Ian William Craig – Thresholder
Jarek Szczęsny:

Grobowa ekspansywność.

System – Plus
Paweł Gzyl:

Duńscy weterani ambientu plus Nils Frahm.

Igor Boxx – Kabaret
Jarek Szczęsny:

Słuchanie do namysłu.

Objekt – Cocoon Crush
Paweł Gzyl:

Egzotyczny kolaż mikrodźwięków.

Julia Holter – Aviary
Jarek Szczęsny:

Uzasadniona epickość.

Shlømo – Mercurial Skin
Paweł Gzyl:

Elektroniczna retromania.

SHXCXCHCXSH – OUFOUFOF
Paweł Gzyl:

Rytmiczne wariacje.

Jessica Moss – Entanglement
Jarek Szczęsny:

Swoją drogą.

Book Of Air – Se (in) de bos
Łukasz Komła:

Ambient na osiemnastu muzyków!

Kittin – Cosmos
Paweł Gzyl:

Kittin ciągle ta sama, choć już bez „Miss”.

Remek Hanaj – Wysiadywanie góry
Jarek Szczęsny:

Strefa słyszenia.

Jan Wagner – Nummern
Łukasz Komła:

To nie numerologia, to czyste emocje!

Adam X – Recon Mission
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku – w rytmie techno i EBM.

Neneh Cherry – Broken Politics
Jarek Szczęsny:

Ucieczka od masowej popularności.



Eklektik Session #5 – Nils Petter Molvaer / Eivind Aarset / Samuel Rohrer / Eklektik Orchestra

Zbliża się tegoroczna odsłona wrocławskiego festiwalu Eklektik Session, który odbędzie się między 5 a 7 października. W dzisiejszym odcinku przybliżamy bohaterów finałowego koncertu: Nils Petter Molvaer, Eivind Aarset i Samuel Rohrer.

W tym roku Eklektik Session zostanie zrealizowany pod hasłem „Manual” i zagości w przestrzeniach Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, w klubo-galerii Surowiec i w Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA, gdzie wystąpią norweski trębacz Nils Petter Molvaer oraz Building Instrument, nowojorski duet Paris Monster i reprezentacja berlińskiego festiwalu XJAZZ. Tradycyjnie, na wielki finał zagra międzynarodowa Eklektik Orchestra.

Tak było w 2017:

Nils Petter Molvær

Norweski trębacz, kompozytor i producent słynący z łączenia wielu odmiennych stylistyk takich jak jazz, ambient, rock, funk, muzyka elektroniczna, hip-hop czy pop. Przed laty zaczynał jako sideman w jazzowym zespole Masqualero (nazwa pochodzi od kompozycji Wayne’a Shortera), dzięki czemu został zauważony przez szefa wytwórni ECM – Manfreda Eichera. Później nagrał wiele klasycznych sesji studyjnych dla tej niemieckiej oficyny z udziałem wielu wspaniałych instrumentalistów oraz wokalistów jak Robyn Schulkowsky, Marilyn Mazur, Jon Balke’s Oslo 13 i Sidsel Endresen. W 1997 roku Molvær opublikował swój pierwszy solowy album „Khmer”, zaliczany do najważniejszych wydawnictw współczesnego jazzu ostatnich dwóch dekad. Przytłumione brzmienie trąbki Molværa, niekiedy modulowane za pomocą elektroniki, jest wyraziste, rozpoznawalne i oryginalne. Nie ulega wątpliwości, że norweski trębacz zasłuchiwał się w twórczości Milesa Davisa oraz Jona Hassella, ale potrafił pójść własną i jeszcze inną ścieżką.

Eivind Aarset

Charyzmatyczny i jeden z najbardziej oryginalnych światowych gitarzystów. Lista współpracowników, z którymi nagrywał Aarset, ciągnie się jak norweski fiord. Tu jednak wypada wymienić Jona Hassella, Davida Sylviana, Billa Laswella, Jana Garbarka, Dhafera Youssefa czy Nilsa Pettera Molværa. U tego ostatniego Aarset pojawił się na kilku pierwszych płytach, zaczynając od przełomowego „Khmer”. W tym roku mija dwadzieścia lat od ukazania longplaya Norwega „Électronique Noire”, którym zadebiutował w labelu Bugge Wesseltofta – Jazzland Recordings. – „Nie ma ustalonych reguł ani tradycji w tym, co robię, ponieważ można tworzyć nowe reguły, gdy się idzie dalej” – mówi Aarset.

Samuel Rohrer

Szwajcarski perkusista, którego edukacja muzyczna zahaczyła między innymi o Boston. Po powrocie do Europy zaczął grać w wielu składach jazzowych i wyruszył w trasę koncertową m.in. z Erikiem Truffazem. W 2003 roku przeprowadził się do Berlina i stał się jednym z najbardziej wpływowych muzyków swojego pokolenia na tamtejszej scenie muzyki improwizowanej. Płyty Rohnera można znaleźć w katalogach takich wytwórni jak ECM, Intakt, HatHut i wielu innych. Do najbardziej znanych zespołów, z jakimi należy kojarzyć szwajcarskiego muzyka, zaliczają się Noreia, Daniel Erdmann-Samuel Rohrer Quartet, Wolfert Brederode Quartet czy AMBIQ z Claudio Puntinem i Maxem Loderbauerem. Rohner wystąpił w rozmaitych konfiguracjach personalnych na niezwykle cenionych festiwalach jazzowych na całym świecie; wystarczy wymienić NorthSea Festival Rotterdam, Montreal International Jazz Festival, Portland Jazzfestival, Vancouver Jazz Festival, Festival Le Mans, Banlieues Bleues Paris, Ulju Festival Korea, London Jazzfestival czy Fajir International Music Festival w Teheranie.

Eklektik Orchestra

Finał Eklektik Session 2018 odbędzie się 7 października w przestrzeniach Centrum Technologii Audiowizualnych, dawnej Wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. Studio Filmowe im. Wojciecha Jerzego Hasa, w którym wystąpią muzycy, jest dziś idealnym miejscem do realizacji produkcji filmowych, telewizyjnych, zdjęć trickowych, animacji oraz wszelkiego rodzaju projektów multimedialnych.

Podczas pierwszej części finałowego wieczoru zagrają trębacz Nils Petter Molvaer i gitarzysta Eivind Aarset, którzy występują razem w rozmaitych składach od wczesnych lat 90-tych. Wybitny norweski duet dopełni Samuel Rohrer, szwajcarski perkusista łączący w niezwykle wysmakowany sposób syntetyczne brzmienia organicznej elektroniki z jazzowym stylem improwizacji.

Tradycyjnie, po przerwie, do finałowego setu Eklektik Orchestry dołączą goście festiwalu. W tym roku międzynarodowy kolektyw zasilą m.in. charyzmatyczny Josh Dion i Geoff Kraly (Paris Monster), członkowie Buliding Instrument, Øyvind Hegg-Lunde oraz Åsmund Weltzien, a także Sebastian Studnitzky, trębacz, pianista i kompozytor z Berlina. W czasie obu finałowych koncertów, w studiu filmowym im. Zbyszka Cybulskiego wyposażonym w multi-ekranowe technologie projekcji, w czasie rzeczywistym odbędzie się wizualny remiks (odbicie) obrazu ze studia, w którym znajdować się będą muzycy. Publiczność doświadczy jednocześnie obu przestrzeni – będą one połączone dzięki specjalnie zaaranżowanej scenografii.

Oprawę wizualną finału Eklektik Session przygotuje Tord Knudsen, rezydent norweskiego festiwalu Punkt, który podczas realizacji obydwu finałowych setów wykorzysta sprzęt na co dzień służący do produkcji zdjęć filmowych. Autorem koncepcji finałowego wieczoru w Centrum Technologii Audiowizualnuch, jak i całego programu festiwalu, jest Radek Bond Bednarz, który również pojawi się na scenie z Eklektik Orchestrą. Obydwa koncerty nagłośni Roli Mosimann.

Koncert:

 

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze