New Rome (Tomasz Bednarczyk) – New Rome
Ania Pietrzak:

Nowe oblicze wrocławskiego producenta.

Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.



Varg – Sky City Part 1 & 2

Powrót syna marnotrawnego.

W ostatnich latach Varg wyrósł na modelowy przykład enfant terrible współczesnej sceny elektronicznej. Choć sławę przyniosło mu zamglone techno publikowane nakładem nordyckiej wytwórni Northern Electronics, kiedy o jego występy zaczęły się ubiegać skoncentrowane na mrocznej muzyce festiwale w rodzaju berlińskiego Atonala, on nagle objawił swoje zainteresowanie zupełnie innymi gatunkami – hip-hopem i R&B. Tego rodzaju przekorna postawa była czymś odświeżającym na scenie nowych brzmień, nic więc dziwnego, że cokolwiek by szwedzki producent zrobił, wszystko było przyjmowane z nieskrywanym entuzjazmem przez krytykę i fanów.

Varg jest inteligentnym facetem i wie, że chociaż jego flirt z „czarnymi” stylistykami zyskał aplauz z wszystkich stron, tak naprawdę jego pozycję na elektronicznej scenie zbudowało tworzenie chmurnego techno. Ostatecznie powraca więc do tego rodzaju muzyki, chcąc z jednej strony scementować swoją dominację na rynku takich brzmień, a z drugiej – pragnąc udowodnić, że choć w wywiadach może chlapać jęzorem na lewo i prawo, sugerując, że nienawidzi techno, to jednak taka właśnie muzyka jest mu najbliższa. Dowodem tego najnowszy zestaw Varga, którym szwedzki producent wraca do Northern Electronics niczym biblijny syn marnotrawny.

Pierwsza część „Sky City” to cztery utwory reprezentujące hipnotyczną wersję techno o głębokim oddechu i szerokim rozmachu. „Cyclone” rozpoczyna zestaw uderzając rwanym bitem, na który nakładają się „nawiedzone” partie syntezatorów.  „Crush The System” galopuje w szybkim tempie, wnosząc ze sobą klawiszowe modulacje o kosmicznym tonie. W „Death.Toggle” rytm staje się bardziej sprężysty – a spowija go przestrzenna elektronika rodem z wczesnych nagrań Klausa Schulze. Krążek kończy rozedrgana kompozycja skoncentrowana na perkusyjnych efektach – „Green Flames”.

Czterema utworami z drugiej części „Sky City” szwedzki twórca puszcza oko do krytyki – sięgając po lansowane przez nią w ostatnich miesiącach brzmienia. Oto „A Weak Heart” wprowadza do zestawu trance’owe arpeggia – które podbija masywny puls basu. „The Fallen Star” koncentruje się wokół plemiennych bębnach, które nurzają się w glitchowych szumach i chrzęstach. „Spit!” to najbardziej eksperymentalne nagranie w zestawie: zawieszone między tętniącym bitem a mechanicznym głosem i acidowymi modulacjami. Na koniec Varg sięga po… gabber, łącząc w „This Wretched Light” przesterowane bity z majestatycznymi klawiszami.

Osiem premierowych nagrań Varga reprezentuje wszystko to, za co szwedzki producent został uznany objawieniem sceny techno połowy tej dekady. Wszystkie te rozwleczone i mgliste brzmienia zyskują tutaj jednak zdecydowanie klubowy sznyt – bo właściwie każdy utwór z tych dwóch winylowych krążków z powodzeniem sprawdzi się na parkiecie. „Macie to, czego chcecie” – wydaje się rzucać Varg w stronę swych fanów, prezentując ten zestaw. Być może dlatego obie części „Sky City” robią wrażenie nieco wyrachowanych. Brak tu tej świeżości i pasji, która cechowała wczesne dokonania Szweda. Mimo to didżeje mogą po ten zestaw sięgać bez obaw – to muzyka skrojona specjalnie pod ich potrzeby.

Northern Electronics 2019

www.northernelectronics.se

www.facebook.com/northernelectronics

www.facebook.com/vargrav

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze