Frame – The Journey
Jarek Szczęsny:

Spacer po kosmicznej pustce.

Hauschka – A Different Forest
Jarek Szczęsny:

Intymny nastrój nie wystarczył.

The Chi Factory – The Mantra Recordings
Ania Pietrzak:

„Na początku była miłość.”

Jozef van Wissem & Jim Jarmusch – An Attempt To Draw Aside The Veil
Maciej Kaczmarski:

Muzyka jak poezja.

Wolność – Nowa Kolonia
Jarek Szczęsny:

Wolność na wolności.

Babadag – Šulinys
Jarek Szczęsny:

Nie budźcie śniącego.

Lee Gamble – In A Paraventral Scale
Paweł Gzyl:

Początek trylogii.

Maurice Louca – Elephantine
Łukasz Komła:

Gargantuiczna bliskość jazzowego kosmosu.

Hoera. – ≈
Łukasz Komła:

Uderzająca subtelność. 

Julia Kent – Temporal
Jarek Szczęsny:

Hipnotyzowanie słuchacza.

Bendik Giske – Surrender
Jarek Szczęsny:

Zagwozdka.

Wiktor Stribog – Poradnik Uśmiechu OST
Stanisław Bryś:

Grzybowe melodie w duchologicznym sosie. 

Orphan Ann – The Practice Of Surrender
Paweł Gzyl:

Piękno w mroku.

Ami Shavit – Yom Kippur 1973
Jarek Szczęsny:

Inspirowane wojną.



Prequel Tapes – Everything Is Quite Now

Industrialne kołysanki.

Kiedy trzy lata temu niespodziewanie na rynku fonograficznym pojawił się debiutancki album projektu Prequel Tapes, towarzyszyła temu promocyjna nota, która sugerowała, że twórcą znajdującej się na krążku muzyki jest tajemniczy artysta z lat 80., który po ponad ćwierć wieku postanowił „odkurzyć” swoje stare taśmy i udostępnić ich zawartość współczesnemu odbiorcy. Efektem tego miała być wspomniana płyta – „Inner Systems” – którą opublikował pododdział Ninja Tune prowadzony przez Finka – R’Coup’D.

Z dzisiejszej perspektywy trudno dalej wierzyć w tę historię. Stojący za projektem Prequel Tapes tajemniczy artysta dał się bowiem szybko poznać jako aktywny twórca – zarówno na fonograficznym, jak i koncertowym polu. Jego umiejętności w tworzeniu nowoczesnego techno odsłoniły kolejne nagrania umieszczone na winylowych dwunastocalówkach wydanych przez wytwórnie Midnight Shift i Gaffa Tape. Ta ostatnia z wymienionych firm – najprawdopodobniej prowadzona przez samego producenta – odpowiada również za drugi album artysty.

„Everything Is Quiet Now” rozpoczynają trzy mocne utwory syntezatorowe, bliskie zarówno psychodelicznej wersji kosmische musik, jak i post-punkowemu industrialowi. „Returning Systems” pulsuje nerwowym rytmem tworzonym przez pobrzękujące akordy, a w tle słychać nostalgiczne piano. W „This Hidden Place” niepokojący nastrój tworzą chmurne klawisze i wolne eksplozje miarowego bitu. Tytułowy utwór ma z kolei wręcz orkiestrowy rozmach, łączy bowiem sprężysty rytm i mechaniczne klawisze z rozedrganymi smyczkami.

„Under” i „Run Into The Night” to oniryczny ambient w stylu wczesnych dokonań Briana Eno, wpisujący fortepianowe pasaże w świetlistą elektronikę. W „Clouds” uderza smolisty i wycofany bit – to jednak nie downtempo, bo głównym wątkiem nagrania są modulowane syntezatory, jak w dawnych nagraniach mistrzów kosmische musik. „Soon” znów wnosi post-punkowy nerw, tym razem wprowadzany za pomocą gitarowego loopa. „Night Noise Lullaby” to przestrzenny ambient ozdobiony przetworzonymi głosami, a „Core (Red)” – nasycona zgrzytliwi efektami i podszyta groźnym basem minimal wave.

Stojący za Prequel Tapes berliński producent tworzył wcześniej zdecydowanie mniej eksperymentalną muzykę – i wydawało się, że ewidentnie najbliższe jest mu techno. Tymczasem okazuje się, że nie tylko. Nowa płyta Prequel Tapes pokazuje bowiem, że ma on również lekką rękę do muzyki syntezatorowej. O ile debiutancki album projektu zogniskowany był na industrialu, tak ten nowy sprawia wrażenie bardziej uspokojonego, bo koncentruje się na ambiencie i kosmische musik. I choć w brzmieniu i nastroju odsyła nas to do lat 70. i 80., wypada zaskakująco świeżo i efektownie.

Gaffa Tape 2018

www.facebook.com/prequeltapes

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze