Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.

Luis Vicente & Vasco Trilla – A Brighter Side of Darkness
Łukasz Komła:

Rogate flow sięgające głębin.

Matias Aguyao – Support Alien Invasion
Paweł Gzyl:

Najbardziej wymagający album chilijskiego producenta.



Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Kiedy mówimy o wytwórni Kompakt, najczęściej myślimy o jej dwóch założycielach – Wolfgangu Voigcie i Michaelu Mayerze. Tymczasem w ciągu dwóch dekad jej działalności, zgromadziło się wokół niej stałe grono bliskich współpracowników. Jednym z najważniejszych jest Jörg Bürger. Ten pochodzący z Kolonii producent debiutował u samego zarania dziejów nowej elektroniki. Już na początku lat 90. działał pod wieloma pseudonimami, z których najważniejszymi okazały się Burger Industries i The Bionaut. Pierwszy firmował siarczyste acid techno, a drugi – bardziej ambientową odmianę muzyki klubowej. Z czasem Bürger dołożył do tej pary jeszcze jeden ważny projekt – The Modernist, który z kolei dedykowany był minimalowej wersji tech-house’u.

Nagrania tego niemieckiego producenta zagościły w katalogu Kompaktu już bardzo dawno temu. Trafiały one zarówno na winylowe dwunastocalówki, jak i na obie kompilacje wydawane przez kolońską wytwórnię – „Total” i „Pop Ambient”. Nie brakowało wśród tych utworów i takich, które powstały w kooperacji Bürgera z innymi producentami oscylującymi wokół firmy. Najważniejszą z nich na był projekt Mohn, powołany przezeń do życia z samym Wolfgangiem Voigtem. Obaj panowie pracowali wspólnie już na początku lat 90., a jednym z najważniejszych dokonań ich teamu była płyta „Las Vegas” wydana w 1996 roku. Nic więc dziwnego, że Kompkat rozpoczyna teraz nowy cykl kompilacji, których kuratorem jest właśnie Bürger.

Album otwiera psychodeliczny folk – zaśpiewany sennym głosem „Cirrus Minor” w wykonaniu duetu Terrapin, który tworzą Jörg Bürger i Matias Aguyao. „Magic Lantern” projektu The Modernist to przestrzenne deep techno ozdobione atmosferycznymi partiami gitary i wibrafonu. Podobnie wypada pierwsze nowe nagranie duetu Burger/Ink od ponad 20 lat – „Memphisto”. „The Gain Of Loss” The Novotones to klasyczny surf rock – bo pod nazwą tą ukrywa się bowiem niemiecki gitarzysta Fritz Ackermann, który współpracował już z Bürgerem na płytach The Bionaut dwie dekady temu.

W utworze „Welt 10” projektu Cologne Tape dostajemy nową wersję muzyki Pink Floyd z okresu „Live At Pompeii”. Echami rockowej psychodelii z przełomu lat 60. i 70. pobrzmiewa również „Arrival” meksykańskiego producenta Paulo Rodrigueza występującego tu jako Paulor. Znana z wokalnych obowiązków w duecie Saschienne francuska wokalistka Julianne Dessagne objawia nam w tym zestawie swój autorski projekt – Fantastic Twins. Firmowana nim kompozycja „Pilgrims” to tarantinowska w duchu i brzmieniu piosenka zanurzona w kosmicznej elektronice.

Finałowy segment „Velvet Desert Music Vol. 1” rozpoczyna sam Jörg Bürger. Jego „Beatmesse Part 2” przenosi nas na teren onirycznego ambientu, łączącego świetlistą elektronikę z akustycznymi dźwiękami rodem z egzotycznego etno. Taneczny puls zapożyczony z deep techno uderza w utworze „Mountain Eagle” Rebolledo & The Novotones, łącząc tęskne tony slide gitary z melodyjnym zaśpiewem niesionym przez męski chórek niczym z soundtracku Ennio Morricone. Jeszcze więcej tanecznej energii ma „Faithful Hessian” projektu Metope. Całość wieńczy podniosły ambient z monologiem o historii australijskiego społeczeństwa – „Redfern Address” Paula Maca.

Wszystkie nagrania na „Velvet Desert Music Vol. 1” mają ekskluzywny charakter – zostały bowiem stworzone specjalnie na tę kompilację. Łączy je jeden wspólny element – zestawienie nowoczesnej elektroniki z nastrojowymi partiami gitary. Najlepsze momenty tej kompilacji to te, w których ten balans jest zgrabnie wyregulowany. Kiedy gitarowe brzmienia zaczynają przeważać – robi się bardziej konwencjonalnie. Jednego jednak nie można odmówić tej muzyce: tworzy ona niezwykły nastrój, bliski klimatowi takich filmów, jak „Paris, Texas” Wima Wendersa, „Twin Peaks” Davida Lyncha czy „Truposz” Jima Jarmusha. Jeśli ktoś lubi takie zawieszenie między snem a jawą – kuratorski album Jörga Bürgera dostarczy mu wiele radości.

Kompakt 2019

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze