Hauschka – A Different Forest
Jarek Szczęsny:

Intymny nastrój nie wystarczył.

The Chi Factory – The Mantra Recordings
Ania Pietrzak:

„Na początku była miłość.”

Jozef van Wissem & Jim Jarmusch – An Attempt To Draw Aside The Veil
Maciej Kaczmarski:

Muzyka jak poezja.

Wolność – Nowa Kolonia
Jarek Szczęsny:

Wolność na wolności.

Babadag – Šulinys
Jarek Szczęsny:

Nie budźcie śniącego.

Lee Gamble – In A Paraventral Scale
Paweł Gzyl:

Początek trylogii.

Maurice Louca – Elephantine
Łukasz Komła:

Gargantuiczna bliskość jazzowego kosmosu.

Hoera. – ≈
Łukasz Komła:

Uderzająca subtelność. 

Julia Kent – Temporal
Jarek Szczęsny:

Hipnotyzowanie słuchacza.

Bendik Giske – Surrender
Jarek Szczęsny:

Zagwozdka.

Wiktor Stribog – Poradnik Uśmiechu OST
Stanisław Bryś:

Grzybowe melodie w duchologicznym sosie. 

Orphan Ann – The Practice Of Surrender
Paweł Gzyl:

Piękno w mroku.

Ami Shavit – Yom Kippur 1973
Jarek Szczęsny:

Inspirowane wojną.

Jakub Lemiszewski – Podróż Na Wschód – Część I
Jarek Szczęsny:

Kuba i kamień filozoficzny.



Oiseaux-Tempête – Tarab

Nie pomińcie tego!

Kilka tygodni temu opisałem fantastyczny materiał koncertowy Oiseaux-Tempête – „The True History of the Tortoise & the Hare According to Lord Dunsany” zarejestrowany z libańskimi muzykami tworzącymi pod nazwą The Bunny Tylers (Charbel Haber, Fadi Tabbal). Dwupłytowe wydawnictwo „Tarab” z kolei powstało w wyniku ubiegłorocznej trasy koncertowej francuskiej grupy, podczas której promowali swoją znakomitą płytę „Al-‚An !”. Dodam, że słowo „tarab” w arabskiej nomenklaturze oznacza „euforię”, „egzaltację” i „ekstazę”.

Oiseaux-Tempête zagrali w Holandii (Le Guess Who?), Kanadzie (tam supportowali np. Jerusalem In My Heart w Montrealu i Toronto), były też Bruksela i Berlin, a także bejrucki festiwal Irtijal. Występując w tych różnych miejscach na świecie rejestrowali nagrania z gościnnym udziałem rozmaitych artystów. Pojawiły się trzy utwory z głosem G.W.Soka (niegdyś The Ex), słychać Sylvaina Joassona z francuskiego zespołu Mendelson oraz libańskich muzyków takich jak Charbel Haber, Radwan Ghazi Moumneh, Abed Kobeissy i Ali El Hout (aka Two Or The Dragon).

Podczas koncertów zdekonstruowano i przearanżowano na nowo „Grasse Matinée” do wiersza Jacques Préverta i „Ouverture & Tuesday, And The Weather Is Clear” do słów Mahmouda Darwisha. Oprócz tego są także słowa Nazima Hikmeta w „Ütopiya / On Living” w świetny sposób wypowiedziane przez Soka.

„Tarab” kapitalnie oddaje koncertowe szaleństwo, bezkompromisowość i szczerość przekazu unikalnego transu, jaki drzemie w członkach Oiseaux-Tempête (Frédéric D. Oberland, Stéphane Pigneul – w trasie koncertowej nie wzięli udział dwaj inni muzycy ze składu O-T) oraz ich wspaniałych gościach – nie wymieniłem jeszcze Paula Régimbeaua (aka Mondkopf) obsługującego analogowe syntezatory, mooga itd.


Niestety, ale jeszcze nie widziałem na żywo Oiseaux-Tempête, ale czuję, że to będzie endemiczne przeżycie, które zapamiętam na bardzo długo. Słuchając „Tarab” – wcześniej „The True History of the Tortoise (…)” – nie wierzę, że ktoś będzie wstanie oprzeć się sile hipnozy Oiseaux-Tempête siedząc choćby w domowym fotelu, na ławce w parku, jadąc pociągiem (tak, to także muzyka drogi!) czy leżąc gdziekolwiek. Wystarczy zamknąć oczy, bo pod powiekami same tworzą się przedziwne i mroczne obrazy niczym z filmów noir wtapiających się w bliskowschodnią odmienność, dodatkowo podgrzaną ciepłem i zarazem surowością analogowych syntezatorów. Oiseaux-Tempête nie ścieli post punkowo-rockowego, noise’owego i free jazzowego pazura! Raczej go wypolerowali i zaostrzyli, aby dalej nim „kłuć”. Oby tylko częściej i więcej!

Kupcie „Tarab” na każdym nośniku. W wersji cyfrowej jest dodatkowa ponad szesnastominutowa kompozycja „Through The Speech Of Stars” z udziałem Radwana Ghaziego Moumneha.

22.06.2018 | Sub Rosa

 

Strona Oiseaux-Tempête » Profil na Facebooku »Strona Sub Rosa »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze