Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.

Luis Vicente & Vasco Trilla – A Brighter Side of Darkness
Łukasz Komła:

Rogate flow sięgające głębin.

Matias Aguyao – Support Alien Invasion
Paweł Gzyl:

Najbardziej wymagający album chilijskiego producenta.

Coil – Live Five
Maciej Kaczmarski:

Niewyrażalna intymność.

Vin Sol – Planet Trash
Paweł Gzyl:

Od house’u do ambientu.

Flying Lotus – Flamagra
Bartek Woynicz:

Fire Walk with Me.

Mazut – Promień
Jarek Szczęsny:

Nadmiar bywa szkodliwy.



Various Artists – Pop Ambient 2018

Jesienne wyciszenie.

Choć mijający rok w kolońskiej wytwórni stał pod znakiem nowego albumu Gas, to premiera „Narkopop” nie sprawiła, że któraś z flagowych kompilacji Kompaktu nie ukazała się. Jak zwykle pod koniec lata słuchaliśmy przecież kolejnej części „Total”, a teraz dociera do nas nowy segment „Pop Ambient”. Jakiej selekcji dokonał tym razem Wolfgang Voigt?

Nie brak na kompilacji oczywiście producentów znanych z wcześniejszych części. Piękne kompozycje serwują Mikkel Metal i Kaito – a „Shame” i „Travelled Between Soul” to idealne wręcz przykłady eterycznego ambientu w popowym ujęciu. Triola w charakterystyczny dla siebie sposób łączy w „L’Atalante” trance’owe loopy z onirycznym klimatem. Ciekawie wypada nowy utwór The Orb – „Sky’s Falling” to zbudowana z sampli pieśń gospel, świetnie pasująca do ostatnich dokonań duetu.

Jens-Uwe Beyer i T. Raumschmiere dołączyli na dobre do Kompaktu całkiem niedawno. Ten pierwszy rezygnuje z ulubionych eksperymentów z kosmische musik, skupiając się na orkiestrowej neoklasyce o soundtrackowym sznycie („Athos”). Podobnie ten drugi – jego „Eterna” z powodzeniem mogłaby się znaleźć na ostatnim albumie Gas. Wielu ambientowych twórców odkryło ostatnio na nowo klasyczną płytę The KLF – „Chill Out”. Słychać to w „Brahmi” Chucka Johnsona i „Disinclined To Vacate” Kennetha Jamesa Gibsona, niesionych spogłosowanymi dźwiękami country’owej gitary.

Dwie kompozycje umieścił na nowej składance z Kompaktu japoński weteran – Yui Onodera. Jego „Splinter” i „Nine Chains To The Moon” to egzotyczny ambient, dykretnie podrasowany na europejską modłę dźwiękami neoklasycznej orkestry. Znany z solowego albumu dla Kompaktu Thore Pfeiffer zaprosił do współpracy dwóch innych producentów. Z Leandro Fresco stworzył utwór „Splinter”, a z Maksem Wurdenem – „Panorama”. Obie stanowią wariację na temat modnej estetyki synthwave, przykrojonej do ambientowego formatu.

Te dwanaście utworów z „Pop Ambient 2018” ma wyjątkowo wyciszony charakter. Więcej w nich też jasnych i ciepłych tonów niż mrocznych i warczących dronów. Tak, jakby Wolfgang Voigt chciał stworzyć muzyczny kontrapunkt do tego wszystkiego, co dzieje się obecnie na świecie. Zanurzmy się więc w ten soundtrack – może dzięki temu inaczej popatrzymy potem na to, co dzieje się wokół nas.

Kompakt 2017

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. Jędrek

    Świetne podsumowanie, aby się wyciszyć & pozytywnie wejść w nowy rok.