Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści. W ostatnim czasie namnożyło się wydawnictw nagranych przez perkusistów. Sam w ostatnim czasie opisałem płyty Laurence`a Pike`a oraz Qasima Naqvi`ego. Odpowiedź z Polski, na ten ogólnoświatowy trend, wygląda imponująco. Oto nakładem U Know Me wychodzi album, na którym […]

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Różni artyści – Portrety

Sami perkusiści.

W ostatnim czasie namnożyło się wydawnictw nagranych przez perkusistów. Sam w ostatnim czasie opisałem płyty Laurence`a Pike`a oraz Qasima Naqvi`ego. Odpowiedź z Polski, na ten ogólnoświatowy trend, wygląda imponująco. Oto nakładem U Know Me wychodzi album, na którym zebrała się śmietanka rodzimych bębniarzy. Grają tu: Michał Bryndal, Hubert Zemler, Marcin Rak, Qba Janicki, Krzysztof Dziedzic, Łukasz Moskal, Jan Młynarski oraz Rafał Dutkiewicz. Wzmiankowane w tytule portrety, będzie można zobaczyć na okładce winyla, a ich autorem jest fotograf Filip Ćwik. Do tego należy wspomnieć o cudnej okładce autorstwa Macieja „Animisiewasza” Grochota. Mastering był w rękach Michała „Eproma” Baja, a wstęp do wydawnictwa napisał Bartek Chaciński.

Sam skład muzyków przyprawia o zawrót głowy. Ten szalony pomysł (ej, nagrajmy płytę tylko z perkusistami) sprawdził się tylko dzięki temu, że mamy do czynienia z artystami wielobarwnymi, sprawdzonymi w boju oraz oryginalnymi. Ma to sens i, jak przekonuje redaktor Chaciński we wstępie, „perkusista stał się nagle pierwszą figurą, która zaczęła w nowoczesnych formach muzyki popularnej powracać”.

Jakże miło się tego słucha. Paleta barw jest bogata. Widać, że każdy z muzyków otrzymał wolną rękę w zakresie repertuaru oraz gości, których mógł zaprosić do współpracy. Jedynym warunkiem było to, aby dany perkusista był autorem kompozycji. Dzięki czemu obcujemy z w pełni autorskim materiałem. Nie będę specjalnie maskował swojego zachwytu zarówno pomysłem, jak i materiałem muzycznym. W takim razie zobaczmy czego można tu doświadczyć.

Zaczyna Michał Bryndal (Voo Voo, Monika Borzym), który w roli pierwszego sygnału wypuszcza Wham!, a potem sączy mocny groove. O Hubercie Zemlerze pisałem już wielokrotnie i za każdym razem witam jego muzykę z nieukrywanym podziwem. Nie inaczej jest w przypadku „The Life and Death of Ben Bekele”. Wystarczy napisać, że on za każdym razem stawia sobie pomnik i nagrywa muzykę z towarzyszeniem elektroniki na najwyższym poziomie. Z kolei Marcin Rak (EABS) zna się na swojej robocie jak mało kto. Falująca elektronika, trochę soulu plus hip-hop. Z obozu eksperymentatorów przybywa Qba Janicki (Wojtek Mazolewski Quintet). Wraz ze swoją „Kabiną Projekcyjną” przynosi jedno z największych zaskoczeń na albumie.

W ten sposób przechodzimy do Krzysztofa Dziedzica. Z listy jego dotychczasowych współprac wynika, że skupia się on na jazzie i ten obszar eksploruje również i tu. Łukasz Moskal (Sister Wood, Brodka) idzie w stronę łączenia perkusji z elektroniką. Śmiało w nurcie eksperymentu porusza się Jan Młynarski (Jazz Band Młynarski-Masecki). I na koniec spada nam na głowę mocny, klubowy „Dispaced”, którego autorem jest Rafał Dutkiewicz (P.Unity). Zestaw różny, jak różni są jego twórcy. Posiada on jednak wspólny mianownik – oszałamiającą wszechstronność każdego muzyka. Jednocześnie wiele tu radości z grania, ale również masa kunsztu do podziwiania. „Portrety” to album dla miłośników muzyki.

U Know Me | 2019
Bandcamp
FB UKM

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze