Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.

Sarin – Moral Cleansing
Paweł Gzyl:

EBM wyszlifowany na najwyższy połysk.



Wolność – Outlines

Skład marzenie.

Zasadniczo nazwa zespołu wyjaśnia wszystko. Piękne i szerokie pojęcie wolności kojarzyć się może tylko dobrze. W ujęciu muzycznym pozytywne odczucia również są gwarantowane, a to za sprawą trzech panów: Wojtka Juchniewicza, Krzysztofa Topolskiego i Adama Witkowskiego. Sam zespół nowy nie jest, gdyż ich debiut w 2016 odnotował Łukasz Komła. Dzięki swojej otwartości stylistycznej na tamtą płytę przyciągnęli ciekawych gości. Nie inaczej postąpili ze swoim drugim wydawnictwem. Znawcy piłki nożnej lubią przypominać, że nazwiska nie grają, ale w tym przypadku jest odwrotnie.

Każdy z sześciu utworów ma swojego gościa, który mniej lub bardziej prowadzi w bok brzmienie tria oraz stylistyczne ozdobniki. Jest nawet utwór nagrany z użyciem aplikacji WretchUp (uczciwie podanej jak „featuring”) stworzonej przez Mouse on Mars. Dzięki czemu kawałek „In de es es” dziczeje. Sprawia wrażenie układu szkieletowego ciągle poddawanemu modyfikacjom. Zespół rzetelnie trzyma się wyznaczonego rytmu i nie wychyla się zbytnio na boki. Sam początek zwiastuje znakomitą dalszą część. Gość utworu Lautbild (Paweł Kulczyński) wprowadza nerwową elektronikę.

Inaczej robi się w „Weather trip”, gdzie Tomasz Ziętek z trąbką ściągają trio w stronę jazzu. W trakcie całego utworu trwa nieustanna walka o dominację między gitarą a trąbką. Sekcja rytmiczna odpowiedzialna jest za ring, na którym ów pojedynek się toczy. W myśl zasady „co gość, to inna stylistyka” tak toczy się ten krążek. DJ Paulo oczywiście wprowadza hip-hop za pomocą skreczy i sampli. Jeśli już zapraszasz do współpracy Mikołaja Trzaskę to nie dziw się, że potrafi odegrać znaczącą rolę w utworze lub też wybić się pośród innych dźwięków. O przypadkowości tego spotkania nie mogło być mowy, gdyż Wolność debiut swój u Trzaski wydała właśnie.

Inną sprawą jest, że utwory z saksofonistą są najlepszymi kąskami z albumu. „Thom Tom Tohome” to Trzaska w wersji jaką lubić nietrudno. Głębokie frazy, operujące zimną dynamiką oraz emanującą oczywistą energią. Nie można oczywiście Wolności deprecjonować, wszakże ich wkład w całość jest spora. Kapitalnie wypadają w największym skupisku ludzi tj. „Raport W Founded”. Poza triem, Trzaską pojawia się Maciej Bączyk z Pin Park wraz ze swoim syntezatorem. No i robi się pięknie. Wszystko pomyślane, zagrane wzorowo, rozplanowane i porozciągane zgodnie ze sztuką. Znakomity utwór na zakończenie znakomitej płyty. O taką Wolność chodzi.

thisisnotarecord | 2018
Bandcamp
FB

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze