Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz. To już dziesięć lat, od kiedy Sebastian Szary i Gernot Bronsert postanowili opuścić wytwórnię BPitch Control, dla której nagrywali jako Modeselektor. Cel był konkretny: powołanie do życia własnej firmy, która publikowałaby muzykę ich projektu. Tak też się stało […]

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Various Artists – 10 Years of Monkeytown

Spojrzenie wstecz.

To już dziesięć lat, od kiedy Sebastian Szary i Gernot Bronsert postanowili opuścić wytwórnię BPitch Control, dla której nagrywali jako Modeselektor. Cel był konkretny: powołanie do życia własnej firmy, która publikowałaby muzykę ich projektu. Tak też się stało – i w 2009 roku uruchomili działalność Monkeytown, która w ciągu następnych kilku lat wyrosła na jedną z ważniejszych tłoczni na berlińskim krajobrazie fonograficznym.

Szybko okazało się bowiem, że Szary i Bronsert mają większe ambicje. W katalogu ich wytwórni z miesiąca na miesiąc przybywało płyt nagranych przez innych wykonawców. Mało tego: niemal od razu Monkeytown dorobiła się firmy-siostry – 50Weapons, której dyskografia również powiększała się w niezwykłym tempie. Obie firmy penetrowały różne obszary nowej elektroniki, ale bez wątpienia najważniejszym wątkiem w ich katalogach była bass music.

Nie inaczej jest na kompilacji wydanej z okazji dekady działalności Monkeytown. To przede wszystkim nagrania znajdujące się na początku zestawu: „TLA” Dark Sky i „Squares” Robot Kocha z udziałem Radarbirda, ale również umieszczone pod koniec krążka „Extra” Siriusmo i „Ztlghtz” Anstama. Kompozycje te przypominają o najlepszych czasach dla tego rodzaju brzmień: uderzają zbasowanymi breakami i wypasionymi basami, niosącymi melodyjne partie klawiszy i 8-bitowe efekty.

Nie brak tu również flirtującego z połamanymi rytmami techno. To choćby osadzony na rwanym pulsie „Dirt Box” Redshape’a, odwołujący się do UK hard core’a „Rigger” Sheda i wymodelowany na noise’ową modłę „Duz It” Fjaaka. Szary i Bronsert zostawiają sobie bardziej przestrzenną i transową odmianę techno, serwując jako Modeslektor hipnotyczny utwór „My Friend The 201”.

Bardziej eksperymentalną stronę Monkeytown odsłaniają tu inne nagrania. To przede wszystkim niezawodni Mouse On Mars z IDM-owym mutantem zatytułowanym znacząco „Krautzig”, ale też sięgający po syntezatorowe modulalacje Alex Banks z „Ignition Sequence” i zaskakujący bogactwem dźwięków Gajek w „Large Scale/Small Scale”). Wisienką na tym torcie jest łobuzerski hip-hop – „Rattle Snake” duetu Otto Von Schirach i Catnapp.

Takie a nie inne brzmienia dominujące na „10 Years of Monkeytown” sprawiają, ze kompilacja ma bardziej charakter podsumowania tego, co działo się w wytwórni Modeslektora w ciągu minionej dekady, niż jakiejkolwiek próby spojrzenia w przyszłość. Owszem: dwanaście nagrań składających się na składankę tworzy kolorową całość. Nie ma tu jednak żadnych sygnałów tego, co Szary i Bronsert chcieliby publikować w najbliższych miesiącach. No – chyba że pozostaną przy dotychczasowej linii programowej firmy.

Monkeytown 2019

www.monkeytownrecords.com

www.facebook.com/MonkeytownBerlin

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze