Neville Watson – The Midnight Orchard
Paweł Gzyl:

Soundtrackowe wspomnienie pierwotnego rave’u.

The Good, The Bad & The Queen – Merrie Land: Dwugłos
Redakcja:

Anglia tonie. Anglia odpływa.

Unknown Landscapes Vol. 6 – Mixed & Selected By Lewis Fautzi
Paweł Gzyl:

Mocno, hipnotycznie i… przewidywalnie.

Teo Olter – Mirów
Jarek Szczęsny:

Strefa komfortu.

John Tejada – Live Rytm Trax
Paweł Gzyl:

Jak brzmi muzyka amerykańskiego producenta na żywo?

Various Artists – Pop Ambient 2019
Paweł Gzyl:

Soundtrack do przejścia jesieni w zimę.

Slam – Athenaeum 101
Paweł Gzyl:

Godzinna podróż przez historię elektroniki.

Vril ‎– Anima Mundi
Ania Pietrzak:

Orbitowanie bez cukru.

Wolność – Outlines
Jarek Szczęsny:

Skład marzenie.

Chrissy – Resilience
Paweł Gzyl:

Rave dla muzycznych erudytów.

Jacek Sienkiewicz – On And On
Paweł Gzyl:

Twarde bity i kosmiczna elektronika.

Black Sea Dahu – White Creatures
Łukasz Komła:

Silny uścisk szczerego debiutu!

Rings Around Saturn – Rings Around Saturn
Paweł Gzyl:

Stylowe techno i electro z Antypodów.

Kelly Moran – Ultraviolet
Jarek Szczęsny:

Po nitce na księżyc.



Oiseaux-Tempête – Tarab

Nie pomińcie tego!

Kilka tygodni temu opisałem fantastyczny materiał koncertowy Oiseaux-Tempête – „The True History of the Tortoise & the Hare According to Lord Dunsany” zarejestrowany z libańskimi muzykami tworzącymi pod nazwą The Bunny Tylers (Charbel Haber, Fadi Tabbal). Dwupłytowe wydawnictwo „Tarab” z kolei powstało w wyniku ubiegłorocznej trasy koncertowej francuskiej grupy, podczas której promowali swoją znakomitą płytę „Al-‚An !”. Dodam, że słowo „tarab” w arabskiej nomenklaturze oznacza „euforię”, „egzaltację” i „ekstazę”.

Oiseaux-Tempête zagrali w Holandii (Le Guess Who?), Kanadzie (tam supportowali np. Jerusalem In My Heart w Montrealu i Toronto), były też Bruksela i Berlin, a także bejrucki festiwal Irtijal. Występując w tych różnych miejscach na świecie rejestrowali nagrania z gościnnym udziałem rozmaitych artystów. Pojawiły się trzy utwory z głosem G.W.Soka (niegdyś The Ex), słychać Sylvaina Joassona z francuskiego zespołu Mendelson oraz libańskich muzyków takich jak Charbel Haber, Radwan Ghazi Moumneh, Abed Kobeissy i Ali El Hout (aka Two Or The Dragon).

Podczas koncertów zdekonstruowano i przearanżowano na nowo „Grasse Matinée” do wiersza Jacques Préverta i „Ouverture & Tuesday, And The Weather Is Clear” do słów Mahmouda Darwisha. Oprócz tego są także słowa Nazima Hikmeta w „Ütopiya / On Living” w świetny sposób wypowiedziane przez Soka.

„Tarab” kapitalnie oddaje koncertowe szaleństwo, bezkompromisowość i szczerość przekazu unikalnego transu, jaki drzemie w członkach Oiseaux-Tempête (Frédéric D. Oberland, Stéphane Pigneul – w trasie koncertowej nie wzięli udział dwaj inni muzycy ze składu O-T) oraz ich wspaniałych gościach – nie wymieniłem jeszcze Paula Régimbeaua (aka Mondkopf) obsługującego analogowe syntezatory, mooga itd.


Niestety, ale jeszcze nie widziałem na żywo Oiseaux-Tempête, ale czuję, że to będzie endemiczne przeżycie, które zapamiętam na bardzo długo. Słuchając „Tarab” – wcześniej „The True History of the Tortoise (…)” – nie wierzę, że ktoś będzie wstanie oprzeć się sile hipnozy Oiseaux-Tempête siedząc choćby w domowym fotelu, na ławce w parku, jadąc pociągiem (tak, to także muzyka drogi!) czy leżąc gdziekolwiek. Wystarczy zamknąć oczy, bo pod powiekami same tworzą się przedziwne i mroczne obrazy niczym z filmów noir wtapiających się w bliskowschodnią odmienność, dodatkowo podgrzaną ciepłem i zarazem surowością analogowych syntezatorów. Oiseaux-Tempête nie ścieli post punkowo-rockowego, noise’owego i free jazzowego pazura! Raczej go wypolerowali i zaostrzyli, aby dalej nim „kłuć”. Oby tylko częściej i więcej!

Kupcie „Tarab” na każdym nośniku. W wersji cyfrowej jest dodatkowa ponad szesnastominutowa kompozycja „Through The Speech Of Stars” z udziałem Radwana Ghaziego Moumneha.

22.06.2018 | Sub Rosa

 

Strona Oiseaux-Tempête » Profil na Facebooku »Strona Sub Rosa »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze