KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.

Sarin – Moral Cleansing
Paweł Gzyl:

EBM wyszlifowany na najwyższy połysk.

Mary Komasa – Disarm
Przemysław Solski:

Rozbrójmy się.

Black Sea Dahu – No Fire in the Sand
Łukasz Komła:

Tonąc w lekkości.

DJ Shadow – Our Pathetic Age
Jarek Szczęsny:

Ilość nie przekłada się na jakość.

Shanti Celeste – Tangerine
Paweł Gzyl:

Na poprawę nastroju.



Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Kiedy mówimy o wytwórni Kompakt, najczęściej myślimy o jej dwóch założycielach – Wolfgangu Voigcie i Michaelu Mayerze. Tymczasem w ciągu dwóch dekad jej działalności, zgromadziło się wokół niej stałe grono bliskich współpracowników. Jednym z najważniejszych jest Jörg Bürger. Ten pochodzący z Kolonii producent debiutował u samego zarania dziejów nowej elektroniki. Już na początku lat 90. działał pod wieloma pseudonimami, z których najważniejszymi okazały się Burger Industries i The Bionaut. Pierwszy firmował siarczyste acid techno, a drugi – bardziej ambientową odmianę muzyki klubowej. Z czasem Bürger dołożył do tej pary jeszcze jeden ważny projekt – The Modernist, który z kolei dedykowany był minimalowej wersji tech-house’u.

Nagrania tego niemieckiego producenta zagościły w katalogu Kompaktu już bardzo dawno temu. Trafiały one zarówno na winylowe dwunastocalówki, jak i na obie kompilacje wydawane przez kolońską wytwórnię – „Total” i „Pop Ambient”. Nie brakowało wśród tych utworów i takich, które powstały w kooperacji Bürgera z innymi producentami oscylującymi wokół firmy. Najważniejszą z nich na był projekt Mohn, powołany przezeń do życia z samym Wolfgangiem Voigtem. Obaj panowie pracowali wspólnie już na początku lat 90., a jednym z najważniejszych dokonań ich teamu była płyta „Las Vegas” wydana w 1996 roku. Nic więc dziwnego, że Kompkat rozpoczyna teraz nowy cykl kompilacji, których kuratorem jest właśnie Bürger.

Album otwiera psychodeliczny folk – zaśpiewany sennym głosem „Cirrus Minor” w wykonaniu duetu Terrapin, który tworzą Jörg Bürger i Matias Aguyao. „Magic Lantern” projektu The Modernist to przestrzenne deep techno ozdobione atmosferycznymi partiami gitary i wibrafonu. Podobnie wypada pierwsze nowe nagranie duetu Burger/Ink od ponad 20 lat – „Memphisto”. „The Gain Of Loss” The Novotones to klasyczny surf rock – bo pod nazwą tą ukrywa się bowiem niemiecki gitarzysta Fritz Ackermann, który współpracował już z Bürgerem na płytach The Bionaut dwie dekady temu.

W utworze „Welt 10” projektu Cologne Tape dostajemy nową wersję muzyki Pink Floyd z okresu „Live At Pompeii”. Echami rockowej psychodelii z przełomu lat 60. i 70. pobrzmiewa również „Arrival” meksykańskiego producenta Paulo Rodrigueza występującego tu jako Paulor. Znana z wokalnych obowiązków w duecie Saschienne francuska wokalistka Julianne Dessagne objawia nam w tym zestawie swój autorski projekt – Fantastic Twins. Firmowana nim kompozycja „Pilgrims” to tarantinowska w duchu i brzmieniu piosenka zanurzona w kosmicznej elektronice.

Finałowy segment „Velvet Desert Music Vol. 1” rozpoczyna sam Jörg Bürger. Jego „Beatmesse Part 2” przenosi nas na teren onirycznego ambientu, łączącego świetlistą elektronikę z akustycznymi dźwiękami rodem z egzotycznego etno. Taneczny puls zapożyczony z deep techno uderza w utworze „Mountain Eagle” Rebolledo & The Novotones, łącząc tęskne tony slide gitary z melodyjnym zaśpiewem niesionym przez męski chórek niczym z soundtracku Ennio Morricone. Jeszcze więcej tanecznej energii ma „Faithful Hessian” projektu Metope. Całość wieńczy podniosły ambient z monologiem o historii australijskiego społeczeństwa – „Redfern Address” Paula Maca.

Wszystkie nagrania na „Velvet Desert Music Vol. 1” mają ekskluzywny charakter – zostały bowiem stworzone specjalnie na tę kompilację. Łączy je jeden wspólny element – zestawienie nowoczesnej elektroniki z nastrojowymi partiami gitary. Najlepsze momenty tej kompilacji to te, w których ten balans jest zgrabnie wyregulowany. Kiedy gitarowe brzmienia zaczynają przeważać – robi się bardziej konwencjonalnie. Jednego jednak nie można odmówić tej muzyce: tworzy ona niezwykły nastrój, bliski klimatowi takich filmów, jak „Paris, Texas” Wima Wendersa, „Twin Peaks” Davida Lyncha czy „Truposz” Jima Jarmusha. Jeśli ktoś lubi takie zawieszenie między snem a jawą – kuratorski album Jörga Bürgera dostarczy mu wiele radości.

Kompakt 2019

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze