Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.

S S S S – Walls, Corridors, Baffles
Paweł Gzyl:

Power ambient z Lucerny.

Kompozyt – Hybridism
Jarek Szczęsny:

Rozbudzić może uśpione pokłady filozoficznej głębi.



Errorsmith – Superlative Fatigue

Beczka śmiechu.

Jeśli by cofnąć się do początku poprzedniej dekady, kiedy światło dzienne ujrzała kompilacja „Nearly Disco Dawn” projektu Errorsmith, a zawierająca nagrania z lat 2001 – 2003, okazałoby się, że stojący za nim Erik Wiegland tworzył wówczas muzykę, który w zaskakujący sposób antycypowała modną obecnie falę pomysłowych dekonstrukcji różnych klubowych stylów. Sekret tkwił w poczuciu humoru berlińskiego producenta, które pozwalało mu w niefrasobliwy sposób żonglować podstawowymi elementami disco, electro, house’u czy techno.

Wiegland działał już na podobnych zasadach od połowy lat 90. – zarówno sam, jak i w dwóch duetach. Pierwszym był MMM, założony z późniejszym rezydentem Berghain – Fiedelem. Obaj panowie byli pracownikami słynnego sklepu Hard Wax, mieli więc dostęp do najnowszych płyt z całego świata. Zamiast jednak naśladować nowinki z Detroit czy Chicago, rozbierali je na czynniki pierwsze, by potem złożyć w zupełnie nowe całości. Sporą popularność zyskał także Sound’N’Hack, duet naszego bohatera z Frankiem Timmem, który szedł jeszcze dalej w swych eksperymentach.

Tak naprawdę Errorsmith nie doczekał się do tej pory albumu z prawdziwego zdarzenia. Brak ten nadrabia teraz wytwórnia PAN serwując zestaw ośmiu premierowych nagrań artysty. Jego zdaniem to najbardziej radosna muzyka, jaką do tej pory stworzył. I rzeczywiście – tym razem dekonstruuje on jamajski reggaeton. Podstawę wszystkich nagrań stanowią więc rwane i łupane bity, które Wiegland uzupełnia wokalnymi modulacjami („Lightspeed”), przesterowanymi basami („Suepraltive Fatigue”), komputerowymi efektami („Who-is”), a przede wszystkim abstrakcyjnymi wariacjami na modularnych syntezatorach („Internet Of Screws”).

Stworzona w ten sposób muzyka może wywoływać skrajne reakcje – od zachwytu po irytację. Jej brzmienie ma bowiem dosyć minimalistyczny charakter i jedynie od czasu do czasu wyłania się tu jakaś szczątkowa melodia. Zastosowanie przerysowanych dźwięków wywołuje raz za razem efekt zamierzonej groteski – a pompujący bezlitośnie bit wciąga w taneczny pląs. Jeśli ktoś ma podobne poczucie humoru jak Erik Wiegland, wysłucha krążka z szerokim uśmiechem na twarzy. Ktoś inny – może ze złością cisnąć nim o ścianę. Do katalogu wytwórni PAN ten zawadiacki materiał pasuje jednak jak ulał.

PAN 2017

www.p-a-n.org

www.facebook.com/pan.hq

www.errorsmith.de

www.facebook.com/errorsmith.berlin

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. duduś

    strasznie prymitywne jak wytwór jakiegoś podrzędnego grajka, który dopiero nauczył się Fruity Loopsa…