Ancient Methods – The Jericho Records
Paweł Gzyl:

Muzyka, która kruszy mury.

Kathryn Joseph – From When I Wake the Want Is
Jarek Szczęsny:

Odpowiedniczka.

Ekin Fil – Maps
Jarek Szczęsny:

Odłączenie wtyczki.

Raum – Wreck The Bloodline
Paweł Gzyl:

Wyjście poza cielesność.

Marcel Dettmann – Test-File
Paweł Gzyl:

Dettmann ciągle w formie.

Djedjotronic – R.U.R.
Mateusz Piżyński:

EBM bez udziwnień.

Various Artists – Figure 100 Compilation
Paweł Gzyl:

Piętnaście lat na klubowym parkiecie.

Tajak – Ciclos
Łukasz Komła:

Meksykańskie trio pokazuje, że wciąż można zaskoczyć połączeniem gitarowej psychodelii, dronów i shoegaze’u!

Pruski – Sleeping Places
Ania Pietrzak:

Uśpiona codzienność, obudzona refleksja.

Prequel Tapes – Everything Is Quite Now
Paweł Gzyl:

Industrialne kołysanki.

Maribou State – Kingdoms in Colour
Ania Pietrzak:

„Darjeeling Limited” i całkiem zwyczajne przyjemności.

Adult. – This Behavior
Paweł Gzyl:

Surowe i szorstkie oblicze muzyki amerykańskiego duetu.

Thomas Fehlmann – Los Lagos
Paweł Gzyl:

Dyskretny urok muzyki niemieckiego weterana.

Amnesia Scanner – Another Life
Paweł Gzyl:

Przebojowa wersja awangardy.



cv313 – Analogue Oceans

Mistyka oceanu dźwięków.

Jeśliby przyjrzeć się uważnie twórczości Stephena Hitchella i Roda Modell, już nawet po samych tytułach nagrywanych przez nich płyt widać, że największą inspiracją jest dla obu twórców przyroda. Mają oni bowiem w swym dorobku płyty poświęcone różnym fenomenem naszego świata: chmurom, zorzy polarnej czy gwiazdom. Teraz do tego katalogu dołącza ocean. Jemu to właśnie dedykowany jest najnowszy album obu panów, a firmowany szyldem cv313 – „Analogue Oceans”. Dostajemy na nim cztery wersje tytułowego utworu.

„Analogue Oceans (Current 1) Divergent” to epicka wizja dub-techno. Podstawą nagrania jest mocno zbasowany puls, na który nakładają się falujące akordy, kanalizacyjne efekty i kaskady dźwiękowych korozji. Przejmujący nastrój kompozycji tworzy tu jednak reggae’owy motyw melodyczny, zamieniający nagranie w mistyczną medytację. „Analogue Oceans (Current 2) Convergent” koncentruje się na majestatycznych brzmieniach o ziarnistym tonie. Przepływają one nad stłumionym bitem, nadającym nagraniu wycofany i zredukowany ton.

„Analogue Oceans (Current 3) Transform” stanowi jakby przełożenie obu wcześniejszych wersji na język muzyki transowej. Hitchell i Modell powoli budują napięcie poprzez zapętlanie kolejnych motywów dźwiękowych, osiągając na koniec hipnotyczną kulminację. Przeciwieństwem tej wersji jest „Analogue Oceans (Variant’s Conduction)”. Tym razem wszystkie dźwięki są spowolnione, co sprawia, że ma się wrażenie, iż muzyka rozbrzmiewa poza czasem. Ale i tu nie brakuje melodii, wnoszonej przez skorodowane akordy i pulsujący bas.

Ocean składa się z fal – i tak też dzieje się we wszystkich wersjach dedykowanej im kompozycji. Amerykańscy producenci wykorzystują pomysłowo istotę tego naturalnego fenomenu do stworzenia jego odpowiednika w dźwiękowej materii. Efekty są wyjątkowo piękne i wzruszające: przyroda zostaje uwznioślona do postaci Ducha, objawiając tym samym swoją wieczność i nieprzemijalność. W efekcie „Analogue Oceans” to kolejny przykład dźwiękowej metafizyki, z tak wielką pasją realizowanej przez Stephena Hitchella i Roda Modella już od prawie ćwierć wieku.

Echopspace 2018

www.echospacedetroit.com

www.echospacedetroit.bandcamp.com

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze