Neville Watson – The Midnight Orchard
Paweł Gzyl:

Soundtrackowe wspomnienie pierwotnego rave’u.

The Good, The Bad & The Queen – Merrie Land: Dwugłos
Redakcja:

Anglia tonie. Anglia odpływa.

Unknown Landscapes Vol. 6 – Mixed & Selected By Lewis Fautzi
Paweł Gzyl:

Mocno, hipnotycznie i… przewidywalnie.

Teo Olter – Mirów
Jarek Szczęsny:

Strefa komfortu.

John Tejada – Live Rytm Trax
Paweł Gzyl:

Jak brzmi muzyka amerykańskiego producenta na żywo?

Various Artists – Pop Ambient 2019
Paweł Gzyl:

Soundtrack do przejścia jesieni w zimę.

Slam – Athenaeum 101
Paweł Gzyl:

Godzinna podróż przez historię elektroniki.

Vril ‎– Anima Mundi
Ania Pietrzak:

Orbitowanie bez cukru.

Wolność – Outlines
Jarek Szczęsny:

Skład marzenie.

Chrissy – Resilience
Paweł Gzyl:

Rave dla muzycznych erudytów.

Jacek Sienkiewicz – On And On
Paweł Gzyl:

Twarde bity i kosmiczna elektronika.

Black Sea Dahu – White Creatures
Łukasz Komła:

Silny uścisk szczerego debiutu!

Rings Around Saturn – Rings Around Saturn
Paweł Gzyl:

Stylowe techno i electro z Antypodów.

Kelly Moran – Ultraviolet
Jarek Szczęsny:

Po nitce na księżyc.



Xavier Charles / Jacques Di Donato – Ilex

Poprzedni album francuskich klarnecistów ukazał się 22 lata temu. Mimo upływu lat niezmiennie improwizują na najwyższym poziomie.

W tym duecie zdecydowanym weteranem jest Jacques Di Donato (ur. 1942) – saksofonista, klarnecista, perkusista i pedagog. To w jego klasie klarnetu uczył się Xavier Charles (było to na początku lat 90.). Donato wówczas udzielał się w wielu zróżnicowanych składach – trio klarnetowe, kwartet saksofonowy czy Orkiestra Symfoniczna Francuskiego Radia. Pierwsze fonograficzne spotkanie Donato i Charlesa nastąpiło w kwintecie w 1993 roku na płycie „Click”. To jednak ich wspólny album „Du Slavon Glagol” wyszedł w 1996 roku.


Po opublikowaniu „Du Slavon Glagol” każdy z muzyków poszedł w inną stronę. Charles przesuwał granice muzyki improwizowanej, nagrywając z czołowymi artystami światowej sceny improwizowanej – Axel Dörner, John Butcher, Frédéric Le Junter, Pierre Berthet, Christian Wallumrod, Terrie Ex, Otomo Yoshihide, Robert Piotrowicz czy Thomas Lehn – a także stał się członkiem zespołu Dans Les Arbres oraz w 2014 roku opublikował solowy krążek „12 Clarinets In A Fridge” w holenderskiej Unsounds. Z kolei Donato kontynuował nauczanie klarnetu w CNSM w Lyonie oraz występował z rozmaitymi orkiestrami.

W 2014 roku doszło po wielu latach do ponownego muzycznego spotkania Donato i Charlesa, czego efektem jest wydawnictwo „Ilex”. Obaj grają na klarnetach, uzupełniając ich brzmienie o odgłosy helikoptera (Charles) oraz kosiarki (Donato) – robią to w bardzo abstrakcyjny i oryginalny sposób (coś na kształt kosiarki słyszę w „multi-tond”, gdzie w tle są nawet ptasie trele). Najważniejsze dźwięki jednak powstają w trakcie klarnetowego dialogu – od ciszy po wzmożoną dynamikę (np. „amer coup de vent”), choć z przewagą tego pierwszego aspektu. Instrumenty Donato i Charlesa szepczą, szumią, sapią, wzdychają, piszczą, bulgoczą i repetytywnie klekoczą jak dzioby bocianów.

Muzyka improwizowana to nieustannie rozwijający się żywy organizm, a „Ilex” jest nowym organem tego procesu.

14.07.2018 | Protagoniste

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze