Raum – Wreck The Bloodline
Paweł Gzyl:

Wyjście poza cielesność.

Marcel Dettmann – Test-File
Paweł Gzyl:

Dettmann ciągle w formie.

Djedjotronic – R.U.R.
Mateusz Piżyński:

EBM bez udziwnień.

Various Artists – Figure 100 Compilation
Paweł Gzyl:

Piętnaście lat na klubowym parkiecie.

Tajak – Ciclos
Łukasz Komła:

Meksykańskie trio pokazuje, że wciąż można zaskoczyć połączeniem gitarowej psychodelii, dronów i shoegaze’u!

Pruski – Sleeping Places
Ania Pietrzak:

Uśpiona codzienność, obudzona refleksja.

Prequel Tapes – Everything Is Quite Now
Paweł Gzyl:

Industrialne kołysanki.

Maribou State – Kingdoms in Colour
Ania Pietrzak:

„Darjeeling Limited” i całkiem zwyczajne przyjemności.

Adult. – This Behavior
Paweł Gzyl:

Surowe i szorstkie oblicze muzyki amerykańskiego duetu.

Thomas Fehlmann – Los Lagos
Paweł Gzyl:

Dyskretny urok muzyki niemieckiego weterana.

Amnesia Scanner – Another Life
Paweł Gzyl:

Przebojowa wersja awangardy.

Kutiman – Don’t Hold Onto the Clouds
Ania Pietrzak:

Jak brzmi połączenie IDM i psychodelicznego ambientu prosto z Izraela? Koszernie, nie inaczej!

JK Flesh – New Horizon
Paweł Gzyl:

Transhumanizm w wersji dub-techno.

Retribution Body – Self-Destruction
Maciej Kaczmarski:

Mordercze drony.



Skrzyżowanie Kultur 2018

16 września rozpocznie się w Warszawie 14. edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. W tym roku wystąpią mi.in. Mulatu Astatke, King Ayisoba, Rokia Traoré czy Ifriqiyya Electrique.

Festiwal Skrzyżowanie Kultur odbywa się od 2005 roku. Łącznie wystąpiło na nim ok. 250 artystów z 61 krajów i 6 kontynentów. Jest największą w Polsce prezentacją muzyki świata i wielokulturowości. Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz, Anna Szewczuk-Czechu, oraz Jakub Borysiak. Organizatorem festiwalu jest Miasto st. Warszawa oraz Stołeczna Estrada

Angola, Mali, Senegal, Ghana, Nigeria i Etiopia w programie tegorocznej edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Już po raz czternasty na festiwalowej scenie wystąpią wybitni artyści. W line-upie nie sposób nie zauważyć Afryki. Jednak niezależnie od miejsca pochodzenia, każdy z  artystów właśnie poprzez muzykę buduje swoją opowieść i tożsamość. Z jakimi historiami przyjadą tym razem? Sprawdźmy kto wystąpi od 16 do 22  września pod Pałacem Kultury i Nauki

Tegoroczna edycja Festiwalu upłynie pod hasłem „Historie dźwięków i słów”:

Artyści używając słów i dźwięków w istocie odkrywają coś co już istnieje, tak jak podróżnik odkrywa nowe lądy. Tak powstają historie opowiadane słowem i muzyką. Ich celem jest pozostawienie jak największej ilości wrażeń i wiadomości w słuchaczach. Treści komunikowane przez słowa nie zawsze są takie same jak te wyrażone przez muzykę, która powstaje, nie z intelektualnych dywagacji, ale z uczuć. Kolejny raz artyści przyjadą na festiwal ze swoimi historiami. Dzięki kompozycjom, improwizacjom słowem, dźwiękiem i rytmem dotkniemy tajemnicy ludzkich emocji, a także doświadczymy chwil prawdziwego tworzenia – momentów, w których słowo splata się z muzyką, a umysł z uczuciami – mówi Maria Pomianowska, Dyrektor Artystyczna festiwalu.

PROGRAM

– 16 września (niedziela)

godz. 11:00 – Małe Skrzyżowanie Kultur: koncert dla dzieci „Rozśpiewany las” w wykonaniu zespołu Whislteberries (Irlandia, Polska)

godz. 19:00 – Koncert inauguracyjny: Waldemar Bastos  (Angola), Rokia Traoré (Mali)

– 17 i 18 września (poniedziałek, wtorek) – wydarzenia towarzyszące

 – 19 września (środa)

godz. 19:00 – SOUNDS LIKE POLAND: Wowakin Trio, Bester Quartet, Maria Pomianowska i Hossein Alizadeh (Iran)

– 20 września (czwartek)

godz. 19:00 – KOLEKTYW EUROPA: Agata Siemaszko i Laćhe Lavutara (Polska, Słowacja, Węgry), Orchestra Baobab (Senegal)

– 21 września (piątek)

godz. 19:00 – DANCING COCKTAIL: King Ayisoba (Ghana), Nneka (Nigeria/Niemcy), Ifriqiyya Electrique (Tunezja,  Francja)

godz. 23:00 – barStudio / DJ set

22 września (sobota)

godz. 19:00: Tiganá Santana (Brazylia), Mulatu Astatke (Etiopia)

godz. 23:00 – barStudio / DJ set

 

Scenę główna jak zawsze opanują muzyczne gwiazdy. W tym roku dominować będzie Afryka. Koncert inauguracyjny rozpocznie Waldemar Bastos, wokalista o portugalskich korzeniach urodzony na pograniczu Angoli i Konga. Siłą jego muzyki są wartości uniwersalne: nadzieja, pojednanie i harmonia pomiędzy ludźmi. Swój przekaz artystyczny formuje słowem i melancholijnym głosem.

Drugi koncert należy do wielkiej malijskiej gwiazdy – Rokii Traoré. To wokalistka, kompozytorka i poetka łącząca elementy muzyki z rodzinnego kraju z wpływami rocka, bluesa i soulu. Artystka przywiezie do nas własne opowieści – historię Mali i współczesne problemy życia codziennego.

Niespodzianką tegorocznej edycji będzie przyjazd Mulatu Astatke – etiopskiego wizjonera określanego mianem twórcy „ethio-jazzu”. Jego historia kariery to również historia muzycznej podróży przez trzy kontynenty, a także wzajemnego przenikania się wielu stylów i gatunków.

Na scenie zobaczymy też legendarną formację z Senegalu – Orkiestrę Baobab. Ich muzyka stanowi esencję stylu afro-kubańskiego – to jedna z najważniejszych afrykańskich grup muzycznych.

Do grona artystów dołączy również Nneka – wszechstronnie utalentowana nigeryjska wokalistka, która w wieku 19-tu lat wyjechała do Niemiec na studia. Jak sama przyznaje, pisanie piosenek i śpiewanie pomagały jej wówczas złagodzić samotność, szok kulturowy i tęsknotę za krajem.

Z kolei Kinga Ayisobę można przedstawić jako charyzmatycznego „króla” muzyki kologo z północno-wschodniej Ghany. Świat słów i dźwięków Kinga Ayisoby to bezkompromisowe i sugestywne teksty połączone z hipnotyczną, mocną muzyką i ekstatycznym tańcem, a także opowieść o tradycji, muzyce teraźniejszości i przyszłości.

Tegoroczną edycję festiwalu odwiedzi również tunezyjsko-francuska grupa – Ifriqiyya Electrique. Ich muzyka to postindustrialne doświadczenie współczesnej interpretacji hipnotycznego tunezyjskiego rytuału Banga. Artyści słowem i dźwiękiem opowiadają o przodkach, czyli oswobodzonych niewolnikach żyjących na pustyni tam, gdzie tradycyjne afrykańskie wierzenia splatały się z elementami islamu tworząc formy kultów animistyczno-muzułmańskich. Ich występy to połączenie muzyki i transu, który ma na celu wstrząs i szeroko pojęte uzdrowienie – jest wyzwaniem i konfrontacją.

Niezwykle ciekawie zapowiadają się muzyczne projekty specjalne festiwalu. Punktem wyjścia w tworzeniu ich koncepcji było znaczenie słów, ich brzmienie, barwa oraz historie zapisane w muzyce. Podczas Sounds Like Poland zostanie zaprezentowany polsko-perski projekt „When masters meet”, który jest wynikiem współpracy Marii Pomianowskiej z Hooseinem Alizadehem. Głównym mottem projektu jest skupienie na duchowym aspekcie sztuki. Artyści zgodnie twierdzą, że wystarczy kilka nut, lekki ozdobnik, ćwierćton czy delikatny melizmat, aby stworzyć głęboko poruszające dzieło.

Kolejnym projektem specjalnym – tym razem podczas bloku Kolektyw Europa – będą „Romowie Europy”. Agata Siemaszko zaprosiła do współpracy zespół Laćhe Lavutara oraz Kalmana Balogh’a, potomka jednej z najsłynniejszych dynastii cygańskich muzyków na Nizinie Panońskiej. Wszyscy zaproszeni goście wywodzą się z wielopokoleniowych, muzykanckich rodów, kontynuujących tradycję profesjonalnego i wirtuozowskiego muzykowania. Zapowiada się więc energetyczne i pełne emocji spotkanie.

Podczas Sounds Like Poland wystąpią również WoWaKin Trio oraz Bester Quartet. Pierwsza grupa łączy różne doświadczenia muzyczne, swobodnie i brawurowo interpretując tradycyjny repertuar polskiej wsi, drugi natomiast to formacja z odważnym programem opartym na kompozycjach własnych łączących muzykę klezmerską z elementami klasyki, jazzu, awangardy, nurtu world beat z improwizacją włącznie.  Festiwal zamknie m.in. koncert gościa z Brazylii.

Tiganá Santana to młody wokalista i gitarzysta sięgający głęboko do afrykańskich korzeni muzyki brazylijskiej. Zachwyca swoją delikatnością i subtelną, a zarazem przykuwającą uwagę barwą głosu.

*Obszerne opisy artystów można znaleźć na stronie Festiwalu:

www.festival.warszawa.pl/artysci 

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze