DeepChord – Immersions
Ania Pietrzak:

Zanurzenie w nieziemskich dźwiękach mistrza dub-techno, który po czterech latach wrócił do londyńskiej wytwórni Astral Industries.

Steve Hauschildt i Ben Chatwin
Jarek Szczęsny:

Muzyka filmowa bez filmu.

Xavier Charles / Jacques Di Donato – Ilex
Łukasz Komła:

Poprzedni album francuskich klarnecistów ukazał się 22 lata temu. Mimo upływu lat niezmiennie improwizują na najwyższym poziomie.

Actress x London Contemporary Orchestra ‎– LAGEOS
Jarek Szczęsny:

Przesunięta granica.

Patryk Cannon – Family Movies Waves And Friends
Jarek Szczęsny:

Światowo jest.

Shygirl – Cruel Practice EP
Jarek Szczęsny:

Supernowa.

kIRk – Ich dzikie serca
Łukasz Komła:

„Ich dzikie serca” nadają naszym sercom rytm.

Underworld & Iggy Pop ‎– Teatime Dub Encounters
Jarek Szczęsny:

To były czasy, kiedy podrywało się stewardesy. Zrobili to, choć nie musieli. Z jednej strony Iggy Pop, absolutna legenda, niewiele jest w stanie go uszkodzić, a potrafi jeszcze czasem odpowiednio użądlić. Jak na fantastycznej płycie „Post Pop Depression” nagranej z […]

Jaye Jayle – No Trail and Other Unholy Paths
Jarek Szczęsny:

Americana poddana eksperymentom.

Trzy z Trzech Szóstek
Jarek Szczęsny:

Duy Gebord, Surowa Kara Za Grzechy i Krew.

Palmer Eldritch – Sidereal
Jarek Szczęsny:

Dobre kombinacje.

Kamasi Washington – Heaven And Earth
Jarek Szczęsny:

Kumulacja kulminacji.

Jimi Tenor – Order of Nothingness
Łukasz Komła:

Soundtrack tego lata!

Tropic of Coldness – Framed Waves
Jarek Szczęsny:

Nawet latem jest tu zimno.



Underworld & Iggy Pop ‎– Teatime Dub Encounters

To były czasy, kiedy podrywało się stewardesy.

Zrobili to, choć nie musieli. Z jednej strony Iggy Pop, absolutna legenda, niewiele jest w stanie go uszkodzić, a potrafi jeszcze czasem odpowiednio użądlić. Jak na fantastycznej płycie „Post Pop Depression” nagranej z Joshem Homme. Z drugiej duet Underworld (Karl Hyde i Rick Smith) dawniej śmiali pionierzy i odkrywczy eksperymentatorzy. Razem zrobili dziejową ścieżkę dźwiękową do filmu „Trainspotting”. Każdy kto otarł się o lata 90 musiał widzieć ten film i słyszeć utwory tych artystów. Z propozycją współpracy wystąpili Brytyjczycy i na szybko przekabacili Popa, aby pod gotowe utwory muzyczne dopisał i wyśpiewał (wypowiedział?) swoje słowa.

W ten sposób powstał nieprzemyślany i pospiesznie skonstruowany mały album, którego największym grzechem jest jednorazowość. Niestety. Odnotować taką współpracę należy jednak, nie tylko ze względu na kronikarski obowiązek, ale przez wzgląd na twórców. Generalnie jest źle. W „Trapped” Pop wyśpiewuje: „No drug, no drug, no drink’s / gonna help me no more”. Underworld nadaje szybkie tempo, odpowiednio pogłębione basem. Po coś „dub” w tytule przywołany został. Tylko ta muzyka jest nazbyt oczywista i przewidywalna. Zupełnie jakby straciła nowatorski pierwiastek.

Nie lepiej jest z Popem, który w przywołanym już „Trapped” chciałby chyba być Rogerem Watersem. Bo wprowadza postać Johnny`ego, który ma dom, hipotekę i uwięzionego chłopca w sobie. W „Bells & Circles” przywołuje stare, dobre czasy. Czasy, gdzie można było palić w samolocie i podrywać stewardesy. Życie ciągle było sztuką dokonywania wyborów: „The bad news was I got too stoned and I lost the number / The stewardess would’ve been better than the cocain / I made an error in judgement”. Całą tę opowieść kwituje wieszczenie końca liberalnej demokracji. Powiedzieć, że to lekko bełkotliwe, to nic nie powiedzieć. Napisać, że raczej nie obejdzie młodszej generacji – banał.

I tylko Popa mi żal, bo w chwili kiedy odkrywam go na nowo, za sprawą wydanej w tym roku wspaniałej książki „Please kill me. Punkowa historia punka” autorstwa Legsa McNeil`a i Gillian McCain, której Pop jednym z głównych bohaterów jest. Nietuzinkowa postać o żywotności godnej Stonesów, wypada korzystnie dopiero w zamykającej ten krótki album, piosence „Get Your Shirt”. Mój smutek powodowany jest głównie tym, że albo tracimy artystów ważnych i wielkich za sprawą tak prozaicznej rzeczy jak śmierć albo oni tracą już kontakt ze światem dając średniej jakości świadectwa artystycznej działalności.

Caroline International | 2018

Strona Underworld
FB
Strona Iggy`ego Popa
FB

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze