Emika ‎– Falling In Love With Sadness
Mateusz Piżyński:

Czy uptempo to dobra kanwa na smutne opowieści?

Terence Fixmer – Through The Cortex
Paweł Gzyl:

Nastrój, nie energia.

Mazutti – Kształt Jazzu Który Ma Dojść
Jarek Szczęsny:

Albo i nie.

Aphex Twin – Collapse EP
Ania Pietrzak:

Ukochany troll częstuje kryształami.

Tim Hecker – Konoyo
Jarek Szczęsny:

Wkurz przemądrzałego realistę.

Kaczmarek – K.A.C.Z.M.A.R.E.K.
Paweł Gzyl:

Kolejny krok w stronę eksperymentu.

Envee, Teielte oraz Petite Noir
Jarek Szczęsny:

Polska i reszta świata.

The Lotus Eaters – Desatura
Paweł Gzyl:

Wycinki ze studyjnych improwizacji.

Marie Davidson – Working Class Woman
Jarek Szczęsny:

Alternatywny bal.

Puce Mary – The Drought
Paweł Gzyl:

Dominacja czy uległość?

The Dumplings // Oxford Drama
Jarek Szczęsny:

Młodzi, zdolni, elektroniczni.

Various Artists – Air Texture Vol. VI – Selected By Steffi & Martyn
Paweł Gzyl:

Breakbeatowa wersja ambientu.

Szun Waves – New Hymn To Freedom
Jarek Szczęsny:

Pasuje jak ulał.

Stephen Lopkin – Clyde Built
Paweł Gzyl:

Świetlista elektronika w stylu Motor City.



Ceramic TL & Ipek Gorgun – Perfect Lung

Newage’owe medytacje w nowoczesnej wersji.

Od czasu założenia własnej wytwórni Halocline Trance, kanadyjski producent David Psutka dał się poznać z działalności nie tylko pod pseudonimem Egyptryxx, ale również Ceramic TL. O ile ten pierwszy służy mu do tworzenia muzyki bliższej klubowemu idiomowi, tak ten drugi firmuje zazwyczaj bardziej ilustracyjne brzmienia. Dowodem tego album „Sign Of The Cross Every Mile To The Border” sprzed dwóch lat, na którym twórca z Montrealu dokonał śmiałej syntezy najważniejszych odmian eksperymentalnej elektroniki w psychodelicznej formule.

Teraz tym śladem idzie jego nowy materiał zrealizowany wspólnie z turecką artystką Ipek Gorgun. Korzeni jej dokonań muzycznych należy szukać w alternatywnych zespołach Bedroomdrunk i Vector Hugo, choć tak naprawdę dopiero dzięki studiom na uniwersytecie udało jej się stworzyć coś naprawdę własnego. Był to wydany w zeszłym roku album „Aphelion”, który przyniósł jej szeroki rozgłoś w światku awangardy i właśnie został ponownie wydany przez słynną wytwórnię Touch. Po nawiązaniu współpracy z Psutką para artystów wymienała drogą mailową pliki dźwiękowe – i tak powstał „Perfect Lung”.

To zupełnie inna muzyka niż ta z „Sign Of The Cross Every Mile To The Border”. Śladów radykalnych preparacji o noise’wym  dronowym rodowodzie można się tu doszukać właściwie tylko w jednym utworze – „Aerosol Tropics”. Reszta lokuje się w głównym nurcie tego, co obecnie nazywa się muzyką syntezatorową. Niby więc z jednej strony to ambient („We Were Big”), a z drugiej kosmische musik („The Story Of Our Salvation”, ale tak naprawdę najbliżej tym kompozycjom do elektroniki typowej dla połowy lat 80., skoncentrowanej na świetlistych i rozwibrowanych pasażach klawiszy o filmowej narracji („Activator, The Equalizer”).

Kilka utworów jest ozdobionych innymi dźwiękami – przede wszystkim kobiecymi wokalizami o eterycznym tonie i egzotycznej melodyce („Perfect Lung Polymer Earth”), ale też gitarowymi partiami rodem z shoegaze’u i psychodelii („We Lack The Clout”). W sumie nie zmienia to jednak ani nastroju ani brzmienia tych nagrań, które wraz z pozostałymi tworzą oniryczny soundtrack do ekologicznych i mistycznych dywagacji, podejmowanych po raz kolejny przez Psutkę. Jeśli komuś taka new age’owa estetyka pasuje – „Perfect Lung” ofiaruje mu ponad pół godziny muzycznej medytacji w nowoczesnej wersji.

Halocline Trance 2017

www.halocline-trance.com

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze