DeepChord – Immersions
Ania Pietrzak:

Zanurzenie w nieziemskich dźwiękach mistrza dub-techno, który po czterech latach wrócił do londyńskiej wytwórni Astral Industries.

Steve Hauschildt i Ben Chatwin
Jarek Szczęsny:

Muzyka filmowa bez filmu.

Xavier Charles / Jacques Di Donato – Ilex
Łukasz Komła:

Poprzedni album francuskich klarnecistów ukazał się 22 lata temu. Mimo upływu lat niezmiennie improwizują na najwyższym poziomie.

Actress x London Contemporary Orchestra ‎– LAGEOS
Jarek Szczęsny:

Przesunięta granica.

Patryk Cannon – Family Movies Waves And Friends
Jarek Szczęsny:

Światowo jest.

Shygirl – Cruel Practice EP
Jarek Szczęsny:

Supernowa.

kIRk – Ich dzikie serca
Łukasz Komła:

„Ich dzikie serca” nadają naszym sercom rytm.

Underworld & Iggy Pop ‎– Teatime Dub Encounters
Jarek Szczęsny:

To były czasy, kiedy podrywało się stewardesy.

Jaye Jayle – No Trail and Other Unholy Paths
Jarek Szczęsny:

Americana poddana eksperymentom.

Trzy z Trzech Szóstek
Jarek Szczęsny:

Duy Gebord, Surowa Kara Za Grzechy i Krew.

Palmer Eldritch – Sidereal
Jarek Szczęsny:

Dobre kombinacje.

Kamasi Washington – Heaven And Earth
Jarek Szczęsny:

Kumulacja kulminacji.

Jimi Tenor – Order of Nothingness
Łukasz Komła:

Soundtrack tego lata!

Tropic of Coldness – Framed Waves
Jarek Szczęsny:

Nawet latem jest tu zimno.



XOR Gate – Conic Sections

Piękne cacko.

Gerald Donald właściwie mógłby już nic nowego nie nagrywać, a i tak pozostanie jednym z największych wizjonerów w historii muzyki elektronicznej. Zasłużył sobie na to miano zarówno jako współpracownik Jamesa Stinsona w Drexcyi, jak również założyciel i lider Dopplereffekt. Po drodze nagrywał też pod innymi pseudonimami, choćby Arpanet, Dataphysics czy Japanese Telekom. Tak czy siak to właśnie on jest twórcą jednego z najwspanialszych gatunków nowych brzmień – detroitowego electro.

Mimo tych wszystkich zasług Donald nieustannie tworzy kolejne nagrania. W zeszłym roku Dopplereffekt zaprezentował długo oczekiwany nowy album – „Cellular Automata”. Z kolei Solar One Music opublikowało wspólną płytę Dopplereffekt i The Exaltics – Projekt STS-31. Natomiast na składance „Dreamy Harbour” wydanej przez Tresora, pojawił się kolejny duet czarnoskórego producenta – Daughter Product z Anne Hall. Teraz dołącza do tego zestawu XOR Gate.

Nazwa ta firmuje półgodzinny utwór, który składa się z dziewięciu odmiennych segmentów. Są one klasycznymi przykładami abstrakcyjnej wersji muzyki Donalda. Nie ma tu bowiem mechanicznych rytmów, a poszczególne fragmenty kompozycji to rozwibrowane arpeggia, pulsujące efekty i nastrojowe tła, które tworzą ambientową suitę. Najlepiej wypadają tu części trzecia i czwarta – być może dlatego, że są najbardziej rozbudowane i pozwalają pełniej oddać piękno dźwięków tworzonych przez Donalda.

Trudno powiedzieć dlaczego detroitowy producent zdecydował się na tak niekonwencjonalną formę. Z powodzeniem można by bowiem rozbudować każdy z fragmentów „Conic Sections” w pełnoprawny utwór – i wtedy całość trwałaby o wiele dłużej. Tak się jednak nie stało. Dostaliśmy w zamian urokliwą miniaturę, która nie zaspokaja w pełni apetytu na muzykę firmowaną nowym pseudonimem mistrza z Motor City. Cóż: taki widocznie był jego zamysł. A nam nie pozostaje nic innego jak cieszyć się tym, co otrzymaliśmy.

Tresor 2018

www.tresorberlin.com

www.facebook.com/tresorberlin

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze