BNNT is Michał Kupicz – Multiversion #2
Jarek Szczęsny:

Część druga.

Coil – The Gay Man’s Guide To Safer Sex +2 OST
Ania Pietrzak:

Absolutne kuriozum!

Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.



Adamo Golán – Exile And The New

Ambient uchwycony.

Debiutancka płyta młodego artysty Adamo Golán to ambientowa opowieść zdecydowanie warta uwagi. Album ukazał się 27 kwietnia i nosi tytuł „Exile And The New”. Adamo Golán to pseudonim 26-letniego niemieckiego producenta, który naprawdę nazywa się Laurens A. Schmidt, a do tej pory próbował swoich sił w klubowym techno. „Exile And The New” to jednak nie tylko pierwszy ambientowy projekt artysty, który obecnie tworzy w Londynie, ale zarazem jego pierwsze wydawnictwo, które zostało profesjonalnie wydane. Płyta została opublikowana przez ciekawą nowojorską wytwórnię Kingdoms nie tylko w wersji digital ale także na winylu.

O ile ambient czasem trudno oceniać, bo to obok eksperymentu jeden z gatunków o mglistych granicach i rozmywających się „znakach szczególnych”, o tyle w przypadku muzyki Adamo Golán materia nabiera wyraźnych i definicyjnie uchwytnych ram. Ambient został tu uchwycony i udźwiękowiony tak, że zapada w pamięć. Spokojne i rozciągnięte ścieżki melodyczne producent skontrastował z samplami, efektami audio a nawet drumami. W tym ostatnim kontekście szczególną uwagę zwraca utwór „Just Friends”.

Adamo Golán nie porzuca jednak „klasycznego” ambientu proponując w tej konwencji np. otwierający album utwór „Fis” i surowy „Replica”. Niezwykle ciekawym jest utwór tytułowy mający w gruncie rzeczy dwa oblicza. Jedno, instrumentalnie przejmujące, drugie – skrajnie eksperymentalne i chłodne. Ten ciekawy kontrast budzi w słuchaczu naturalny zachwyt. Pomimo, że na „Exile And The New” Adamo Golán buduje ramy ambientu z głębokim intuicyjnym zrozumieniem, są też fragmenty, w których oddala się od tego gatunku niemalże całkowicie wychodząc z jego struktury. Przykładem jest utwór „Lie To Me” – downtempo w najczystszej postaci. Przechodzi on następnie w synchroniczne „…Then Rely On Me”, w którym ambientowe loopy producent zestawił z niskimi, filmowo brzmiącymi dźwiękami pianina.

Brzmienie końcówki albumu początkowo przybiera niepokojące mistyczne tony („The Hungry Eyes”). Z kolei w ostatnim „Firm Believer” (utwór ukryty) kształtuje w futurystyczno – eksperymentalną i jednocześnie niedomkniętą muzyczną formę. Za tytułem płyty odczytać to można jako otwarty, niedopowiedziany koniec pierwszego rozdziału ambientowej opowieści młodego niemieckiego producenta, traktującej o kojącym, melodyjnym ambiencie połączonym z muzyką instrumentalną i eksperymentalną. Co najważniejsze – zapadającym w pamięć. Z tych dwóch powodów warto sięgnąć po „Exile And The New”. Adamo Golán uchwycił ambient w swój własny sposób, jednocześnie posługując się środkami charakterystycznymi dla tego gatunku. Płyta jest więc oryginalna i przyjemna, w swoim brzmieniu pozostając jednak w kanonie gatunku. Tym samym ma wszystko, czego należy oczekiwać od dobrego ambientu.

27 kwietnia 2018 | Kingdoms

Profil Adamo Golán na Facebooku » Profil Adamo Golán na Bandcamp » Profil wytwórni Kingdoms na Bandcamp »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze