Kompozyt – Hybridism
Jarek Szczęsny:

Rozbudzić może uśpione pokłady filozoficznej głębi.

New Rome (Tomasz Bednarczyk) – New Rome
Ania Pietrzak:

Nowe oblicze wrocławskiego producenta.

Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.



Małe Instrumenty – Gruppo Di Construzione – Samoróbka

Małe i większe instrumenty zostały ponownie wprawione w ruch, a także doczekały się kolejnego wydawnictwa płytowego, pt. „Gruppo Di Construzione – Samoróbka”.

W ubiegłym roku zespół Małe Instrumenty świętował swoje 10. urodziny. Przypomnijmy, że grupa – założona przez Pawła Romańczuka – debiutowała w 2007 roku na Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty. Z tej okazji można przeczytać krótki wywiad z liderem MI, przeprowadzony w grudniu 2017 roku na łamach wrocławskiego „Niezbędnika Kulturalnego”.

Odnośnie projektu „Samoróbka” należy pamiętać właśnie o płycie/książce (poradniku) „Samoróbka” opublikowanym w 2013 roku przez Fundację Małych Instrumentów i Monotype Rec, o którym Romańczuk opowiadał tak: „Modne gatunki muzyczne i sformatowane kanony brzmień odciągają uwagę od eksperymentów dźwiękowych, dzięki którym możemy swobodnie tworzyć własne wypowiedzi muzyczne, autorskie brzmienia, unikalne instrumenty, oraz cieszyć się realizacją własnych ambicji”.

fot. Kazimierz Ździebło

W przypadku „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” idea pozostaje ta sama, tylko oczywiście zmieniają twórcy i ich instrumenty oraz forma muzyczna. W 2016 roku powstała dwudziestoosobowa grupa warsztatowa, regularnie spotykająca się w pracowni Małych Instrumentów z zamiarem stworzenia koncepcji na nowe instrumenty. Zatem powstało coś takiego jak: txalaparta, rotary harp, triangle bells, flex-a-saw, electric kalimba, flażeoletofon, multi berimbau, wheel harps, transformed piano, accordant, ceownik, beczka, steel cello, stahlcello, klarnet hydrauliczny i wiele innych.

Dźwiękowo „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” to muzyka eksperymentalna, brzmiąca niezwykle odmiennie i endemicznie. W pewnych fragmentach dominują elementy swobodnej improwizacji (np. „Mechamusic for 4 rotary construction”), choć moją ulubioną kompozycją jest „Interplanetary Discipline”, nawiązująca z jednej strony do Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, a z drugiej – do włoskiej Gruppo NPS (Nuove Proposte Sonore). Na szczególną uwagę zasługuje także „Lastra” – z pięknym slide’em, kalimbą czy rozmaitymi pogłosami. Brzmi to jak filmowa muzyka w stylu Amerykanina Williama Ryana Fritcha.

fot. Kazimierz Ździebło

Chciałbym wam zaprezentować tu jakiś utwór z „Gruppo Di Construzione – Samoróbka”, ale po usilnych próbach namierzenia w Internecie, niczego nie znalazłem. Szkoda. Bo to pięknie przygotowane wydawnictwo – drewniana okładka z ruchomym drobiazgiem, a w środku – 7-calowy, biały winyl, płyta CD i książeczka ze zdjęciami wyżej wymienionych instrumentów.

Małe Instrumenty – „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” (Wrocław 2016 / Fundacja pozytywka | styczeń 2018)

 

Strona Małych Instrumentów »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze