Kink Gong – Dian Long: Soundscape China / Destruction of Chinese Pop Songs
Łukasz Komła:

Kink Gong buszował w swoim chińskim żywiole, gdzie zebrał wiele garści nagrań terenowych.

Tensal – Graphical
Paweł Gzyl:

Dwie twarze.

Konieczność – Free Jazz
Jarek Szczęsny:

Zasłużony relaks.

Wolfman – Mark My World Remix EP
Łukasz Komła:

Wariacje na temat jednego utworu zawiniętego w formę remiksów? Najnowsza EP-ka duetu Wolfman spełnia te wymogi.

Aïsha Devi – DNA Feelings
Kasia Jaroch:

Poprzez medytację i terapię dźwiękową, szwajcarska producentka wkracza do świata muzyki. Najlepszego z możliwych światów.

Dwugłos: Jan Jelinek – Zwischen
Redakcja:

Ciekawy eksperyment czy czcza gadanina? Jarek Szczęsny i Maciej Kaczmarski o nowej płycie Jana Jelinka.

Jan Jelinek - Zwischen
Skee Mask – Compro
Paweł Gzyl:

Panorama brytyjskich brzmień sprzed dwóch dekad.

Nur Jaber – If Only – A State Of Peace
Paweł Gzyl:

Mistyka z Bliskiego Wschodu.

Tourist Kid – Crude Tracer
Ania Pietrzak:

Uroki chwilowej niedoskonałości.

Ben McElroy – The Word Cricket Made Her Happy
Jarek Szczęsny:

Folk z dronami.

Wajatta – Casual High Technology
Paweł Gzyl:

House’owy stand-up

Various Artists – Pleasure Instruments
Paweł Gzyl:

Sado-maso techno.

Paide & Fischerle presents Doubts 2
Jarek Szczęsny:

Zabawy z footworkiem. Już raz to zrobili. Pawlacz Perski w 2016 roku wypuścił kasetę ze składanką “Doubts”. Ideą, która wówczas towarzyszyła wydawnictwu było zaproszenie znakomitych twórców i danie im pola do popisu w zakresie wyznaczonego nurtu. Wówczas był to dub […]

TWINS – That Which Is Not Said
Mateusz Piżyński:

Synth-popowe new romantic.



Paide & Fischerle presents Doubts 2

Zabawy z footworkiem.

Już raz to zrobili. Pawlacz Perski w 2016 roku wypuścił kasetę ze składanką “Doubts”. Ideą, która wówczas towarzyszyła wydawnictwu było zaproszenie znakomitych twórców i danie im pola do popisu w zakresie wyznaczonego nurtu. Wówczas był to dub techno, a wśród gości pojawili się m.in. FOQL, Mirt czy Rhythm Baboon. Na najnowszej składance kierunkiem obranym jest footwork, a skład osobowy nie pozostawia wiele do życzenia. Wyraźnie zaznaczeni zostali nadzorcy w osobach Pawła Dunajko (Paide) i Mateusza Wysockiego (Fischerle). Zakładam, że do poszukiwania nowych rozwiązań w tej dziedzinie zaproszonych gości nie trzeba było długo namawiać Nie obeszło się bez prawdziwych niespodzianek, zaskoczeń i zachwytów.

Na „dzień dobry” kłania się kosmos i międzygalaktyczna podróż. Całością zarządza komputer-matka z całym arsenałem polifonicznych zbiorów matematycznych, gdzieś w tle pobrzękują echa post-techno. Pętle zmieniają swoją gęstość i tempo w dość zaskakujący i szybki sposób. Nikt nie krzyknie w trakcie „stop”, ani nie da możliwości odetchnięcia. Nie mogłoby być inaczej, wszak to robot steruje całością. A tak na poważnie to lepszego początku ten zestaw nie mógł mieć niż ten od Ceglarka & Dybały i ich „Patchworku”. Pięć i pół minuty pogiętej jazdy z wybojami oraz znakomitym zakończeniem.

Dalej tempo nie zwalnia. „Ronard” Macieja Maciągowskiego to ciąg polirytmiczny. Rozbrykana kawalkada dźwięków ubrana w syntetyczny kostium. Tak ma być, szybko i bez kompromisów. Radość w swym nagraniu uwypuklają Mchy i Porosty. „kkkakka” serwuje usystematyzowaną rytmikę i daje poczucie lekkości. Może to efekt lekko kiczowatych wstawek. Podobnie jak u Bartka Chacińskiego, tak i u mnie „Acoustic Facts” Genetics & Windsurfing nieodparcie kojarzy się z fliperami. Identyczna estetyka naparzania w guziki, aby uderzyć piłeczkę, która w nieskoordynowanym tempie odbija się od wszelkich przeszkód, które wydają dźwięk.

Spora dawka luzu towarzyszy w trakcie konsumpcji „Cynaderek” duetu Sarmacja. Świetnie sprawdził się podział ról, gdzie jedna część to rozmyte, lekko poszarpane plamy muzyczne i echa. Natomiast drugi stawia mocniejsze akcenty, często podbite basem. Osobno tworzą ciekawe twory, ale razem działają lepiej. Freeze w „Rekursio” zapuszcza na początki trzaski z winylowej płyty, tylko po to, aby w dalszej części zaprosić do plądrowania niższych poziomów. Pełen rozbieżnych fragmentów kawałek jest ciekawą zagwozdką. Hubert Zemler całkowitym zaskoczeniem stał się w tym zestawie. Skręca w stronę dub techno, co w jego rękach rozrasta się poza granice gatunku. Istna perła w koronie.

Mech (Michał Wolski i Fischerle) nagrali najdłuższy utwór. „Fitness” jest gęsty, sięga po estetykę techno i mocno wbija się w odbiornik. Przebiegająca (dosłownie) rytmika rozciąga się do postaci dj-skiego setu, który podporządkowuje sobie otoczenie przy pomocy basu. Jeśli Zemler zaskoczył to Micromelancolié niszczy system. Zaskakuje ucieczką od perkusyjnej rytmiki. Robert Skrzyński zaprzeczył nazwie, którą się posługuje i porzucił swoje ciepłe gniazdko. Ba, nawet znalazł moment na wklejenie wydechu (sportowca?) i małych oklasków, aby w chwilę potem zabrać nas w dalszą podróż, a dokładnie jej koniec. Spektakularna końcówka składanki to najlepsze co mnie spotkało w trakcie słuchania. Pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia czy mój zachwyt powodowany był sumą całości czy też Micromelancolié po prostu skopał mi tyłek. Tak czy siak wybitny utwór na koniec bardzo dobrej płyty. Nie da się wydawać opinii o polskiej scenie elektronicznej bez znajomości „Doubts 2”.

Pawlacz Perski | 2018

Bandcamp

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze