Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.

Rites of Fall – Towards the Blackest Skies
Jarek Szczęsny:

Im dalej w las, tym ciemniej.

Hula – Voice
Paweł Gzyl:

Łabędzi śpiew mistrzów industrialnego funku.

Christian Scott aTunde Adjuah – Ancestral Recall
Jarek Szczęsny:

Raróg zwyczajny.



Fluxion – Perfused


Kiedy po pięciu latach milczenia, Konstantinos Soublis, powrócił w zeszłym roku do aktywności fonograficznej pod szyldem Fluxion, jego nowy album, „Constant Limber” wydany przez Resopal Schallware, zaskoczył wszystkich tanecznym charakterem. Wielu fanów jego wcześniejszych dokonań o zdecydowanie bardziej ambientowym brzmieniu, publikowanych przez Chain Reaction i Vibrant Forms, było po prostu rozczarowanych. Nadzieję na powrót greckiego producenta do dawnego stylu rozpaliła informacja, że na początku 2010 roku planuje on zaprezentować swoją kolejną płytę – tym razem dla Echocord. Przesłuchanie krążka nie przynosi jednak dobrych wieści dla wielbicieli pierwotnego wcielenia Fluxion – „Perfused” to jeszcze bardziej klubowy materiał niż „Constant Limber”.

Już wydane kilka miesięcy temu przez duńską wytwórnię albumy Mikkela Metala, Qunateca, a przede wszystkim Luke`a Hessa, wskazywały, że jej szef, Ken Christiansen, skłania się ku uznaniu utanecznienia dub-techno jako aktualnie najbardziej sensownej drogi rozwoju tego gatunku. I nowy album Soublisa potwierdza tę tezę z pełną mocą.

Właściwie echa dawnych poczynań Fluxion słychać tylko w pierwszym nagraniu z zestawu – „Horizons”. Wolno rozpędzający się rytm niesie tu matematycznie powtarzające się akordy metalicznych klawiszy, podbite dochodzącym jakby zza ściany przytłumionym pochodem basu. Wolny puls utworu tworzy rozmarzony klimat, podkręcany przez umieszczony w tle syntezatorowy pasaż o pastelowej barwie.

Senny nastrój jednak nagle pryska – oto bowiem uderza potężny bit techno napędzający kolejne nagranie – „Waves”. Uzupełniony przez szorstkie sample oplecione klikającymi efektami, tworzy wraz z nimi ekspresyjną całość o masywnym brzmieniu. Jeszcze prostszą budowę ma „Tantalizer” – składa się nań jedynie kanalizacyjny loop podszyty miarowymi uderzeniami perkusyjnej stopy i szelestem talerzy. Takie mocne granie pojawia się również pod koniec albumu. Mowa o utworze „Inductance”, wpisującym twardo łupany bit techno w sążniste pasaże podwodnych syntezatorów.

Kiedy wydaje się nam, że Soublis nie może już bardziej utanecznić swych kompozycji, rozbrzmiewa „Inflection”. To dynamiczny… house o funkowym groovie, podlany jedynie dubowym sosem. Podobnie wypada „Elation” – jeszcze szybszy i lżejszy rytm wprowadza tu wyrazistą melodię, tworzoną przez melodyjny pochód basu. Najlepiej na parkiecie sprawdzi się jednak „Fluctuations” – autorska wizja chicagowskiego hard house`u, oparta na organicznych dźwiękach ciepłych klawiszy podbitych motorycznym podkładem rytmicznym.

Jedynym przerywnikiem między tymi klubowymi pląsami okazuje się być kojący dub „Wabbler”. Pozbawiony dominującego w innych nagraniach bitu, niesie on orzeźwiające tchnienie oceanicznej bryzy znad jamajskiej plaży – wyrażonej tęsknym zawodzeniem syntetycznych dęciaków.

Na koniec wracamy do klasycznego dub-techno. W tym miarowym metrum utrzymany jest utwór „Perfuse” – hipnotyczny walec rozbrzmiewający echem wibrujących brzmień z poprzednich nagrań.

Nie wszystkim spodobają się te proste i dynamiczne kompozycje z nowej płyty Fluxion. Pamiętajmy jednak, że ostatnimi laty dub-techno wyraźnie skręcało w stronę ambientowych eksperymentów o ilustracyjnym charakterze. Taki zastrzyk surowej energii, jaki stanowi „Perfused”, nie tylko przywraca tej stylistyce potrzebną równowagę, ale być może stanie się nowym drogowskazem dla tworzących w niej artystów do zupełnie odmiennych poszukiwań brzmieniowych.

www.echocord.com

www.myspace.com/echocord

www.myspace.com/fluxionofficial
Echocord 2010

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 3

  1. mallemma

    jednak średnizna, tym razem srogo zanudził 🙁

  2. paide

    płyta jest całkiem przyjemna, a że zbliża się wiosna to będzie nawet w sam raz na tę porę.

  3. mallemma

    no, no, gratuluję terminowego rozmachu. poza tym – próbki są pyszne 🙂