Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.

Kate Tempest – The Book Of Traps And Lessons
Jarek Szczęsny:

Próba uchwycenia bałaganu dzisiejszych czasów.

I Hate Models – L’Age De Metamorphoses
Paweł Gzyl:

Techno o metalowej furii i symfonicznym rozmachu.



Åke Hodell – Verbal Brainwash and Other Works

Niebawem minie 100. rocznica urodzin Åke Hodella – szwedzkiego poety, pisarza, kompozytora, malarza, grafika i pilota bojowego. Z tej okazji ukazało się trzypłytowe wydawnictwo.

Åke Hodell urodził się 30 kwietnia 1919 roku, a zmarł 29 lipca 2000 roku. Był kompozytorem eksperymentującym przede wszystkim z tekstem, zaś jego twórczość była najbliższa ruchowi Fluxus. Pewnie zastanawiacie się skąd to określenie „pilot bojowy”? Historia jest taka, że Hodell w latach 40. szkolił się jako pilot, a w 1941 roku przeżył katastrofę i musiał spędzić dwa lata w szpitalu, co dało mu do myślenia. To właśnie wtedy zrodziło się w nim nastawienie antymilitarystyczne.

fot. Lüfti Özkök

W swoim pierwszym tekście, „Flyende Pilot” (1953) i kolejnych książkach, Hodell stworzył termin „elektronismer”, który należy rozumieć jako kompozycję tekstowo-dźwiękową, będącą swoistym kolażem nagrań terenowych i głosów ludzkich. Owa forma posiada mocne konotacje z dramatem radiowym i słuchowiskiem. Hodell założył także wydawnictwo Kerberos Förlag, w którym ukazywały się m.in. książki Öyvinda Fahlströma, Catherine Christer Hennix, a także szwedzkie tłumaczenia Włodzimierza Majakowskiego oraz Arthura Cravana.


Wiele kompozycji tekstowo-dźwiękowych Hodella, wyprodukowanych we współpracy ze Szwedzkim Radiem Publicznym, wyrażało treści polityczne. „Pan Smith w Rodezji” z 1970 roku to protest przeciwko rasistowskiemu rządowi premiera Iana Smitha w Rodezji Południowej. Z kolei w kompozycji „Where Is Eldridge Cleaver?” (1969) kontestował zniknięcie czołowego ideologa ruchu Czarnych Panter.

Zestaw „Verbal Brainwash and Other Works” składa się z „General Buddy-Buddy” (1963), „Presentarms” (1963), „Spirit of Ecstasy” (1977) i został wydany przez szwedzkie Stowarzyszenie Fylkingen, które powstało w 1933 roku i skupia wokół siebie twórców z kręgu muzyki eksperymentalnej, współczesnej oraz innych dziedzin sztuki. To najstarsza na świecie tego typu organizacja. Wszystkie nagrania z „Verbal Brainwash and Other Works” zremasterowano z oryginalnych taśm, a sam Hodell autoryzował ich nowe brzmienie na kilka dni przed swoją śmiercią.

Åke Hodella w ówczesnym czasie zerwał z wszelkimi konwenansami gatunkowymi, nadając własnej twórczości osobny byt.

21 styczeń 2019 | Fylkingen 

Strona Fylkingen »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze