy interesują się muzyką z Afryki, powinni mieć w swojej kolekcji „Why Did We Stop Growing Tall?”. Z całą pewnością to jedno z najważniejszych wydawnictw z Czarnego Lądu w tym roku!

18.08.2017 | Glitterbeat

 

Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze