Amandra – Dame De Bahia
Paweł Gzyl:

Francuz w Warszawie.

MIN t „Assemblage” LP
Kasia Zmora:

Urzekający muzyczny paczwork w wykonaniu MIN t.

Elsa Hewitt – Peng Variations (+„Cameras From Mars” i „DUM SPIRO SPERO”).
Ania Pietrzak:

„Przekręt” doskonały.

Damon Wild – Cosmic Path
Paweł Gzyl:

Function spłaca dług wobec swego mentora.

Arno E. Mathieu – Circumstances Of Chaos
Paweł Gzyl:

Deep house z dużym rozmachem.

The Gentleman Losers – Permanently Midnight
Jarek Szczęsny:

Dżentelmeni z Helsinek.

Sampa the Great – Birds and the BEE9
Jarek Szczęsny:

Kandydatka do tronu.

Franck Vigroux – „Barricades”
Mateusz Piżyński:

Industrialny soundtrack końca monumentalnej cywilizacji.

Various Artists – Spheres
Paweł Gzyl:

Sex! Horror! Vampire!

Various Artists – Momentum (Ten Years of Token)
Paweł Gzyl:

Pełna identyfikacja.

Hati & Mazzoll – Teruah
Łukasz Komła:

Pigułka na transcendencję.

J.G. Biberkopf – Fountain of Meaning EP
Krystian Zakrzewski:

Wehikuł czasu w lustrze wody.

Anthony Linell – Layers Of Reality EP
Krystian Zakrzewski:

Szorstkie.

Ceramic TL & Ipek Gorgun – Perfect Lung
Paweł Gzyl:

Newage’owe medytacje w nowoczesnej wersji.

Abatwa (The Pygmy) – Why Did We Stop Growing Tall?

Nieczęsto stykamy się z muzyką z Rwandy, kraju dotkniętego krwawym ludobójstwem.

Abatwa (The Pygmy) to nic innego, jak nazwa jednego z najbardziej zagrożonych plemion w Afryce. Znacie z pewnością tragiczną historię Rwandy, która dokonała się w 1994 r., masakrę osób pochodzenia Tutsi wymierzoną przez ekstremistów Hutu. Historię tę przypomnieli niedawno Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze w swoim najnowszym filmie „Ptaki śpiewają w Kigalii” (2017).

Producentem i osobą odpowiedzialną za zarejestrowanie nagrań, jakie znalazły się na krążku „Why Did We Stop Growing Tall?” jest Ian Brennan. Wybrał się on w najbardziej newralgiczne rejony tego kraju. Podróżował z dwoma okolicznymi mieszkańcami Tutsi, choć – jak sam wspomina – w powietrzu dało się odczuć na każdym kroku dramat niewinnych ludzi sprzed lat. Brennan wyruszył w poszukiwaniu pozostałych śladów (to bardzo smutne!) po tradycyjnych śpiewakach czy instrumentalistach, ale z nadzieją, że spotka też młode pokolenie kultywujące tradycje i nie tylko. Spotkał tam zaledwie garstkę nastolatków: między innymi tancerzy break dance’owych i 19-letnią freestyle’ową raperkę Rosine Nyiranshimiyimana. Co ciekawe, przy okazji Ian odkrył także Emmanuela Hatungimana – tradycyjnego śpiewaka z fryzurą w stylu mohawk, którego głos oraz instrumenty można usłyszeć w utworach „2” i „7”.

Kobiety Abatwa spotkało wiele złego. Ponoć porywano te o najwyższym wzroście i łączono na siłę w pary z mężczyznami z innych plemion, a to doprowadzało do dramatycznych zaburzeń genetycznych. W poszczególnych pieśniach na „Why Did We Stop Growing Tall?” czuć żal i smutek kobiet Tutsi z plemienia Abatwa.

Ten niezwykły album przybliża nam również brzmienia rozmaitych tradycyjnych instrumentów z Rwandy. Jednym z nich jest 11-strunowy icyeme, porównywany wyglądem do deski surfingowej, a kiedy muzyk postawi go w pionie, to często przewyższa jego wzrost. Icyeme słychać choćby w nostalgicznym „Ihorere (Stop Crying Now)” w wykonaniu Emmanuela Habumuremya i Ange Kamagaju oraz w pięknych melodiach „Umutesi (I’ll Follow You Until You Kill Me)” Ruth Nyiramfumukoye (matka) i Patricka Manishimine (syn). W wyciszonym „Cyabusiko (Night Streetwalker, Who Will Care for My Children?)” Jeana Claude’a Nzabonimpa wybrzmiewają dźwięki mogące kojarzyć się z kalimbą, ale nie jestem pewien, jaki to instrument (może Wy wiecie?). To nie jedyne interesujące w brzmieniu instrumenty na tej płycie, wsłuchajcie się uważnie.


Oryginalnie prezentuje się w kompozycji „Umwana W’umuhanda (The Child from the Streets)” wspomniana już raperka Rosine Nyiranshimiyimana. Elektroniczny i minimalistyczny zgrzyt, coś na kształt wyładowania elektrycznego, stał się świetnym tłem do slangowej nawijki.

Wszyscy Ci, którzy interesują się muzyką z Afryki, powinni mieć w swojej kolekcji „Why Did We Stop Growing Tall?”. Z całą pewnością to jedno z najważniejszych wydawnictw z Czarnego Lądu w tym roku!

18.08.2017 | Glitterbeat

 

Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze