Romperayo – Que Jue?
Łukasz Komła:

W zaparowanym zwierciadle.

Efdemin – New Atlantis
Paweł Gzyl:

Dźwiękowa utopia.

Frame – The Journey
Jarek Szczęsny:

Spacer po kosmicznej pustce.

Hauschka – A Different Forest
Jarek Szczęsny:

Intymny nastrój nie wystarczył.

The Chi Factory – The Mantra Recordings
Ania Pietrzak:

„Na początku była miłość.”

Jozef van Wissem & Jim Jarmusch – An Attempt To Draw Aside The Veil
Maciej Kaczmarski:

Muzyka jak poezja.

Wolność – Nowa Kolonia
Jarek Szczęsny:

Wolność na wolności.

Babadag – Šulinys
Jarek Szczęsny:

Nie budźcie śniącego.

Lee Gamble – In A Paraventral Scale
Paweł Gzyl:

Początek trylogii.

Maurice Louca – Elephantine
Łukasz Komła:

Gargantuiczna bliskość jazzowego kosmosu.

Hoera. – ≈
Łukasz Komła:

Uderzająca subtelność. 

Julia Kent – Temporal
Jarek Szczęsny:

Hipnotyzowanie słuchacza.

Bendik Giske – Surrender
Jarek Szczęsny:

Zagwozdka.

Wiktor Stribog – Poradnik Uśmiechu OST
Stanisław Bryś:

Grzybowe melodie w duchologicznym sosie. 



Various Artists – Pop Ambient 2018

Jesienne wyciszenie.

Choć mijający rok w kolońskiej wytwórni stał pod znakiem nowego albumu Gas, to premiera „Narkopop” nie sprawiła, że któraś z flagowych kompilacji Kompaktu nie ukazała się. Jak zwykle pod koniec lata słuchaliśmy przecież kolejnej części „Total”, a teraz dociera do nas nowy segment „Pop Ambient”. Jakiej selekcji dokonał tym razem Wolfgang Voigt?

Nie brak na kompilacji oczywiście producentów znanych z wcześniejszych części. Piękne kompozycje serwują Mikkel Metal i Kaito – a „Shame” i „Travelled Between Soul” to idealne wręcz przykłady eterycznego ambientu w popowym ujęciu. Triola w charakterystyczny dla siebie sposób łączy w „L’Atalante” trance’owe loopy z onirycznym klimatem. Ciekawie wypada nowy utwór The Orb – „Sky’s Falling” to zbudowana z sampli pieśń gospel, świetnie pasująca do ostatnich dokonań duetu.

Jens-Uwe Beyer i T. Raumschmiere dołączyli na dobre do Kompaktu całkiem niedawno. Ten pierwszy rezygnuje z ulubionych eksperymentów z kosmische musik, skupiając się na orkiestrowej neoklasyce o soundtrackowym sznycie („Athos”). Podobnie ten drugi – jego „Eterna” z powodzeniem mogłaby się znaleźć na ostatnim albumie Gas. Wielu ambientowych twórców odkryło ostatnio na nowo klasyczną płytę The KLF – „Chill Out”. Słychać to w „Brahmi” Chucka Johnsona i „Disinclined To Vacate” Kennetha Jamesa Gibsona, niesionych spogłosowanymi dźwiękami country’owej gitary.

Dwie kompozycje umieścił na nowej składance z Kompaktu japoński weteran – Yui Onodera. Jego „Splinter” i „Nine Chains To The Moon” to egzotyczny ambient, dykretnie podrasowany na europejską modłę dźwiękami neoklasycznej orkestry. Znany z solowego albumu dla Kompaktu Thore Pfeiffer zaprosił do współpracy dwóch innych producentów. Z Leandro Fresco stworzył utwór „Splinter”, a z Maksem Wurdenem – „Panorama”. Obie stanowią wariację na temat modnej estetyki synthwave, przykrojonej do ambientowego formatu.

Te dwanaście utworów z „Pop Ambient 2018” ma wyjątkowo wyciszony charakter. Więcej w nich też jasnych i ciepłych tonów niż mrocznych i warczących dronów. Tak, jakby Wolfgang Voigt chciał stworzyć muzyczny kontrapunkt do tego wszystkiego, co dzieje się obecnie na świecie. Zanurzmy się więc w ten soundtrack – może dzięki temu inaczej popatrzymy potem na to, co dzieje się wokół nas.

Kompakt 2017

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. Jędrek

    Świetne podsumowanie, aby się wyciszyć & pozytywnie wejść w nowy rok.