HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.

Janus Rasmussen – Vin
Mateusz Piżyński:

Deep house’owy kalendarz połówki Kiasmosa.

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1
Paweł Gzyl:

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Psyk – A Moment Before
Paweł Gzyl:

Hiszpański producent wraca do swoich korzeni.

Mary Lattimore & Mac McCaughan – New Rain Duets
Jarek Szczęsny:

Cztery utwory, dwoje wykonawców i jedna sesja na żywo.

Chúpame El Dedo – No Te Metas Con Satan
Łukasz Komła:

Psychodeliczna cumbia staje do walki z Szatanem!



Gel – Drama Tools

Producentka i choreografka, Karis Zidore, zderza dysmorficzne figury tańca współczesnego ze zdeformowanymi strukturami dźwiękowymi. Jej debiutancki album, “Drama Tools”, to wizja stałej dyslokacji i oderwanych od monotonii, ewoluujących rytmów i kształtów.

Gel, mieszkająca w Berlinie artystka duńskiego pochodzenia, jako członek kolektywu DANCEatelier, od ponad trzech lat działa na rynku muzycznym. Pierwszy solowy album wydała we współpracy z nowo powstałą, kopenhaską wytwórnią NESM, założoną przez czterech przyjaciół: Nicka Bruhna-Petersena, Bastiana Kallesøe (z projektu The New Spring), Niklasa S. Hessela oraz Christiana Thomasena. Inspirując się czeskim wyrazem ‘nesmertelnosti’, młody label wypełnia potrzebę ekstrawagancji oraz ulotności europejskiej sceny muzycznej. Ich charakterystyczna, autookreślona jako ekonomicznie niedołężna, działalność w ironiczny sposób wyraża pragnienie wydawania muzyki na nośnikach fizycznych. Następujące po “Anti gone od Panxing oraz “Tare 995 (RASH), trzecie wydawnictwo – „Drama Tools” – potwierdza ich niezaprzeczalny talent do nobilitowania artystów o bezkresnym muzycznym potencjale.

Uznając, że każdy dźwięk jest muzyką, a każdy ruch jest tańcem, Gel w sposób jednostajnie zmodyfikowany celebruje muzyczne wyzwolenie. Trwający prawie trzydzieści minut “Drama Tools” to raczej jeden długi motyw, który jest kompozycyjnie destabilizowany przez nieustanne, niespodziewane zwroty, zmiany rytmu oraz tempa, wzbogacany o nowe tendencje i kierunki. Kilkukrotna transformacja dynamiki każdego utworu pozwala na odbiór albumu jako całość, bez rozdrabniania się na poszczególne kawałki. Muzycznym tematem zdaje się być tu ewolucja, która nie pozwala nawet na chwilę zatrzymać się w jednym miejscu. Porozrzucane po całym albumie ścieżki melodyjne splatają się z klasycznym metrum 120 uderzeń na minutę, syntetycznie przetworzonymi partiami oraz zapętlonymi modulacjami audio. Jedyny singiel, “Formation of Fears and Friendships”, brzmi jak klubowa odsłona rezonansu magnetycznego lub klaustrofobiczny moment odcięcia od rzeczywistości, przerywany docierającymi z oddali, enigmatycznymi stukotami czy trwającymi kilka setnych sekundy alarmami. Następujący po nim “Sync” to spokojny, syntetyczny pejzaż, przywodzący na myśl twórczość Babyfathera. W zamykającym utworze narastają chaotyczne partie wokalne, które nagle urywają się, kończąc album w sposób równie niespodziewany jak jego rozpoczęcie.

“Drama Tools”, w swej rytmicznej kompozycji, ujmuje charakter tańca współczesnego – dziedziny, w której Karis Zidore pracuje od lat. Bezustanna transformacja struktur dźwiękowych odzwierciedla przeobrażenia figur ludzkiego ciała z jednej w drugą. Finałowy utwór – “Day 1 / Outro” – naświetla schemat cyrkulacji energii, gdzie koniec płynnie staje się początkiem.

Nesm, 2018

facebook.com/nesmrtelnosti/

dramatools.bandcamp.com/releases

nesm.dk

soundcloud.com/nesmertelnosti

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze