Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Wolność – Outlines

Skład marzenie.

Zasadniczo nazwa zespołu wyjaśnia wszystko. Piękne i szerokie pojęcie wolności kojarzyć się może tylko dobrze. W ujęciu muzycznym pozytywne odczucia również są gwarantowane, a to za sprawą trzech panów: Wojtka Juchniewicza, Krzysztofa Topolskiego i Adama Witkowskiego. Sam zespół nowy nie jest, gdyż ich debiut w 2016 odnotował Łukasz Komła. Dzięki swojej otwartości stylistycznej na tamtą płytę przyciągnęli ciekawych gości. Nie inaczej postąpili ze swoim drugim wydawnictwem. Znawcy piłki nożnej lubią przypominać, że nazwiska nie grają, ale w tym przypadku jest odwrotnie.

Każdy z sześciu utworów ma swojego gościa, który mniej lub bardziej prowadzi w bok brzmienie tria oraz stylistyczne ozdobniki. Jest nawet utwór nagrany z użyciem aplikacji WretchUp (uczciwie podanej jak „featuring”) stworzonej przez Mouse on Mars. Dzięki czemu kawałek „In de es es” dziczeje. Sprawia wrażenie układu szkieletowego ciągle poddawanemu modyfikacjom. Zespół rzetelnie trzyma się wyznaczonego rytmu i nie wychyla się zbytnio na boki. Sam początek zwiastuje znakomitą dalszą część. Gość utworu Lautbild (Paweł Kulczyński) wprowadza nerwową elektronikę.

Inaczej robi się w „Weather trip”, gdzie Tomasz Ziętek z trąbką ściągają trio w stronę jazzu. W trakcie całego utworu trwa nieustanna walka o dominację między gitarą a trąbką. Sekcja rytmiczna odpowiedzialna jest za ring, na którym ów pojedynek się toczy. W myśl zasady „co gość, to inna stylistyka” tak toczy się ten krążek. DJ Paulo oczywiście wprowadza hip-hop za pomocą skreczy i sampli. Jeśli już zapraszasz do współpracy Mikołaja Trzaskę to nie dziw się, że potrafi odegrać znaczącą rolę w utworze lub też wybić się pośród innych dźwięków. O przypadkowości tego spotkania nie mogło być mowy, gdyż Wolność debiut swój u Trzaski wydała właśnie.

Inną sprawą jest, że utwory z saksofonistą są najlepszymi kąskami z albumu. „Thom Tom Tohome” to Trzaska w wersji jaką lubić nietrudno. Głębokie frazy, operujące zimną dynamiką oraz emanującą oczywistą energią. Nie można oczywiście Wolności deprecjonować, wszakże ich wkład w całość jest spora. Kapitalnie wypadają w największym skupisku ludzi tj. „Raport W Founded”. Poza triem, Trzaską pojawia się Maciej Bączyk z Pin Park wraz ze swoim syntezatorem. No i robi się pięknie. Wszystko pomyślane, zagrane wzorowo, rozplanowane i porozciągane zgodnie ze sztuką. Znakomity utwór na zakończenie znakomitej płyty. O taką Wolność chodzi.

thisisnotarecord | 2018
Bandcamp
FB

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze