Alessandro Adriani – Morphic Dreams
Paweł Gzyl:

Syntetyczne sny.

Ellen Allien – Alientronic
Paweł Gzyl:

„Berlinette” na twardo.

Hoera. – Jaunu
Łukasz Komła:

Chóralne imaginacje.

jitwam. – Honeycomb
Ania Pietrzak:

Indie, medytacja i ciepły funk.

Benjamin Fröhlich – Amiata
Paweł Gzyl:

Bezpretensjonalna kolekcja tanecznych sztosów.

Polynation – Igneous
Mateusz Piżyński:

Debiutanci z Holandii.

ASUNA & Jan Jelinek – Signals Bulletin
Jarek Szczęsny:

Jest przyjemnie.

Synkro – Images
Paweł Gzyl:

Breakbeatowy ambient w pełnej glorii.

Holly Herndon – PROTO
Jarek Szczęsny:

Genetyczna DJ`ka.

Jonas Kopp – Non Virtual Reality
Paweł Gzyl:

Industrial i drony w służbie ambientu.

Ikarus – Mosaismic
Łukasz Komła:

Wielopoziomowa ekspresja.   

Qasim Naqvi – Teenages
Jarek Szczęsny:

Subtelny, oszczędny i dziwny.

Varg – Sky City Part 1 & 2
Paweł Gzyl:

Powrót syna marnotrawnego.

Samuel Kerridge & Taylor Burch – The Other
Paweł Gzyl:

Nowe oblicze muzyki brytyjskiego producenta.



Laar Farobiansah Gamelan – Bidadari

Indonezyjska kultura gamelanów zawędrowała do Warszawy – Warsaw Gamelan Group to jedyny taki zespół w Polsce!   

Jest sporo informacji do przekazania, ponieważ w nazwie zespołu Laar Farobiansah Gamelan kryje się wielu muzyków. Jako Laar podpisują się Michał Górczyński (klarnet, klarnet basowy) i Paweł Szamburski (klarnet), Sahnil Arif Farobiansah to indonezyjski wokalista oraz siedmioosobowa Warsaw Gamelan Group założona przez Dawida Martina, oprócz niego są także Krzysztof Dziuba, Karolina Karwan, Maria Białota, Przemysław Piłaciński, Neves Sulumuna i Dampi.

Warsaw Gamelan Group to bez wątpienia jedyna w Polsce formacja prezentująca tradycyjną muzykę indonezyjską z Jawy Środkowej. Co ciekawe, instrumenty wykorzystywane przez członków WGG zostały sprowadzone przez Ambasadę Republiki Indonezji, a część muzyków z grupy doskonaliła swój warsztat także studiując na wydziałach tradycyjnej muzyki gamelanowej na Jawie. Warsaw Gamelan Group ma w swym repertuarze zarówno uroczyste utwory wykonywane od wielu lat na dworach, w teatrach i podczas różnego rodzaju uroczystości, jak i współczesne kompozycje pisane na ten skład instrumentów. O tym dowiadujemy się z oficjalnych informacji krążących w Internecie.


Warto podkreślić też wkład Krzysztofa Dziuby (na co dzień dziennikarz radiowej Dwójki) w popularyzację muzyki indonezyjskiej w Polsce, niejednokrotnie prezentując ją w nocnym programie „Nokturn”.

Wiosną tego roku ukazała się pierwsza płyta Laar Farobiansah Gamelan pod tytułem „Bidadari” (For Tune | 13.04.2018). Świetnie wypada w tym przypadku połączenie brzmień klarnetów, gamelanów i melorecytacji Farobiansaha. Jak pamiętamy sam Steve Reich zgłębiał grę na gamelanie, ale należy pamiętać o zasadniczym rozróżnieniu na gamelan balijski i jawajski. Reich wybrał balijski, a WGG wolą jawajski. Absolutnie magicznym fragmentem z „Bidadari” jest „Jangan kau bangunkanku” – hipnotyczna podróż na Jawę, przez senną, psychodeliczną i swobodną improwizację. Sam nie wiem, czy to jawa, czy sen? „Bidadari” zachwyca całościowo unikalnym splotem kultur, autentyczną ceremonialnością (nie ma tu krzty patosu) i nieskrępowaną otwartością.

Strona Warsaw Gamelan Group »Profil na Facebooku »Strona For Tune »Profil na Facebooku »

 

W najbliższy weekend Laar Farobiansah Gamelan wystąpią w ciągu dwóch dni aż sześć razy (!).

  • 21 lipca | Festiwal Strefa Ciszy | Łazienki Królewskie, Warszawa | godz. 13.00, 15.00 i 17.00 | wstęp wolny |
  • 22 lipca | Festiwal Strefa Ciszy | Łazienki Królewskie, Warszawa | godz. 13.00, 15.00 i 17.00 | wstęp wolny |
  • Wydarzenie na FB: www.facebook.com/events/299303200808122/

Zachęcam do wysłuchania także audycji „Nokturn”, w której Ewa Szczecińska prezentowała nagrania z „Bidadari” i rozmawiała z Michałem Górczyńskim oraz Dawidem Martinem.

tutaj: www.polskieradio.pl/8/740/Artykul/2102971,Poezja-z-Indonezji-muzyka-z-Polski

fot. Ryszard Grzelak

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze