Unknown Landscapes Vol. 6 – Mixed & Selected By Lewis Fautzi
Paweł Gzyl:

Mocno, hipnotycznie i… przewidywalnie.

Teo Olter – Mirów
Jarek Szczęsny:

Strefa komfortu.

John Tejada – Live Rytm Trax
Paweł Gzyl:

Jak brzmi muzyka amerykańskiego producenta na żywo?

Various Artists – Pop Ambient 2019
Paweł Gzyl:

Soundtrack do przejścia jesieni w zimę.

Slam – Athenaeum 101
Paweł Gzyl:

Godzinna podróż przez historię elektroniki.

Vril ‎– Anima Mundi
Ania Pietrzak:

Orbitowanie bez cukru.

Wolność – Outlines
Jarek Szczęsny:

Skład marzenie.

Chrissy – Resilience
Paweł Gzyl:

Rave dla muzycznych erudytów.

Jacek Sienkiewicz – On And On
Paweł Gzyl:

Twarde bity i kosmiczna elektronika.

Black Sea Dahu – White Creatures
Łukasz Komła:

Silny uścisk szczerego debiutu!

Rings Around Saturn – Rings Around Saturn
Paweł Gzyl:

Stylowe techno i electro z Antypodów.

Kelly Moran – Ultraviolet
Jarek Szczęsny:

Po nitce na księżyc.

Kuzu – Hiljaisuus
Jarek Szczęsny:

Konieczna dawka brutalizmu.

Antigone – Rising
Paweł Gzyl:

Tour de force francuskiego producenta.



3 pytania – Paweł Górniak

W naszym cyklu „3 pytania” tym razem gości Paweł Górniak, polski kompozytor i producent, tworzący głównie muzykę do filmów, animacji i gier komputerowych. Pawłowi zadajemy jednak przede wszystkim pytanie o najnowsze nagranie i wideoklip – „Magneticman”, który swoją premierę ma dokładnie dziś.

1) Właśnie opublikowałeś klip do utworu „Magneticman”. Proszę opowiedz więcej o tym projekcie.

„Magneticman” to projekt, który jest dla mnie bardzo ważny pod wieloma względami. Pracowałem przy nim z Adamem Żądło, którego poznałem na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, który łączy animatorów z kompozytorami i daje możliwość uczenia się wzajemnie od siebie. Napisałem więc muzykę zainspirowaną filmem Adama i powstało dzieło dwóch sztuk: muzyki i ruchomego obrazu, które wydają się być niemalże stworzone dla siebie nawzajem. Ślady do „Magneticman” nagrywaliśmy w niezwykłym miejscu – w Centrum Muzyki w Lusławicach, w słoneczny, wiosenny dzień tuż przy bajecznych ogrodach i w bezpośredniej bliskości gabinetu samego Krzysztofa Pendereckiego, który pracuje w tym samym budynku. Widzieliśmy więc „od kuchni” gdzie pracuje Mistrz. Duch Pendereckiego przesiąkał to miejsce, przykładowo niedaleko gabinetu stał piękny fortepian, a zaraz obok było studio koncertowe i reżyserka, w której akurat pracowaliśmy my. Nad całością nagrania czuwał Nick Wollage, facet o niewyobrażalnym doświadczeniu i wyczuciu, który nagrywa na co dzień topowe hollywoodzkie tytuły jak np. „Avengers” czy „Piraci z Karaibów”. Wspierał nas także orkiestrator David Shipps i realizator Piotr Witkowski.

Historia „Magneticmana” jest opowieścią o jednostce, która przyciąga się z innymi podobnymi sobie jak magnes. Adam tworząc ten film bardzo skrupulatnie studiował możliwości magnetyczne materii i odkrył, że każde ciało, w tym człowiek, umieszczone w odpowiednim środowisku może zachowywać się jak magnes, przyciągać lub odpychać… a nawet wspólnie lewitować. Przenosząc to na bardziej metaforyczny grunt jest to historia o każdym z nas i o tym jak przyciągamy na co dzień do siebie inne osoby i sytuacje, czasami w zupełnie zaskakujący, magiczny i niewytłumaczalny sposób. Adam pokazuje też, że wraz z przyciągniętymi do siebie innymi „Magneticmanami” tworzymy wspólnie większą całość, która często – jak rozpędzona machina – prowadzi nas w kolejne miejsca i poniekąd napędza nasz świat. Osobiście nie wyobrażam sobie lepszego wideoklipu. W końcu najpierw ta historia zainspirowała mnie bezpośrednio i jednocześnie opisuje to, w jakich okolicznościach napisałem ten utwór.

2) Nad czym ostatnio pracujesz?

Jestem ostatnio mocno pochłonięty pracami nad moim przyszłym albumem. Eksploruję obecnie szczególnie rejony gdzie łączą się syntezatory, dźwięki pianina oraz smyczków, osnute dużą ilością przestrzeni. Nie przestaję też tworzyć muzyki do filmów. Niedawno skończyłem swój drugi film ze studiem Platige Image, które stworzyło m.in. nominowaną do Oscara „Katedrę” Tomasza Bagińskiego. Pochłonięty jestem również pracą nad muzyką do kilku gier. W planach są także kolejne, autorskie filmy muzyczne, które mam nadzieję uda się zrealizować jeszcze w tym roku.

3) A czego słuchasz, kiedy nie tworzysz muzyki?

To ciekawe, ostatnio słucham prawie samej polskiej muzyki! Jestem zauroczony tym, jak dużo dobrego muzycznie dzieje się ostatnio w Polsce i jak to wszystko nabrało zaskakującego tempa. Myślę, że „kompleks Zachodu”, który czasem nas łapał przełamuje się i zaczynamy wreszcie zauważać, że mamy u siebie świetne talenty i również świetną muzykę, która nie musi kopiować zachodnich nagrań, serowanych nam przez mainstreamową papkę. Przede wszystkim zaczynają się pojawiać u nas coraz śmielej świeże i jakościowe projekty. Podoba mi się brzmienie NiXes, pop jaki tworzy Patrick The Pan no i tak pozytywnie zwariowani Igo i Bass Astral. Bardzo im wszystkim kibicuję! Ktoś kto nie schodzi z moich playlist już od dawna to także polski kompozytor Abel Korzeniowski, czyli autor muzyki m.in. do „Penny Dreadful” czy „Single Man”, pracujący od wielu lat nad muzyką w Hollywood.

***

Paweł Górniak (ur. w 1989 r. w Suwałkach), polski kompozytor i producent muzyczny. W 2013 r. był nominowany do nagrody Young Composer Award na festiwalu Transatlantyk, a w 2014 r. został nagrodzony w tym konkursie. W 2016 roku otrzymał nagrodę The Mark Award przyznawaną przez Production Music Association (Santa Monica, USA). Tworzy muzykę do animacji (np. „Empsillnes” J. Grygiera), filmów („Supernova” czy „Dangerous Words From The Fearless” przy którym współpracował z Mikołajem Stroińskim, znanym z muzyki do Wiedźmina 3 czy serialu „Bez Tajemnic” z A. Radziwiłowiczem w roli głównej) i seriali (pracował m.in. przy ścieżce do serialu „Belfer”) oraz gier komputerowych (m.in. „Allies in War”, „Die for Valhalla” czy „Overflight”). W maju 2017 roku podczas Jubileuszowej Gali Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie Paweł Górniak otrzymał nagrodę FMF Young Talent Award.

Oficjalna strona internetowa Pawła Górniaka » Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze