John Tejada – Live Rytm Trax
Paweł Gzyl:

Jak brzmi muzyka amerykańskiego producenta na żywo?

Various Artists – Pop Ambient 2019
Paweł Gzyl:

Soundtrack do przejścia jesieni w zimę.

Slam – Athenaeum 101
Paweł Gzyl:

Godzinna podróż przez historię elektroniki.

Vril ‎– Anima Mundi
Ania Pietrzak:

Orbitowanie bez cukru.

Wolność – Outlines
Jarek Szczęsny:

Skład marzenie.

Chrissy – Resilience
Paweł Gzyl:

Rave dla muzycznych erudytów.

Jacek Sienkiewicz – On And On
Paweł Gzyl:

Twarde bity i kosmiczna elektronika.

Black Sea Dahu – White Creatures
Łukasz Komła:

Silny uścisk szczerego debiutu!

Rings Around Saturn – Rings Around Saturn
Paweł Gzyl:

Stylowe techno i electro z Antypodów.

Kelly Moran – Ultraviolet
Jarek Szczęsny:

Po nitce na księżyc.

Kuzu – Hiljaisuus
Jarek Szczęsny:

Konieczna dawka brutalizmu.

Antigone – Rising
Paweł Gzyl:

Tour de force francuskiego producenta.

Kaos Protokoll – Everyone Nowhere
Łukasz Komła:

Było pytanie, jest odpowiedź!  

We Will Fail – Dancing
Jarek Szczęsny:

Wywrotka przed metą.



13. edycja ŻUBROFFKA – Białystok 2018

Zbliża się 13. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA, która odbędzie się w Białymstoku między 5 a 9 grudnia. Na otwarcie festiwalu zagra Forest Swords do filmu grozy Jeana Epsteina i Luisa Buñuela „Upadek domu Usherów”!

Jedynka to nowy początek, trójka optymizm i entuzjazm – trzynasta edycja ŻUBROFFKI to znacznie więcej! – takim stwierdzeniem rozpoczynają informację prasową organizatorzy festiwalu, czyli Białostocki Ośrodek Kultury – Dkf „Gag”.

Jak wiadomo, trzynastka w większej części świata kojarzona jest z pechem, zaś lęk przed „przeklętą” liczbą przejawia się na wiele sposobów. Niektóre festiwale celowo rezygnują z 13. edycji swojej imprezy – po 12. przeskakując od razu do 14., istnieją też budynki czy hotele, w których próżno szukać pokoju lub piętra oznaczonego numerem 13…

Na Podlasiu wierzymy w oczyszczające i uzdrawiające moce natury, dlatego oddaliśmy w jej władanie naszego żubra (stworzonego przez duet artystyczny Kijek / Adamski), a także cały festiwal. Pięknie zwizualizowała to dla nas Ala Nunu Leszyńska, a Izabela Sroka – w oparciu o wykreowane przez Alę projekty – stworzyła nową oprawę graficzną ŻUBROFFKI! Plakat przedstawia mroźny, różowiejący świt, kiedy to natura żarłocznie upomniała się o swoje, w efekcie czego monumentalny żubr został przez nią wchłonięty i zdekonstruowany! – dodają twórcy ŻUBROFFKI.

W tym roku, do ośmiu konkursów selekcjonerzy wybrali 109 najciekawszych filmów (spośród ponad dwóch tysięcy!). Przygotowywane są także specjalne projekcje produkcji krótkometrażowych z całego świata. W ciągu pięciu dni widzowie obejrzą łącznie ponad 250 krótkich filmów!

Jak wiadomo od lat, ŻUBROFFKA to nie tylko filmy, ale także energetyczne koncerty, spotkania z twórcami, wystawy, panele dyskusyjne oraz warsztaty.

Rozpoczynanie ŻUBROFFKI spektakularnym miksem filmowo-muzycznym to już tradycja naszego festiwalu! W tym roku, legendarny brytyjski producent Forest Swords zagra na żywo do poetyckiego filmu grozy Jeana Epsteina i Luisa Buñuela „Upadek domu Usherów”! Słynący z nowoczesnych brzmień Brytyjczyk, łączący w swej twórczości fascynację zarówno muzycznym antykiem, jak i przyszłością, zmierzy się z obrazem uznawanym za czołowe dzieło awangardowego impresjonizmu filmowego. Oniryczną atmosferę filmu, inspirowanego nowelą Edgara Allana Poe, wzmocni nie tylko specyficzny rytm montażu czy trickowe zdjęcia, deformujące kształty i wymiary rzeczywistości, ale także generowana przez artystę na żywo muzyka!

Forest Swords
Brytyjski producent Matthew Barnes, znany jako Forest Swords, tworzy wyjątkową mieszankę postrzępionego hip-hopu, R&B bitów, zapętlonych gitar i sampli. W jego sugestywnej i emocjonalnej muzyce odbija się majestatyczny krajobraz półwyspu Wirral (gdzie mieszka): rzeka, wybrzeże i lasy oraz wszystkie zapadające w pamięć melodie z godnego pozazdroszczenia popowego dziedzictwa pobliskiego Liverpoolu. Forest Swords ma za sobą wiele ważnych projektów, m.in. performans muzyczno-taneczny „Shrine”, ścieżkę dźwiękową do gry „Assassin’s Creed” czy współpracę z legendarną grupą Massive Attack! Jego debiutancka EP-ka „Dagger Paths” została okrzyknięta albumem roku przez „FACT Magazine”.

Album „Compassion” wydany przez Barnesa w 2017 roku, potwierdził jego pozycję jako jednego z najważniejszych producentów współczesnej muzyki elektronicznej Wielkiej Brytanii. Płyta nawiązuje do debiutanckiego „Engravings” i porusza temat współczesnego, niestabilnego świata. Swoją historię transformuje w wyjątkową paletę nieoczywistych dźwięków. Barnes poszukuje balansu między ekstazą i frustracją, a także poczuciem upływu czasu, rodzącym ciąg wzruszeń. „Od chwili, gdy zacząłem pracę nad nowym albumem, starałem się dostrzec jakiekolwiek światełko w tunelu. Zdałem sobie sprawę, że istnieje rodzaj swoistej mocy w kreowaniu czegoś swojego. Inspirują mnie nowe drogi komunikacji międzyludzkiej i myśl nad rozwojem kanałów wymiany idei. Ekscytuje mnie poszukiwanie elastycznych form ekspresji i komunikacji językowej w kontekście przyszłości”.

Muzyka na tym krążku to poszukiwanie harmonii pośród skrajnych emocji i zjawisk. Album z jednej strony wciąga swoją konsekwencją, by po chwili wybijać z rytmu, rozpadać się, a następnie ponownie łączyć w spójną całość. Przez umyślne i zręczne godzenie technik cyfrowych i analogowych artysta nie pozwala sobie na określenie wprost tego, co nowe, co stare, co sztuczne, a co naturalne.

„Upadek domu Usherów”
(Francja/USA 1928, 63’)
reż. Jean Epstein
scen. Jean Epstein i Luis Buñuel

Poetycki film grozy, najznakomitsze osiągnięcie tego gatunku w historii kina! Historia zaczyna się w chwili przybycia głównego bohatera Allana do zamku przyjaciela Rodericka Ushera, gdzie dowiaduje się o dziwnych chorobach mieszkańców. Pan Usher jest apatyczny, a jego żona zapadła na nieznaną i tajemniczą dolegliwość, która sprawia, że z każdym dniem staje się coraz słabsza. Wkrótce okazuje się, że postęp choroby pięknej Madeleine w niezrozumiały sposób zależy od malowanego przez jej męża obrazu. Każde pociągnięcie pędzla sprawia, że życie z niej uchodzi. Zaprzyjaźniony lekarz i Allan są naocznymi świadkami dramatu, na który nie mogą znaleźć logicznego wytłumaczenia.

Film, poza próbą zmierzenia się z mistrzowską poetyką Edgara Allana Poe, był podsumowaniem eksperymentów reżysera z montażem poetyckiego obrazu. Dzięki zabiegom technicznym (zdjęcia zwolnione, nakładane i trickowe), film nabiera niepowtarzalnego charakteru ekranowego poematu. Epstein podsumowuje tutaj własne poszukiwania w dziedzinie środków wyrazu awangardowego impresjonizmu.

5 grudnia 2018, godz. 20:30
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilet: 30 zł – do kupienia w kasie kina Forum i online: https://bilety.bok.bialystok.pl/

Konkurs MUSIC VIDEO / koncert Meisterjaan + vj Aleksander Sprohgis

Na stronie festiwalu sprawdźcie koniecznie listę nominowanych klipów do tegorocznego konkursu, wśród których znalazły się teledyski m.in. Young Fathers, The Blaze czy Radiohead. Klikaj TUTAJ!

Meisterjaan
Ekscentryczny Estończyk zasłynął niecodziennym podejściem do tradycyjnego, znanego od wieków instrumentu, jakim jest drumla. W czasie swoich występów wykorzystuje to starodawne narzędzie, własne struny głosowe oraz looper sprzężony z innymi urządzeniami elektronicznymi. Jego muzyka to symbioza dawnej i współczesnej myśli muzycznej – wszystko to z wykorzystaniem najnowszych technologii. Tłem jego twórczości jest rytmiczna elektronika, chwilami bliska muzyce house czy techno, zaś przywiązanie do natury i estońskiego folkloru pozwala stworzyć atmosferę wciągającą w trans publiczność.

Aleksander Sprohgis
Estoński artysta wizualny, pracujący w obszarze nowych mediów, obrazów live, koncertów, festiwali i innych wydarzeń. Jest twórcą klimatycznych wizualizacji dla zespołów, muzyków, DJ-ów, selekcjonując i miksując obraz na żywo odpowiednio dla danego gatunku muzyki. Do swoich wizuali wykorzystuje rzutniki ze slajdami wykonanymi techniką malowania na szkle, niekonwencjonalne techniki projekcji, oświetlenie oraz specjalne paski LED-owe. Uczestnik licznych wydarzeń, w tym m.in. Independence Day Ball 2014, Kukemuru Ambient Festival, Tolm Festival, Patareiv, I Land Sound. Ostatnio pracuje nad wizualami dla zespołu trad.-electro OOPUS.

6 grudnia 2018, godz. 22.00
Klub Fama, ul. Legionowa 5
bilet: 8 zł – wkrótce do kupienia w kasie kina Forum i na stronie bilety.bok.bialystok.pl

Błażej Malinowski

Producent, dziennikarz radiowy, DJ. W pracy twórczej oscyluje wokół takich gatunków, jak: techno, ambient i muzyka eksperymentalna. Współtwórca projektu Fűnfte Strasse, który obejmuje audycję radiową (od 8 lat na antenie Radio Kampus). Twórca i kurator projektu Why So Silent? czyli pokazów awangardowego kina niemego z muzyką na żywo. Związany z takimi wydawnictwami jak The Gods Planet, Semantica, Kontrafaktum, Silent Season i Phorma.

Zitto

„Byłem zainteresowany muzyką od najmłodszych lat. Początkowo różnymi trendami muzycznymi, jednak później, gdy trafiłem na techno, doszło do radykalnej zmiany w moim życiu”. Swoją karierę rozpoczął w 2015 roku od hipnotycznego techno z Detroit. Levan Tsertsvadze (bo tak brzmi jego prawdziwe imię i nazwisko), gruziński DJ, jest jednym z najciekawszych reprezentantów współczesnej sceny klubowej w Gruzji. Jego głównym atutem jest błyskotliwe wyczuwanie przestrzeni i kontekstu, co pomaga mu w budowaniu relacji z słuchaczem.

Poza niekończącym się poszukiwaniem nowych płyt, Zitto pracuje nad tworzeniem własnych produkcji muzycznych i, jak twierdzi, ujrzą one światło dzienne. Jego wkład w rozwój gruzińskiej publiczności postrzega się głównie poprzez regularne występy w jednym z najbardziej prestiżowych klubów techno na świecie, czyli Bassiani. Zitto jest dumnym rezydentem tego miejsca, skąd jego wizja i muzyczna siła rażenia promieniuje na cały świat muzyki elektronicznej.

Dtekk

Jędrzej Dondziło (Dtekk) – DJ, promotor i aktywista kultury. Białostoczanin. Pomysłodawca, koordynator i dyrektor programowy Up To Date Festival. Współtwórca kolektywu i wytwórni płytowej Technosoul. Inicjator hasła Pozdro Techno oraz cyklu wydarzeń: Salon Ambientu i Secret Location. Pierwsze kroki stawiał w klubie Metro. Wielokrotnie nagradzany za swoją działalność promotorską (np. Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Białegostoku) i muzyczną (DJ numer 1 w Polsce w plebiscycie portalu muno.pl). Reprezentował artystycznie Białystok, województwo podlaskie i Polskę (m.in. na światowych targach EXPO w Mediolanie).

Jeden z najbardziej konsekwentnych i doświadczonych polskich DJów. Jego sety, grane wyłącznie z płyt winylowych, z jednej strony prezentują szeroki przekrój tego, co najlepsze w muzyce techno, z drugiej – bliski jest mu ambient i muzyka eksperymentalna. Specjalne miejsce w repertuarze Jędrzeja mają takie gatunki jak electro czy italo disco. W jego filozofii bardzo ważne jest umiejętne balansowanie pomiędzy autentycznym poszukiwaniem najgłębszych form artystycznego wyrazu, a zarażaniem ludzi miłością do muzyki.Występował praktycznie w całej Polsce. Grał na najważniejszych polskich festiwalach muzycznych (Unsound, Audioriver, Tauron Nowa Muzyka, Up To Date) i wielokrotnie za granicą (m.in. berlińskie Berghain, Suicide Circus oraz Wielka Brytania, Włochy, Litwa, Ukraina, Białoruś, Słowacja).

Aksamit

Wrocławska DJ’ka, rezydentka projektu Pralnia, współzałożycielka projektu Affekt. Uwielbia grać z czarnych płyt, a jej największą inspiracją są działania włoskiej sceny muzycznej. W jej kompozycjach usłyszycie hipnotyzujące dźwięki od ambientu po deep techno. W swojej niedługiej przygodzie z graniem odwiedziła takie kluby, jak m.in. Tresor, Das Lokal, Smolna, Sfinks700, Prozak 2.0, Projekt Pralnia, Burg Schnabel, Hopeworks. Na swoim koncie ma również występy w Andorze i Barcelonie. W dorobku ma grę u boku takich artystów jak np. Dasha Rush, Neel, Takaaki Itoh, Perc, Monoloc, Dubspeeka, Fabrizio Lapiana, Frank Lorber, Introversion… Obecnie jest odpowiedzialna za bookingi i tworzenie nowego oblicza wrocławskiej Wyspy Tamka.

7 grudnia 2018, godz. 22:30
Klub FAMA, ul. Legionowa 5
bilety: 10 zł (przedsprzedaż) / 15 zł (w dniu koncertu) – do kupienia w kasie kina Forum i online: bilety.bok.bialystok.pl

Rozzma

Jak sam o sobie mówi: „Rozzma to fikcyjna postać, która istnieje tylko na scenie i w teledyskach. Zagubił się w czasie i przestrzeni 7000 lat temu i właśnie powrócił na Ziemię, by odnaleźć maskę Tutenchamona, która za jego pierwotnego życia była najwspanialszym dziełem sztuki i inżynierii, jednak przez umieszczenie jej na jednofuntowych monetach straciła na wartości”. Tematyka prac Rozzmy obraca się wokół próby określenia pochodzenia poprzez zniszczenie oraz przekształcenie. Swoją muzykę określa zaś jako „Prehistoric African Bass”.

Nasza recenzja EP-ki „Donya Fakka” (Crammed Discs, 2017)

Pedro

Uznany portugalski DJ i producent, wychowany na przedmieściach Lizbony, w Damai. Wcześniej znany jako KKiNG KONG, swoją młodość spędził w akompaniamencie dźwięków i rytmów Tarraxo, kizomba i kuduro. Style te znacząco wpłynęły na rozwój jego kariery i ugruntowały jego pozycję na lizbońskiej scenie muzyki elektronicznej. Twórczość PEDRO to fuzja tradycyjnych rytmów i współczesnej, tanecznej elektroniki. Artysta jest także twórcą legendarnego lizbońskiego wydawnictwa Enchufada, w którego katalogu znajduje się muzyka m.in. Buraka Som Sistema czy Branko.

The Busy Twist
Londyński kolektyw skupiony na łączeniu brzmień określanych jako afro, latin oraz UK bass – poza klasycznymi rozwiązaniami prezentują także ich eksperymentalne krzyżówki i połączenia. Ich debiutancka EP-ka „Friday Night”, wydana pod szyldem Soundway Records, ujawnia fascynację członków zespołu szerokim spektrum klimatów brytyjskich i afrykańskich, uwzględniając w tym to, co najlepsze w przekazie muzycznym obu kultur. W ich muzyce można usłyszeć również wpływy muzyki kolumbijskiej, co stanowi ślad nie tylko podróży, ale i współpracy z tamtejszymi, lokalnymi twórcami, jak choćby Nidia Gongora and Chongo de Colombia. Grupa ma zaplanowaną stałą współpracę z Palenque Records, Systema Solar i Ghetto Kumbé.

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze