Neville Watson – The Midnight Orchard
Paweł Gzyl:

Soundtrackowe wspomnienie pierwotnego rave’u.

The Good, The Bad & The Queen – Merrie Land: Dwugłos
Redakcja:

Anglia tonie. Anglia odpływa.

Unknown Landscapes Vol. 6 – Mixed & Selected By Lewis Fautzi
Paweł Gzyl:

Mocno, hipnotycznie i… przewidywalnie.

Teo Olter – Mirów
Jarek Szczęsny:

Strefa komfortu.

John Tejada – Live Rytm Trax
Paweł Gzyl:

Jak brzmi muzyka amerykańskiego producenta na żywo?

Various Artists – Pop Ambient 2019
Paweł Gzyl:

Soundtrack do przejścia jesieni w zimę.

Slam – Athenaeum 101
Paweł Gzyl:

Godzinna podróż przez historię elektroniki.

Vril ‎– Anima Mundi
Ania Pietrzak:

Orbitowanie bez cukru.

Wolność – Outlines
Jarek Szczęsny:

Skład marzenie.

Chrissy – Resilience
Paweł Gzyl:

Rave dla muzycznych erudytów.

Jacek Sienkiewicz – On And On
Paweł Gzyl:

Twarde bity i kosmiczna elektronika.

Black Sea Dahu – White Creatures
Łukasz Komła:

Silny uścisk szczerego debiutu!

Rings Around Saturn – Rings Around Saturn
Paweł Gzyl:

Stylowe techno i electro z Antypodów.

Kelly Moran – Ultraviolet
Jarek Szczęsny:

Po nitce na księżyc.



Frode Haltli – Avant Folk

Norweski akordeonista wraca po czterech latach z nową płytą w towarzystwie znakomitych muzyków.

W 2014 roku Frode Haltli dołączył do katalogu wytwórni Hubro wydając album „Vagabonde Blu”. Choć debiutował już bardzo dawno temu, jego pierwszy solowy longplay „Looking on Darkness” ujrzał światło dzienne w 2002 roku w ECM-ie. Muzyk cały czas jest niezwykle aktywny i współpracuję z różnymi artystami. Dwa lata temu nagrał materiał pt. „Air” wraz z instrumentami smyczkowymi Hansa Abrahamsena i Benta Sorensena z Arditti Quartet i Trondheim Soloists.

Na „Vagabonde Blu” Haltli wchodził w rezonans z nietuzinkową akustyką panującą w grobowcu Emanuela Vigelanda w Oslo. Tegoroczny „Avant Folk” to już zupełnie inna forma eksperymentowania. Spory w tym udział mają zaproszeni przez akordeonistę artyści tacy jak: skrzypek Erlend Apneseth, klawiszowiec Stale Storlokken (m.in. Supersilent, Motorpsycho), skrzypek Hans P. Kjorstad, saksofonista Rolf-Erik Nystrøm, trębaczka i wokalistka Hildegunn Øiseth, gitarzysta (elektronika) Juhani Silvola, gitarzystka i wokalistka Oddrun Lilja Jonsdottir, kontrabasista Fredrik Luhr Dietrichson i perkusista Siv Øyunn Kjenstad.

Niesamowite jest to, jak nieustannie mocno oddziaływuje kultura afrykańska na wyobraźnię muzyków tworzących w rozmaitych zakątkach świata. Tym razem Afryka zawędrowała do Norwegii, choć Haltliego oraz jego towarzyszy interesują także inne rejony geograficzne i kulturowe. Zachodnioafrykański pustynny blues i Ethio-Jazz (Hailu Mergia) rozgościli się w utworze „Kingo”, gdzie doszło do świetnego zderzenia brzmienia akordeonu, tradycyjnych skrzypiec hardanger fiddle, free jazzu, marokańskich fletów (piszczałek) i bałkańskiego folku. Co ciekawe, że punktem wyjścia w tym fragmencie – jak i innych – są odniesienia do norweskiej tradycji, np. języka farerskiego. Jeszcze inaczej sytuacja się przedstawia w kompozycji „Gråtar’n”, budzącej skojarzenia z zejściem do mrocznych podziemi i przeciskaniem przez tunel ku migoczącemu w oddali promykowi światła. Na tym nie kończy się ten album. Jedno jest pewne: „Avant Folk” w pełnej krasie! Czekam na jego koncerty w Polsce w tym składzie!

 

Strona Frode Haltli »Profil na Facebooku »Strona Hubro »Profil na Facebooku »

fot. Antonio Armentano

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze