Alessandro Cortini + Lawrence English – Immediate Horizon
Jarek Szczęsny:

Bardzo popularne słowo.

D-Leria – Driving To Nowhere
Paweł Gzyl:

Hipnotycznie i różnorodnie.

Diskret – Diskret EP
Łukasz Komła:

„To tak, jakbyśmy byli połączeni (…)”. Warto nawiązać kontakt z debiutancką EP-ką szwajcarskiego duetu Diskret!  

Epi Centrum – Excrescence
Paweł Gzyl:

Weteran rodzimego techno w świetnej formie.

Neville Watson – The Midnight Orchard
Paweł Gzyl:

Soundtrackowe wspomnienie pierwotnego rave’u.

The Good, The Bad & The Queen – Merrie Land: Dwugłos
Redakcja:

Anglia tonie. Anglia odpływa.

Unknown Landscapes Vol. 6 – Mixed & Selected By Lewis Fautzi
Paweł Gzyl:

Mocno, hipnotycznie i… przewidywalnie.

Teo Olter – Mirów
Jarek Szczęsny:

Strefa komfortu.

John Tejada – Live Rytm Trax
Paweł Gzyl:

Jak brzmi muzyka amerykańskiego producenta na żywo?

Various Artists – Pop Ambient 2019
Paweł Gzyl:

Soundtrack do przejścia jesieni w zimę.

Slam – Athenaeum 101
Paweł Gzyl:

Godzinna podróż przez historię elektroniki.

Vril ‎– Anima Mundi
Ania Pietrzak:

Orbitowanie bez cukru.

Wolność – Outlines
Jarek Szczęsny:

Skład marzenie.

Chrissy – Resilience
Paweł Gzyl:

Rave dla muzycznych erudytów.



Ljerke – Ljerke

Malownicza forma życia.

Zespół Ljerke to bardzo interesujące przedsięwzięcie. W skład wchodzą twórcy wywodzący się z Holandii i Norwegii. Sama nazwa wzięta jest z Fryzyjskiego krajobrazu. Debiut wydali we francuskim labelu Eilean rec., a to do czegoś zobowiązuje. Nie geograficzne względy czynią z „Ljerke” płytę godną uwagi. Chodzi o styk muzyki, poezji i filmu. Główną siłą magnetyczną jest Jan Kleefstra. Odpowiada on za głos na płycie. Słowa, które wypowiada, są w języku fryzyjskim. Tym właśnie zabiegiem zespół określa główny nastrój całości. Jest on nieco ponury. Wycieczek poza granice naszej atmosfery tu nie ma. Wręcz przeciwnie, muzycy odpowiadają za utrzymywanie wszystkiego przy gruncie. Jedynie co miesza w głowie to nieodparte wrażenie fantasmagorii, które towarzyszy przez cały czas.

eilean rec. 36 : Ljerke (01.08.18) from M.V / EILEAN REC. on Vimeo.

Lepszego początku niż „Muurv” być nie mogło. Budujące nastrój efekty otaczają z każdej strony. Łatwą kategoryzację utrudniają recytowane fragmenty poezji. Gdybym chciał jakoś określić tę muzykę, to nie dam rady. Właściwie to zbiór różnej maści urywanych fragmentów, słów, odgłosów, dźwięków kontrabasu, struny gitary, które w jakiś, niejasny dla mnie, sposób łączą się w spójną całość. I tylko końcowe podniesienie napięcia daje się jakoś sensownie opisać. Głównym składnikiem jest muzyka improwizowana. Dookreślić można też instrumentarium: gitara, perkusja, kontrabas, efekty elektroniczne, trąbka i głos.

„Skiermunk” wywodzi się z mocniejszych rewirów. Z elektronicznej chmury wyswobadzają się pojedyncze, rwane dźwięki trąbki i kontrabasu. Bardzo plastyczny moment, który za chwilę zostaje poddany wibrującej obróbce. Przypomina to nieco sen wariata, który nie wiedzieć czemu, przeistacza się w delikatne, jazzowe jamowanie. Innej natury jest „Waarbekkasin”. To rzecz najwyraźniej ambientowa. Wietrzne tło pozwala na dosztukowanie iskrzących efektów dla wywołania kontrastu. Opętanie następuje w drugiej części, gdzie instrumenty, niczym fala, wzbierają i wwiercają się w uszy słuchacza.

Całość wieńczy przejmujący „Skjeggfugl”, gdzie wydłużone partie na wysokich tonach rozciągają się przez cały utwór. Są też momenty łatwiejsze w odbiorze jak „Tsjilland”. Pustynny krajobraz tworzony głównie przez przeciągłe frazy trąbki nałożone na plamy dźwięku w tle. Kontrabas w umiejętnych rękach Michaela Francisa Ducha stawia wyraźne akcenty. Elektroniczne wtręty dobrze korespondują z fragmentami tekstu. Po czasie i tak wracamy do tej metody barwnego kolażu, który ma odurzać swą mnogością. Zachwyt podsyca informacja, że „Ljerke” jest rezultatem swobodnych improwizacji granych na żywo. Podskórnie wyczuć można w tym jakiś mistycyzm, który podbudowany jest stroną wizualną całego przedsięwzięcia. Ljerke serwuje muzykę osobliwą, urzekającą swoją malowniczością. Pod pewnym względem może przypominać żywy organizm.

Eilean rec. | 2018

Bandcamp

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze