Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Helm – Chemical Flowers

Współczesna inkarnacja hipnotycznej psychodelii.

Luke Younger w początkowej fazie swej muzycznej aktywności przejawiał typową dla przedstawicieli sceny eksperymentalnej twórczą nadproduktywność. Nie dość, że realizował wściekły noise w takich projektach jak Birds Of Delay czy Alien Zoner Ape, to grał również hałaśliwy punk w grupach The Lowest Form czy The Human Race. Dopiero sukcesy artystyczne jego autorskiego projektu Helm sprawiły, że to właśnie na jego nagraniach skoncentrował się w ostatnich latach.

Pierwsze trzy albumy firmowane tym szyldem dostrzeżono jedynie w wąskim kręgu wielbicieli awangardy. Zwrócił na nie uwagę również Bill Kouligas – i następna płyta szkockiego artysty ukazała się już w barwach jego wytwórni PAN. Materiał z „Impossible Symmetry” stanowiło intrygujące podejście do abstrakcyjnej elektroniki. Oryginalność wizji Youngera potwierdził wydany trzy lata później kolejny album dla niemieckiej wytwórni – „Olympic Mess”. Teraz dostajemy trzeci człon tej trylogii.

Początek wydaje się dezorientujący. „Capital Crisis (New City Loops)” otwiera niemal freejazzowa orgia rozwibrowanych klawiszy, z której dopiero po dłuższej chwili wyłania się ambientowa smuga podszyta daleką partią saksofonu. „I Knew You Would Respond” zaczyna się niczym psychodeliczny rock od transowego pochodu gitary i bębnów. Dopiero potem wyłaniają się dyskretne smyczki. Wraz z „Body Rushes” muzyka zaczyna się jednak uspokajać. Jest to bowiem oniryczny ambient, pulsujący w takt gitarowego loopu i odtworzonych od tyłu efektów.

„Leave Them All Behind” to najbardziej rozbudowany utwór w zestawie, lokujący się w formule upstrzonego glitchowymi wtrętami industrialnego ambientu. Podobnie wypada „Lizard In Fear”, choć tym razem muzyka zostaje poddana dubowym preparacjom. „Toxic Racecourse” osadzony jest na chmurnym dronie – ale otaczają go zgrzytliwe dźwięki o fabrycznym rodowodzie. W „You Are Database” pojawia się miarowy rytm tworzony przez zapętlony fragment pulsującego basu. Płyta kończy się majestatycznym utworem tytułowym, wpisującym w ambientowy kontekst smyczkowe brzmienia.

„Chemical Flowers” w naturalny sposób kontynuuje wątki z „Olympic Mess”: eteryczna elektronika spotyka tu przemysłowe efekty, tworząc halucynogenną muzykę, której bliżej do twórczości Nursie With Wound czy The Hafler Trio niż Aphexa Twina. Nowością są przetworzone dźwięki „żywych” instrumentów – a co warto dodać partie smyczków zostały zagrane i nagrane przez weterana post-punkowych brzmień – Jima Thrilwella. Efekt jest oszałamiający: abstrakcyjny kolaż surrealistycznych dźwięków, który można nazwać współczesną inkarnacją psychodelii.

PAN 2019

www.p-a-n.org

www.facebook.com/pan.hq

www.facebook.com/hhelmm

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze