Wolność – Nowa Kolonia
Jarek Szczęsny:

Wolność na wolności.

Babadag – Šulinys
Jarek Szczęsny:

Nie budźcie śniącego.

Lee Gamble – In A Paraventral Scale
Paweł Gzyl:

Początek trylogii.

Maurice Louca – Elephantine
Łukasz Komła:

Gargantuiczna bliskość jazzowego kosmosu.

Hoera. – ≈
Łukasz Komła:

Uderzająca subtelność. 

Julia Kent – Temporal
Jarek Szczęsny:

Hipnotyzowanie słuchacza.

Bendik Giske – Surrender
Jarek Szczęsny:

Zagwozdka.

Wiktor Stribog – Poradnik Uśmiechu OST
Stanisław Bryś:

Grzybowe melodie w duchologicznym sosie. 

Orphan Ann – The Practice Of Surrender
Paweł Gzyl:

Piękno w mroku.

Ami Shavit – Yom Kippur 1973
Jarek Szczęsny:

Inspirowane wojną.

Jakub Lemiszewski – Podróż Na Wschód – Część I
Jarek Szczęsny:

Kuba i kamień filozoficzny.

Mchy i Porosty – The Dead Pterodactyl
Mateusz Piżyński:

Techno na strychu.

Nkisi – 7 Directions
Jarek Szczęsny:

Kosmos można stracić z oczu.

Robert Farrugia ‎– Adrift
Mateusz Piżyński:

Harmonijny ambient z mrokiem tylko na okładce?



Andrzej Korzyński – W klubie disko

Na ubiegłorocznej odsłonie łódzkiego Soundedit Festivalu miała swoją oficjalną premierę winylowa EP-ka Andrzeja Korzyńskiego – „W klubie disko”. Obok niepublikowanych utworów mistrza znalazły się także dwa remiksy Das Komplex i Hatti Vatti. 

Niezmiernie cieszy fakt, że w ciągu ostatnich kilku lat przywrócono muzyce Andrzeja Korzyńskiego (aranżer, pianista, kompozytor, organista ur. 1940) w pełni zasłużony szacunek i ponowny rozgłos. Chyba największą w tym zasługę należy przypisać polskiej wytwórni GAD Records. Nakładem tejże oficyny ukazały się wyjątkowe reedycje – na płytach kompaktowych i winylowych – ścieżek dźwiękowych Korzyńskiego do takich filmów jak „Akademia Pana Kleksa”, „Wielki Szu” czy „W Pustyni i w Puszczy”.


Oczywiście należy przywołać wydawnictwo „Sonda 2”, na którym mamy zarówno solowe nagranie kompozytora, jak i znakomitej grupy Arp Life (powstała w 1974 r.), utożsamianej z postacią Korzyńskiego. Tutaj GAD Records zrobiła tak samo mnóstwo dobrej roboty, wznawiając ich debiutancki album pod tytułem „Jumbo Jet” (1977 r.) oraz zapomnianą przez parę dekad kasetę „Z bezpieczną szybkością” (1978 r.). Zasięg muzyki Arp Life w latach 70. był imponujący, ponieważ utwory grupy pojawiały się w filmach (m.in. „Człowiek z marmuru” Andrzeja Wajdy, „W Pustyni i w Puszczy” Władysława Ślesickiego), na kasetach demonstracyjnych do magnetofonów i hotelowych windach.


Cofając się jeszcze do lat 60. (a jest to bardzo istotne patrząc na karierę kompozytora), Korzyński w 1965 roku wspólnie z Mateuszem Święcickim i Witoldem Pogranicznym założył Radiowe Studio „Rytm”, którego misją było nagrywanie i popularyzowanie ówczesnej muzyki młodzieżowej. Studio „Rytm” wylansowało, lub pomogło w karierze takim wykonawcom jak, m.in.: Niebiesko-Czarni, Czerwone Gitary, Polanie, Trubadurzy, Breakout, Czesław Niemen, Piotr Szczepanik czy Marek Grechuta. W tamtym okresie Korzyński prowadził również zespół Ricercar 64.

Pamiętajmy, że Korzyński jako jeden z pierwszych artystów w Polsce wykorzystywał syntezatory oraz tworzył muzykę disco. No i wymyślił postać Franka Kimono, a także napisał tekst do nagrania „Mydełko Fa”.

Tak w wielkim skrócie przedstawia się barwne życie artystyczne Andrzeja Korzyńskiego. Tymczasem przenosimy się wstecz o parę miesięcy, jest koniec października roku 2018, gdzie na łódzkim Soundedit Festivalu kompozytor otrzymał statuetkę „Człowieka ze złotym uchem”. W związku z tym Narodowe Centrum Kultury – zaangażowane od dawna w promowanie twórczości Korzyńskiego – postawiło opublikować specjalną płytę winylową zatytułowaną „W klubie disko” (nakład 400 egzemplarzy i dawno wyprzedany), z pięcioma dotąd niepublikowanymi utworami kompozytora oraz dwoma remiksami autorstwa Das Komplex i Hatti Vatti.

Andrzej Korzyński w trakcie spotkania w Chorzowie w 2017 r. z okazji premiery płyty „Wielki Szu”, fot. GAD Record

EP-kę otwiera świetny fragment „Ocalenie” (wyciągnięty z archiwum Arp Life), w którym mamy wysuniętą linię basu, sekcję smyczków i dęciaków oraz filmową dramaturgię na przecięciu klimatu „07 zgłoś się” (Korzyński i Włodzimierz Korcz byli twórcami ścieżki dźwiękowej) i opowieści o Jamesie Bondzie. Bardzo ciekawie wypada również temat z filmu „Okrągły tydzień” (1977 r.) Tadeusza Kijańskiego. Ciekawostką jest to, że dialogi w scenariuszu do tego obrazu wyszły spod pióra niedawno zmarłego Kazimierza Kutza. W tej kompozycji liryzm partii instrumentów smyczkowych całkiem nieźle koresponduje z tym, co stworzył Jerzy Matuszkiewicz do serialu telewizyjnego „Janosik”. W „Ich Will Nach Hause” najciekawiej prezentuje się mięsisty syntezator Korzyńskiego w przeciwieństwie do banalnej aury westernu w tle. No i jest ukochane disco w utworach „Akwen Eldorado” (1988 r.) – pochodzący z miniserialu sensacyjnego o takim samym tytule – oraz „Na zawsze twoja dziewczyna” (wyciągnięty z repertuaru Arp Life). Oba numery opisałbym jako PRL-owski dancing z gangsterską intrygą obsypaną cekinami, strzelającym (pistoletem) szampanem i tańczącymi pięknymi kobietami w „Klubie disko”!

Przekładając płytę na stronę B można znaleźć wspomniane wcześniej remiksy. Das Komplex (Marcin Łukaszewicz) zajął się „Na zawsze twoją dziewczyną”, zaś Hatti Vatti (Piotr Kaliński znany także z HV/NOON, Nanook of the North) przemodelował „Okrągły tydzień”. Das Komplex wydłużył, rozbudował i ostatecznie świetnie obudował romantyzmem oraz niespiesznym tempem temat z utworu Korzyńskiego. Hatti Vatti odniósł się do sprawy w nieco krótszej formie, ale tak samo atrakcyjnie jak Das Komplex

Na koniec kolejna dobra wiadomość dla fanów muzyki Andrzeja Korzyńskiego. Już 25 stycznia w GAD Records ukażą nagrania kompozytora do telewizyjnych filmów niemieckiego reżysera Celino Bleiweissa, nakręconych w latach 70. i 80. Nic tylko czekać! Więcej informacji tutaj.

październik 2018 | Narodowe Centrum Kultury / GAD Records

 

Strona Narodowego Centrum Kultury »Profil na Facebooku »Strona GAD Records »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze