DeepChord – Immersions
Ania Pietrzak:

Zanurzenie w nieziemskich dźwiękach mistrza dub-techno, który po czterech latach wrócił do londyńskiej wytwórni Astral Industries.

Steve Hauschildt i Ben Chatwin
Jarek Szczęsny:

Muzyka filmowa bez filmu.

Xavier Charles / Jacques Di Donato – Ilex
Łukasz Komła:

Poprzedni album francuskich klarnecistów ukazał się 22 lata temu. Mimo upływu lat niezmiennie improwizują na najwyższym poziomie. W tym duecie zdecydowanym weteranem jest Jacques Di Donato (ur. 1942) – saksofonista, klarnecista, perkusista i pedagog. To w jego klasie klarnetu uczył […]

Actress x London Contemporary Orchestra ‎– LAGEOS
Jarek Szczęsny:

Przesunięta granica.

Patryk Cannon – Family Movies Waves And Friends
Jarek Szczęsny:

Światowo jest.

Shygirl – Cruel Practice EP
Jarek Szczęsny:

Supernowa.

kIRk – Ich dzikie serca
Łukasz Komła:

„Ich dzikie serca” nadają naszym sercom rytm.

Underworld & Iggy Pop ‎– Teatime Dub Encounters
Jarek Szczęsny:

To były czasy, kiedy podrywało się stewardesy.

Jaye Jayle – No Trail and Other Unholy Paths
Jarek Szczęsny:

Americana poddana eksperymentom.

Trzy z Trzech Szóstek
Jarek Szczęsny:

Duy Gebord, Surowa Kara Za Grzechy i Krew.

Palmer Eldritch – Sidereal
Jarek Szczęsny:

Dobre kombinacje.

Kamasi Washington – Heaven And Earth
Jarek Szczęsny:

Kumulacja kulminacji.

Jimi Tenor – Order of Nothingness
Łukasz Komła:

Soundtrack tego lata!

Tropic of Coldness – Framed Waves
Jarek Szczęsny:

Nawet latem jest tu zimno.



Xavier Charles / Jacques Di Donato – Ilex

Poprzedni album francuskich klarnecistów ukazał się 22 lata temu. Mimo upływu lat niezmiennie improwizują na najwyższym poziomie.

W tym duecie zdecydowanym weteranem jest Jacques Di Donato (ur. 1942) – saksofonista, klarnecista, perkusista i pedagog. To w jego klasie klarnetu uczył się Xavier Charles (było to na początku lat 90.). Donato wówczas udzielał się w wielu zróżnicowanych składach – trio klarnetowe, kwartet saksofonowy czy Orkiestra Symfoniczna Francuskiego Radia. Pierwsze fonograficzne spotkanie Donato i Charlesa nastąpiło w kwintecie w 1993 roku na płycie „Click”. To jednak ich wspólny album „Du Slavon Glagol” wyszedł w 1996 roku.


Po opublikowaniu „Du Slavon Glagol” każdy z muzyków poszedł w inną stronę. Charles przesuwał granice muzyki improwizowanej, nagrywając z czołowymi artystami światowej sceny improwizowanej – Axel Dörner, John Butcher, Frédéric Le Junter, Pierre Berthet, Christian Wallumrod, Terrie Ex, Otomo Yoshihide, Robert Piotrowicz czy Thomas Lehn – a także stał się członkiem zespołu Dans Les Arbres oraz w 2014 roku opublikował solowy krążek „12 Clarinets In A Fridge” w holenderskiej Unsounds. Z kolei Donato kontynuował nauczanie klarnetu w CNSM w Lyonie oraz występował z rozmaitymi orkiestrami.

W 2014 roku doszło po wielu latach do ponownego muzycznego spotkania Donato i Charlesa, czego efektem jest wydawnictwo „Ilex”. Obaj grają na klarnetach, uzupełniając ich brzmienie o odgłosy helikoptera (Charles) oraz kosiarki (Donato) – robią to w bardzo abstrakcyjny i oryginalny sposób (coś na kształt kosiarki słyszę w „multi-tond”, gdzie w tle są nawet ptasie trele). Najważniejsze dźwięki jednak powstają w trakcie klarnetowego dialogu – od ciszy po wzmożoną dynamikę (np. „amer coup de vent”), choć z przewagą tego pierwszego aspektu. Instrumenty Donato i Charlesa szepczą, szumią, sapią, wzdychają, piszczą, bulgoczą i repetytywnie klekoczą jak dzioby bocianów.

Muzyka improwizowana to nieustannie rozwijający się żywy organizm, a „Ilex” jest nowym organem tego procesu.

14.07.2018 | Protagoniste

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze