Mechaniczne piękno.
Pod koniec listopada ukazał się album Transformation szwedzkiego pianisty i kompozytora Filipa Forsströma podpisującego się jako Ljudvägg (w wolnym tłumaczeniu „ściana dźwięku”). Pierwotnie nowe kompozycje Ljudvägga zostały stworzone i wykonane w związku z wystawą Anny Kristensson „See Through” (Galeria FRANK, Malmö 2019). W przyszłym roku Transformation ma wyjść także na winylu.
Twórczość szwedzkiego artysty wpisuje się w szeroko eksploatowaną ostatnimi czasy stylistykę nazywaną neoclassical, ale szczęśliwie nie utknął na pisaniu cukierkowych tematów np. pod infantylne obrazy filmowe, co niestety można znaleźć na wielu tego typu wydawnictwach.
Ljudvägg jest daleki od nasycania brzmienia fortepianu banalną elektroniką. Forsström w dojrzały sposób eksperymentuje z barwą, fakturą, surowością i różnymi konstelacjami dźwiękowymi. Bawi się percepcją, lubi zostawiać słuchacza w poczuciu odosobnienia, a także napinać i rozciągać emocje do stanu, kiedy ich natężenie przejmuje silny strumień dźwięku. Idealnie obrazują to utwory Skeppsrå i Mekanik.
Nagrania terenowe także dobrze się czują w towarzystwie fortepianu i ambientowych szelestów Ljudvägga (Skogsrå). Co ważne, nie ma tu miejsca na puste emocje, a potwierdza to niemal każdy utwór na Transformation. Wsłuchajcie się dokładnie chociażby w takie nagrania jak Tradition czy Klinga.
Fani Jana Wagnera lub Nilsa Frahma powinni zapamiętać nazwę Ljudvägg, a przede wszystkim sięgnąć po Transformation.
Lamour Records / Purlieu Recordinsgs | listopad 2020
Strona Facebook Ljudvägg »
Strona Lamour Records »
Profil na Facebooku »
Strona Purlieu Recordinsgs »
Profil na Facebooku »