Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.

Rites of Fall – Towards the Blackest Skies
Jarek Szczęsny:

Im dalej w las, tym ciemniej.

Hula – Voice
Paweł Gzyl:

Łabędzi śpiew mistrzów industrialnego funku.

Christian Scott aTunde Adjuah – Ancestral Recall
Jarek Szczęsny:

Raróg zwyczajny.



Ben LaMar Gay – Confetti In The Sky Like Fireworks (This Is Bate Bola OST)

Tym razem Ben LaMar Gay w roli kompozytora muzyki filmowej. Obraz „This Is Bate Bola” pokazuje mało znane oblicze brazylijskiego karnawału.

Rok 2018 przyniósł dużo nieznanych wcześniej nagrań amerykańskiego multiinstrumentalisty, przez wiele lat przechowywanych gdzieś na dyskach twardych. Zaczęło się od „Downtown Castles Can Never Block The Sun”, a następnie wyszły takie wydawnictwa jak „Grapes”, „500 Chains” i „Benjamim e Edinho”.

Fot. Erik Luyten

„Confetti In The Sky Like Fireworks” to soundtrack do filmu dokumentalnego „This Is Bate Bola” nakręconego przez Bena Holmana i Neirina Jonesa. W ubiegłym roku ich obraz został doceniony na wielu festiwalach filmowych. Wędrujemy w głąb dzielnicy Guadalupe położonej w północnej części Rio de Janeiro, gdzie można doświadczyć zupełnie innego oblicza skomercjalizowanego karnawału. Chodzi tu o rytuał Bate Bola  – pomijany, błędnie rozumiany lub odrzucany przez brazylijski mainstream za jego gwałtowność lub obsceniczność.

Bate Bola jest czymś w rodzaju konkursu rozgrywanego między dzielnicami, wywodzącego się ze starożytnych europejskich tradycji karnawałowych i rytuałów afrykańskich. Członkowie konkurujących ze sobą grup przypominają wyglądem gladiatorów z przyszłości. Ze względu na niebezpieczny charakter obchodów Bate Bola – i przez to nie cieszący się dobrą reputacją w mediach głównego nurtu – był nieudokumentowanym rozdziałem niezwykłej kultury znanej szerzej tylko mieszkańcom faweli i innych peryferii. „This Is Bate Bola” szczęśliwie wypełnił tą lukę.

Ben LaMar Gay zilustrował Bate Bola wykorzystując w dużej mierze muzykę elektroniczną i to bliską ambientowi („Movimentos”, „Cuide De Cada Um De Nós”, „Melhor Que Tem”), a w niektórych momentach kładąc nacisk na mroczną odmianę tego gatunku. Są też syntezatorowe drgania („Kingdom Come/Strong”) i fragmenty z rozbudowaną rytmiką osadzoną w południowoamerykańskich realiach (np. „Angola and You”, „O Desfile da Madu”). „A saída” z kolei eksploduje bezkompromisowością spotęgowaną przez rapujący wokal Flavio dos Prazeresa, czyli wnuka Heitora dos Prazeresa – pioniera brazylijskiej samby.


Wytwórnia International Anthem zapowiada opublikowanie jeszcze w tym roku trzech kolejnych albumów Bena LaMara Gaya z niewydaną dotąd jego muzyką. „Confetti In The Sky Like Fireworks” nie jest może najważniejszym rozdziałem w twórczości Amerykanina, ale bardzo interesującym ze względu na ukazanie kolejnego obszaru zainteresowań stylistycznych Gaya. Wbrew pozorom do tego, co nas otacza, czyli tworzenie coraz to bardziej wymyślnych mikstur gatunkowych, z których bardzo często nic nie wynika, w przeciwieństwie do działań Bena – nacechowanych wyrazistym talentem i wizją.

15.03.2019. | International Anthem

 

Strona International Anthem »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze