HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.

Janus Rasmussen – Vin
Mateusz Piżyński:

Deep house’owy kalendarz połówki Kiasmosa.

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1
Paweł Gzyl:

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Psyk – A Moment Before
Paweł Gzyl:

Hiszpański producent wraca do swoich korzeni.

Mary Lattimore & Mac McCaughan – New Rain Duets
Jarek Szczęsny:

Cztery utwory, dwoje wykonawców i jedna sesja na żywo.

Chúpame El Dedo – No Te Metas Con Satan
Łukasz Komła:

Psychodeliczna cumbia staje do walki z Szatanem!



Zebry a Mit – Laumės

Starolitewskie boginie.

Od debiutu Zebry a Mit minęło dwa lata. Od tego czasu zmienił się skład zespołu. Grupę opuścił Piotr Dąbrowski, a w to miejsce dołączył Olgierd Dokalski. Poza tym w składzie grają jeszcze Wojtek Traczyk (Warszawskie Combo Taneczne, Gaba Kulka, The Light) oraz Hubert Zemler (Slalom, Babadag, Piętnastka). Liderem bez zmian pozostał Kamil Szuszkiewicz. Wejście do składu Dokalskiego, jako drugiego trębacza, wynika wprost z założenia artystycznego jakie powziął Szuszkiewicz. Otóż zwrócił on swoją uwagę w stronę Litwy. Konkretnie chodzi o starodawne pieśni sutartines. W warstwie opisowej powołuje się na mit bogiń, które zeszły na ziemię. Powodowała nimi troska o ludzkość. Zajmowały się sierotami, ale okrutnie potrafiły obejść się z nieuczciwymi. Warto ich posłuchać.

Muzycznie rozkład sił wygląda dość prosto. Dwie trąbki i sekcja rytmiczna. Zaskakujące ile potencjału tkwi w takim składzie. Słuchanie tej płyty to niecodzienne doświadczenie. Tyle samo wysiłku zostało włożone w grę, co w zmontowanie tych utworów. Obie rzeczy są równie ważne dla końcowego efektu. Weźmy „Chapter II”, w którym obie trąbki idą po tej samej linii, ale wokół porozstawiana została perkusja. Skupienie się na niej wymaga nie lada wysiłku, bo dźwięki zostały ulokowane w różnych kanałach, a uwaga skupiana na rytmie skutecznie bywa odwracana przez urokliwą melodię i mocniejsze akcenty trąbek.

Słyszalne są też różnice w barwie dęciaków. Widać, że Szuszkiewicz popracował nad efektami. Spróbujcie rozgryźć „Chapter VII”. Ta polirytmia stanowi niemałe wyzwanie. Trudność odbioru tej muzyki potęguje jej lekkość. Delikatne tony, niespodziewanie stawiane akcenty muzyczne – skazują „Laumės” na bycie rzeczą niełatwo przyswajalną. Mocnym punktem płyty jest dynamiczny „Chapter IV”. Sekcja rytmiczna wypełnia rolę destrukcyjną względem melodii. Wsłuchiwanie się w ten utwór spowodowało, że za każdym razem odkrywałem nowe dźwięki ulokowane na różnych kanałach. Powtarzalność fraz wciąga, hipnotyzuje. Doprawdy trudno przestać tego słuchać.

Kończący utwór z dziewiątką w tytule pokazuje, że minimalizm jest panom nieobcy. Dźwięki odbijają się od siebie, nałożone na siebie przepływają obok siebie sprawiając wrażenie granych pod wodą. Ciekawie wypada rozdział szósty. Werwa, basowy akcent i porywający rytm dają niezapomniane wrażenia. Wychwycone uderzenia w talerz domagają się powtórek. Należy wielokrotnie przesłuchać „Laumės”, żeby w pełni go docenić. Surowość wprowadzana przez sekcję rytmiczną zawodowo nie przystaje do delikatności trąbek. Album z jednej strony czaruje powtórzeniami, a z drugiej stawia wymagania słuchaczowi, aby ten w pełni poświęcił swoją uwagę. Tylko tak można docenić maestrię zespołu. Dodatkowym atutem jest zmienny nastrój tych melodii. Wydają się być radosne, ale potrafiłem też usłyszeć w nich lament. Wszystko w naszych uszach.

Fundacja Kaisera Söze | 2017

Bandcamp

FB

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. Piotr D.

    Piotr Dąbrowski nie opuścił zespołu, tylko dowiedział się z nienacka, że zespół ma nową konfigurację 😉