The Chemical Brothers – No Geography
Jarek Szczęsny:

Wszystkie znane chwyty.

Kucz/Bilińska – Kucz/Bilińska
Jarek Szczęsny:

To nie jest płyta na dzisiejsze czasy.

Logos – Imperial Flood
Paweł Gzyl:

Sielski krajobraz wschodniej Anglii przełożony na awangardowy grime.

Alberich – Quantized Angel
Paweł Gzyl:

Suma wszystkich przemian.

Amnesia Scanner And Bill Kouligas – Lexachast
Jarek Szczęsny:

Taniec z kaktusem.

HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.



Cykada – Cykada

Energetyczna fuzja jazzu znad Tamizy pod banderą biało-czerwoną.

Po szerokich sukcesach wydawnictw rodzimych EABS-ów, label Astigmatic wypuszcza debiutancki album młodego kolektywu z Londynu, czyli najgorętszego obecnie miasta na mapie świeżej odsłony jazzu. Swojsko brzmiącą Cykadę tworzy sześciu doświadczonych muzyków, działających już wcześniej na scenie w wielorakich odsłonach m.in. w Myriad Forest, EZRA Collective czy Don Kipper. Trzonem zespołu jest basista Jamie Benzies, bębniarz Tim „Chiminyo” Doyle oraz odpowiadający za instrumenty klawiszowe Tilé Gichigim-Lipere, który co kluczowe dla tego projektu odpowiada również za programowanie i modyfikację dźwięków poszczególnych instrumentów. Skład uzupełniają Axel Kaner-Lidstrom (trąbka), James Mollison (sax) oraz Javi Pérez (gitara).

Na ten longplay mieszczący się najbardziej w szufladzie z napisem jazz-fusion składa się pięć nagrań o bardzo dynamicznym, rozbudowanym i raczej pozytywnym charakterze, a feerią pomysłów i inspiracji jakie sekstet zmieścił w tym materiale spokojnie starczyłoby na dwie płyty. Zespół bardzo umiejętnie aranżuje wypełnianie przestrzeni dźwiękowej, co przy improwizowanej materii i sporej ilości instrumentów niesie zawsze ryzyko kakofoniczności – w tym wypadku nie ma o tym mowy. Z dużą dojrzałością Cykada operuje również dynamiką i budowaniem napięcia, co świetnie można uchwycić już w otwierającym „Creation”. Londyńczycy na przestrzeni niespełna czterdziestu minut kreślą sporo wpadających w ucho tematów („Dimension Stepper”!), a pomiędzy nimi sekcja dęta często sięga po techniczne i szybkie bridge’e. Jeśli szukać w tej muzyce jakiś wpływów to oprócz najpopularniejszych obecnie na scenie śladów afrykańskich, z pewnością można wyłuskać inspiracje melodyką arabską („Realise”, „Ophelia’s Message”), rockiem psychodelicznym, funkiem, neosoulem, ale też elektronicznymi gatunkami jak dub czy breakbeat.

Bardzo ciekawie wypada tu mariaż brzmień akustycznych z syntezatorową elektroniką, która nie nachalnie wychyla się zza tych pierwszych, czasem w postaci cyfrowej smugi jak w pierwszej części jedenastominutowego „Third Eye Thunder”, a innym razem jako harmoniczna baza w rozpędzającym się i najlepszym na płycie „Dimension Stepper”. Warto podkreślić, że za miks i mastering „Cykady” odpowiada Paweł Bartnik, który tym materiałem zrobił sobie darmową, ogólnoświatową reklamę, bo po pierwsze krążek brzmi bardzo dobrze, a po drugie z pewnością odbije się szerokim echem.

22.03.2019 | Astigmatic Records

https://cykadaband.bandcamp.com/album/cykada
https://soundcloud.com/astigmaticrecords/cykada-dimension-stepper
https://soundcloud.com/astigmaticrecords
https://www.facebook.com/astigmaticrecords/

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze