Inwolves – Color In The Zoo
Łukasz Komła:

Belgijska multiinstrumentalistka, Karen Willems, dobrała sobie nowych współpracowników. Inwolves zrzucił skórę i pobiegł do nieco innego lasu. A może dżungli?  

Various Artists – DC Trax (The Octal Years)
Paweł Gzyl:

Najbardziej szorstka i surowa wersja dub-techno z obozu DeepChord.

Seabuckthorn – A House With Too Much
Łukasz Komła:

Obrodził Rokitnik, są nowe owoce. Skosztujecie?

Annea Lockwood / Christina Kubisch – The secret life of the inaudible
Łukasz Komła:

Dwie wielkie artystki dźwiękowe, przekazały sobie odmienny materiał źródłowy, który połączyły na jednym wydawnictwie.   

Pejzaż – Ostatni Dzień Lata
Ania Pietrzak:

Błogi soundtrack polskich wakacji.

ACT! – Universalist
Paweł Gzyl:

Fairlight CMI znow w modzie.

The Young Mothers – Morose
Łukasz Komła:

Czy to kolejna supergrupa jedynie z nazwy? Śmiem twierdzić, że nie!    

Laurel Halo – Raw Silk Uncut Wood
Jarek Szczęsny:

Niezmordowana eksperymentatorka.

Thomas Leer – 1982
Paweł Gzyl:

Nienagrane przeboje.

The Magnificent Tape Band – The Subtle Art of Distraction
Jarek Szczęsny:

Retromania w wersji turbo.

Abul Mogard – Above All Dreams
Maciej Kaczmarski:

Kim pan jest, panie Mogard?

Sstrom – Otider
Paweł Gzyl:

Wykastrowane techno.

cv313 – Analogue Oceans
Paweł Gzyl:

Mistyka oceanu dźwięków.

Mika Vainio & Franck Vigroux – Ignis
Paweł Gzyl:

Tibi et igni.



Various Artists – Pop Ambient 2018

Jesienne wyciszenie.

Choć mijający rok w kolońskiej wytwórni stał pod znakiem nowego albumu Gas, to premiera „Narkopop” nie sprawiła, że któraś z flagowych kompilacji Kompaktu nie ukazała się. Jak zwykle pod koniec lata słuchaliśmy przecież kolejnej części „Total”, a teraz dociera do nas nowy segment „Pop Ambient”. Jakiej selekcji dokonał tym razem Wolfgang Voigt?

Nie brak na kompilacji oczywiście producentów znanych z wcześniejszych części. Piękne kompozycje serwują Mikkel Metal i Kaito – a „Shame” i „Travelled Between Soul” to idealne wręcz przykłady eterycznego ambientu w popowym ujęciu. Triola w charakterystyczny dla siebie sposób łączy w „L’Atalante” trance’owe loopy z onirycznym klimatem. Ciekawie wypada nowy utwór The Orb – „Sky’s Falling” to zbudowana z sampli pieśń gospel, świetnie pasująca do ostatnich dokonań duetu.

Jens-Uwe Beyer i T. Raumschmiere dołączyli na dobre do Kompaktu całkiem niedawno. Ten pierwszy rezygnuje z ulubionych eksperymentów z kosmische musik, skupiając się na orkiestrowej neoklasyce o soundtrackowym sznycie („Athos”). Podobnie ten drugi – jego „Eterna” z powodzeniem mogłaby się znaleźć na ostatnim albumie Gas. Wielu ambientowych twórców odkryło ostatnio na nowo klasyczną płytę The KLF – „Chill Out”. Słychać to w „Brahmi” Chucka Johnsona i „Disinclined To Vacate” Kennetha Jamesa Gibsona, niesionych spogłosowanymi dźwiękami country’owej gitary.

Dwie kompozycje umieścił na nowej składance z Kompaktu japoński weteran – Yui Onodera. Jego „Splinter” i „Nine Chains To The Moon” to egzotyczny ambient, dykretnie podrasowany na europejską modłę dźwiękami neoklasycznej orkestry. Znany z solowego albumu dla Kompaktu Thore Pfeiffer zaprosił do współpracy dwóch innych producentów. Z Leandro Fresco stworzył utwór „Splinter”, a z Maksem Wurdenem – „Panorama”. Obie stanowią wariację na temat modnej estetyki synthwave, przykrojonej do ambientowego formatu.

Te dwanaście utworów z „Pop Ambient 2018” ma wyjątkowo wyciszony charakter. Więcej w nich też jasnych i ciepłych tonów niż mrocznych i warczących dronów. Tak, jakby Wolfgang Voigt chciał stworzyć muzyczny kontrapunkt do tego wszystkiego, co dzieje się obecnie na świecie. Zanurzmy się więc w ten soundtrack – może dzięki temu inaczej popatrzymy potem na to, co dzieje się wokół nas.

Kompakt 2017

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. Jędrek

    Świetne podsumowanie, aby się wyciszyć & pozytywnie wejść w nowy rok.