Babadag – Šulinys
Jarek Szczęsny:

Nie budźcie śniącego.

Lee Gamble – In A Paraventral Scale
Paweł Gzyl:

Początek trylogii.

Maurice Louca – Elephantine
Łukasz Komła:

Gargantuiczna bliskość jazzowego kosmosu.

Hoera. – ≈
Łukasz Komła:

Uderzająca subtelność. 

Julia Kent – Temporal
Jarek Szczęsny:

Hipnotyzowanie słuchacza.

Bendik Giske – Surrender
Jarek Szczęsny:

Zagwozdka.

Wiktor Stribog – Poradnik Uśmiechu OST
Stanisław Bryś:

Grzybowe melodie w duchologicznym sosie. 

Orphan Ann – The Practice Of Surrender
Paweł Gzyl:

Piękno w mroku.

Ami Shavit – Yom Kippur 1973
Jarek Szczęsny:

Inspirowane wojną.

Jakub Lemiszewski – Podróż Na Wschód – Część I
Jarek Szczęsny:

Kuba i kamień filozoficzny.

Mchy i Porosty – The Dead Pterodactyl
Mateusz Piżyński:

Techno na strychu.

Nkisi – 7 Directions
Jarek Szczęsny:

Kosmos można stracić z oczu.

Robert Farrugia ‎– Adrift
Mateusz Piżyński:

Harmonijny ambient z mrokiem tylko na okładce?

Passarani – W.O.W.
Paweł Gzyl:

Rzym-Detroit-Chicago-Sheffield.



Xavier Charles / Jacques Di Donato – Ilex

Poprzedni album francuskich klarnecistów ukazał się 22 lata temu. Mimo upływu lat niezmiennie improwizują na najwyższym poziomie.

W tym duecie zdecydowanym weteranem jest Jacques Di Donato (ur. 1942) – saksofonista, klarnecista, perkusista i pedagog. To w jego klasie klarnetu uczył się Xavier Charles (było to na początku lat 90.). Donato wówczas udzielał się w wielu zróżnicowanych składach – trio klarnetowe, kwartet saksofonowy czy Orkiestra Symfoniczna Francuskiego Radia. Pierwsze fonograficzne spotkanie Donato i Charlesa nastąpiło w kwintecie w 1993 roku na płycie „Click”. To jednak ich wspólny album „Du Slavon Glagol” wyszedł w 1996 roku.


Po opublikowaniu „Du Slavon Glagol” każdy z muzyków poszedł w inną stronę. Charles przesuwał granice muzyki improwizowanej, nagrywając z czołowymi artystami światowej sceny improwizowanej – Axel Dörner, John Butcher, Frédéric Le Junter, Pierre Berthet, Christian Wallumrod, Terrie Ex, Otomo Yoshihide, Robert Piotrowicz czy Thomas Lehn – a także stał się członkiem zespołu Dans Les Arbres oraz w 2014 roku opublikował solowy krążek „12 Clarinets In A Fridge” w holenderskiej Unsounds. Z kolei Donato kontynuował nauczanie klarnetu w CNSM w Lyonie oraz występował z rozmaitymi orkiestrami.

W 2014 roku doszło po wielu latach do ponownego muzycznego spotkania Donato i Charlesa, czego efektem jest wydawnictwo „Ilex”. Obaj grają na klarnetach, uzupełniając ich brzmienie o odgłosy helikoptera (Charles) oraz kosiarki (Donato) – robią to w bardzo abstrakcyjny i oryginalny sposób (coś na kształt kosiarki słyszę w „multi-tond”, gdzie w tle są nawet ptasie trele). Najważniejsze dźwięki jednak powstają w trakcie klarnetowego dialogu – od ciszy po wzmożoną dynamikę (np. „amer coup de vent”), choć z przewagą tego pierwszego aspektu. Instrumenty Donato i Charlesa szepczą, szumią, sapią, wzdychają, piszczą, bulgoczą i repetytywnie klekoczą jak dzioby bocianów.

Muzyka improwizowana to nieustannie rozwijający się żywy organizm, a „Ilex” jest nowym organem tego procesu.

14.07.2018 | Protagoniste

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze