DeepChord – Immersions
Ania Pietrzak:

Zanurzenie w nieziemskich dźwiękach mistrza dub-techno, który po czterech latach wrócił do londyńskiej wytwórni Astral Industries.

Steve Hauschildt i Ben Chatwin
Jarek Szczęsny:

Muzyka filmowa bez filmu.

Xavier Charles / Jacques Di Donato – Ilex
Łukasz Komła:

Poprzedni album francuskich klarnecistów ukazał się 22 lata temu. Mimo upływu lat niezmiennie improwizują na najwyższym poziomie.

Actress x London Contemporary Orchestra ‎– LAGEOS
Jarek Szczęsny:

Przesunięta granica.

Patryk Cannon – Family Movies Waves And Friends
Jarek Szczęsny:

Światowo jest.

Shygirl – Cruel Practice EP
Jarek Szczęsny:

Supernowa.

kIRk – Ich dzikie serca
Łukasz Komła:

„Ich dzikie serca” nadają naszym sercom rytm.

Underworld & Iggy Pop ‎– Teatime Dub Encounters
Jarek Szczęsny:

To były czasy, kiedy podrywało się stewardesy.

Jaye Jayle – No Trail and Other Unholy Paths
Jarek Szczęsny:

Americana poddana eksperymentom.

Trzy z Trzech Szóstek
Jarek Szczęsny:

Duy Gebord, Surowa Kara Za Grzechy i Krew.

Palmer Eldritch – Sidereal
Jarek Szczęsny:

Dobre kombinacje.

Kamasi Washington – Heaven And Earth
Jarek Szczęsny:

Kumulacja kulminacji.

Jimi Tenor – Order of Nothingness
Łukasz Komła:

Soundtrack tego lata!

Tropic of Coldness – Framed Waves
Jarek Szczęsny:

Nawet latem jest tu zimno. Chłodem wieje zawsze od strony albumów wydawanych przez Glacial Movement. Tak samo jest z najnowszym krążkiem wypuszczonym przez włoski label. Tym razem padła kolej na duet Tropic of Coldness. W skład wchodzą David Gutman (gitara, […]



Tropic of Coldness – Framed Waves

Nawet latem jest tu zimno.

Chłodem wieje zawsze od strony albumów wydawanych przez Glacial Movement. Tak samo jest z najnowszym krążkiem wypuszczonym przez włoski label. Tym razem padła kolej na duet Tropic of Coldness. W skład wchodzą David Gutman (gitara, synthy i sample) oraz Giovanni (głos, gitara i sample). Skoro więc mamy dwóch gitarzystów na pokładzie to nikogo nie powinno dziwić, że „Framed Waves” na gitarze stoi, ale nie tylko. To bogato zaaranżowana muzyka, mieszcząca w sobie drony, filmowy rozmach czy nagrania terenowe. Zwolennicy nagłych zmian i większej dynamiki poczują się rozczarowani. Resztę zapraszam dalej.

Pierwszy w kolejce „Distilled conversation” rozpoczyna powolna dronowa tonacja. Gitary tworzą przelewającą się z jednej na drugą stronę scenerię. Wszystko zostało nagrane w stanie płynnym. Musi być ambient, bo to znak firmowy wytwórni, ale miło jest kiedy za każdym razem jest to jakaś inna jego forma. Zaokrąglenia słychać w „Two and a half Stones”. Zapętlenia rozlegające się w tle są przeszywane gitarą akustyczną. Wszystko oblepione delikatnym szumem. Nieszczególnie ożywcza to chwila, trwająca jedenaście minut, ale za to znakomite źródło do medytacji.

Ostrzejsze akordy gitary, ale i przetworzone głosy podbite echem to już domena „The pride of our sails”. Czarujące nuty, rozwleczone do prawie ośmiu minut. Słychać tytułowe żagle w postaci dosłownej. Morskie powietrze przeszywa głośniki, a skrzypnięcia drewna czy szurnięcia lin oddają marynistyczną atmosferę jak również dodają dramatyzmu. Bogata wyobraźnia duetu sprawia wyposażona została również w filmowy rozmach, co sprawia, że ten utwór urasta do formy niemalże epopei.

„They rested, then blossomed” ma bardziej niewyraźną formę. Coś takiego wzmaga doznania. Sprawia, że muzyka staje się odleglejsza. Można by rzec, że mniej ludzka. Aczkolwiek duet urozmaica swoja kompozycję, przełamując ją przed końcem dając bardziej przejrzyste wykończenie. Koniec ma w sobie dudnienie, buczenie i jęki. „Framed waves”, bo o nim mowa, nagrany jest w zimnej tonacji. Powolność z dodatkami ludzkich odgłosów: tarcia, przesuwania, oddychania. Podobają mi się akcenty gitarowe ciekawie porozstawiane po całości.  Pięć miesięcy nagrań dało w efekcie album łączący w sobie awangardowość dronów, delikatność ambientu i płynną, elektroakustyczną muzykę.

Glacial Movements | 2018

Bandcamp
FB

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze