Babadag – Šulinys
Jarek Szczęsny:

Nie budźcie śniącego.

Lee Gamble – In A Paraventral Scale
Paweł Gzyl:

Początek trylogii.

Maurice Louca – Elephantine
Łukasz Komła:

Gargantuiczna bliskość jazzowego kosmosu.

Hoera. – ≈
Łukasz Komła:

Uderzająca subtelność. 

Julia Kent – Temporal
Jarek Szczęsny:

Hipnotyzowanie słuchacza.

Bendik Giske – Surrender
Jarek Szczęsny:

Zagwozdka.

Wiktor Stribog – Poradnik Uśmiechu OST
Stanisław Bryś:

Grzybowe melodie w duchologicznym sosie. 

Orphan Ann – The Practice Of Surrender
Paweł Gzyl:

Piękno w mroku.

Ami Shavit – Yom Kippur 1973
Jarek Szczęsny:

Inspirowane wojną.

Jakub Lemiszewski – Podróż Na Wschód – Część I
Jarek Szczęsny:

Kuba i kamień filozoficzny.

Mchy i Porosty – The Dead Pterodactyl
Mateusz Piżyński:

Techno na strychu.

Nkisi – 7 Directions
Jarek Szczęsny:

Kosmos można stracić z oczu.

Robert Farrugia ‎– Adrift
Mateusz Piżyński:

Harmonijny ambient z mrokiem tylko na okładce?

Passarani – W.O.W.
Paweł Gzyl:

Rzym-Detroit-Chicago-Sheffield.



Tropic of Coldness – Framed Waves

Nawet latem jest tu zimno.

Chłodem wieje zawsze od strony albumów wydawanych przez Glacial Movement. Tak samo jest z najnowszym krążkiem wypuszczonym przez włoski label. Tym razem padła kolej na duet Tropic of Coldness. W skład wchodzą David Gutman (gitara, synthy i sample) oraz Giovanni (głos, gitara i sample). Skoro więc mamy dwóch gitarzystów na pokładzie to nikogo nie powinno dziwić, że „Framed Waves” na gitarze stoi, ale nie tylko. To bogato zaaranżowana muzyka, mieszcząca w sobie drony, filmowy rozmach czy nagrania terenowe. Zwolennicy nagłych zmian i większej dynamiki poczują się rozczarowani. Resztę zapraszam dalej.

Pierwszy w kolejce „Distilled conversation” rozpoczyna powolna dronowa tonacja. Gitary tworzą przelewającą się z jednej na drugą stronę scenerię. Wszystko zostało nagrane w stanie płynnym. Musi być ambient, bo to znak firmowy wytwórni, ale miło jest kiedy za każdym razem jest to jakaś inna jego forma. Zaokrąglenia słychać w „Two and a half Stones”. Zapętlenia rozlegające się w tle są przeszywane gitarą akustyczną. Wszystko oblepione delikatnym szumem. Nieszczególnie ożywcza to chwila, trwająca jedenaście minut, ale za to znakomite źródło do medytacji.

Ostrzejsze akordy gitary, ale i przetworzone głosy podbite echem to już domena „The pride of our sails”. Czarujące nuty, rozwleczone do prawie ośmiu minut. Słychać tytułowe żagle w postaci dosłownej. Morskie powietrze przeszywa głośniki, a skrzypnięcia drewna czy szurnięcia lin oddają marynistyczną atmosferę jak również dodają dramatyzmu. Bogata wyobraźnia duetu sprawia wyposażona została również w filmowy rozmach, co sprawia, że ten utwór urasta do formy niemalże epopei.

„They rested, then blossomed” ma bardziej niewyraźną formę. Coś takiego wzmaga doznania. Sprawia, że muzyka staje się odleglejsza. Można by rzec, że mniej ludzka. Aczkolwiek duet urozmaica swoja kompozycję, przełamując ją przed końcem dając bardziej przejrzyste wykończenie. Koniec ma w sobie dudnienie, buczenie i jęki. „Framed waves”, bo o nim mowa, nagrany jest w zimnej tonacji. Powolność z dodatkami ludzkich odgłosów: tarcia, przesuwania, oddychania. Podobają mi się akcenty gitarowe ciekawie porozstawiane po całości.  Pięć miesięcy nagrań dało w efekcie album łączący w sobie awangardowość dronów, delikatność ambientu i płynną, elektroakustyczną muzykę.

Glacial Movements | 2018

Bandcamp
FB

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze