Henning Baer – Shatterproof
Paweł Gzyl:

Producencka wersja Grounded Theory.

ŻAL – Teodor
Paulina Miedzińska:

Muzyka ŻAL’u jest mroczna u podstaw, a drąży ją taneczne ziarno.

zvλd – Baklava
Maciej Kaczmarski:

Tajemnicze słodycze.

M.E.S.H. – Hesaitix
Paweł Gzyl:

Czy angielskiemu producentowi udało się przeskoczyć nowatorski debiut?

Nadah El Shazly – Ahwar
Łukasz Komła:

Egipska awangarda na krawędzi jawy i snu.

Anja Schneider – SoMe
Paweł Gzyl:

Pierwszy album niemieckiej producentki od dziewięciu lat.

Gajek – 17
Paweł Gzyl:

„17” to tak naprawdę odwrócone „71”.

Fallbeil – Macht Macht Zement
Paweł Gzyl:

Genialni dyletanci powrócili!

Various Artists – Watergate XV
Paweł Gzyl:

Tak się bawi Watergate.

Paul St. Hilaire & Rhauder ‎– Derdeoc
Maciej Kaczmarski:

Spadkobiercy kolektywu Basic Channel. Paul St. Hilaire to nikt inny, jak Tikiman (musiał zrezygnować z pseudonimu z powodów prawnych), czyli wokalista związany niegdyś z Rhythm & Sound, legendarnym dubowym projektem Moritza Von Oswalda i Marka Ernestusa (tłocznie Basic Channel, Chain […]

John Lake – #void
Jarek Szczęsny:

Jan od odczłowieczania.

Blush Response – Infinite Density
Paweł Gzyl:

EBM w służbie techno – i na odwrót.

Burial – Untrue po 10 latach
Redakcja:

Jak oceniamy „Untrue” z perspektywy 10 lat? Jak mocno ta płyta wpłynęła na nas, a jak mocno na elektronikę? Przeczytajcie opinie autorów NM i komentujcie.

Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna – Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna
Paweł Gzyl:

Mistrz dub-techno i kirgiska kapela ludowa. Co z tego wynika?

Paul St. Hilaire & Rhauder ‎– Derdeoc

Spadkobiercy kolektywu Basic Channel.

Paul St. Hilaire to nikt inny, jak Tikiman (musiał zrezygnować z pseudonimu z powodów prawnych), czyli wokalista związany niegdyś z Rhythm & Sound, legendarnym dubowym projektem Moritza Von Oswalda i Marka Ernestusa (tłocznie Basic Channel, Chain Reaction, Maurizio, Main Street Records, sklep Hard Wax w Berlinie – absolutne fundamenty dub-techno). Pochodzący z karaibskiej wyspy Dominiki artysta jest założycielem wytwórni False Tuned, autorem dwóch albumów solowych i współpracownikiem m.in. Beat Pharmacy, Deadbeata, Stephena Hitchella i duetu Modeselektor. Jako wieloletni kooperant Basic Channel, czarnoskóry śpiewak jest duchowym dziedzicem ekipy w niemal prostej linii.

I choć skupione wokół kolektywu projekty należą już do przeszłości, wspólne dokonania St. Hilaire’a i Rhaudera (Marco Rhauderwiek) z klasą odświeżają tech-dubowe patenty sprzed lat. Najpierw były to cztery EPki wydane w barwach wytwórni Ornaments: „No News” (2009), „No News (Dub Remixes)” (2010), „Sidechain” (2012) i „Reconnection” (2016). Teraz – pełen album dla Sushitech Records. Ponadgodzinna zawartość „Derdeoc” przenosi wprost do złotych czasów gatunku. Wskazuje na to już otwierający całość, poprzedzony intro „Control”. Z ambientowej mgły wyłaniają się przetworzone sample melodyki i podskórna basowa pulsacja. Zanim jeszcze wejdzie wokal, miękki, regularny rytm zdąży już wyścielić wnętrze.

To jakby zaginiona kompozycja innych klasycznych aliasów Basic Channel z udziałem St. Hilaire’a – Round Three („Acting Crazy”!), Round Four i Round Five. Podobnie brzmią następujące po nim „Redeem” i zroszony kroplami wibrafonu „Meanwhile”, oparte na mocnym house’owym rytmie. Ale już oszczędny „Stabilize” i zagęszczony „Dim Dim” z uduchowionym zaśpiewem i linią basową w stylu Billa Laswella przywołują na myśl doskonałą płytę „Showcase” (Rhythm & Sound i Tikiman, 1998), zaś w „Bendage” pojawiają się kwaśne dźwięki à la Roland TB-303. Dodatkowo można rozkoszować się na poły instrumentalnymi wariantami (tzw. „versions”) trzech utworów: „Redeem”, „Dim Dim” i „Stabilize”.

Wielokrotnie udowodniono (zapewne zrobili to „amerykańscy naukowcy”), że zestawienie miarowej rytmiki, tłustych basów, natchnionych zaśpiewów, rozlanych rewerberacji i delayów, stanowi połączenie równie doskonałe, co czekolada z masłem orzechowym. Nikt by pewnie się nie zdziwił, gdyby wyszło, że zawiera w sobie złoty podział. Nie jest to specjalnie odkrywcze ani przełomowe granie, ale chyba nikt nie oczekuje od tej konwencji jakiegoś radykalnego progresu. Zarówno Paul St. Hilaire, jak i Rhauder osiągnęli na „Derdeoc” mistrzostwo hipnotycznej atmosfery – i właśnie nią można delektować się bez końca niczym malarskim majstersztykiem dopracowanym w każdym calu. Nie trzeba nawet odpalać spliffa.

Sushitech Records | 2017

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 3

  1. Jędrek

    I trzeba 🙂

  2. czy „malarskim majstersztykiem dopracowanym w każdym calu” można się bez końca delektować – rzecz wysoce dla mnie dyskusyjna 😀

  3. Khan85

    „Nie trzeba nawet odpalać spliffa” nie trzeba, ale można!