Wpisz i kliknij enter

Alien Brains – Menial Disorders

Dadaistyczne igraszki.

Kiedy jakiś czas temu zapytano Genesisa P-Orridge’a, który z licznych występów (zawsze trwających pełną godzinę) Throbbing Gristle ceni najbardziej, odpowiedział że ten z marca 1980 roku, który miał miejsce w publicznej szkole Oundle School w brytyjskim Peterborough. Był to właściwie swoisty showcase prowadzonej przez zespół wytwórni Industrial – bo jako support pojawił się współpracujący z nią amerykański performer Monte Cazzaza. A wszystko to oglądali wyłącznie uczniowie placówki – chłopcy między 14 a 18 rokiem życia. Nic dziwnego, że występ zakończył się wtargnięciem chłopaków na scenę.

Organizatorem tego przedziwnego show był jeden z nich – Nigel Jacklin. Nastolatek był w ostatniej klasie i ponieważ interesował się muzyką, kiedy w Anglii eksplodowała moda na punk, założył własny zespół. Granie rockowych piosenek szybko go jednak znudziło. Zainteresował się wtedy wyposażeniem studia dźwiękowego w Oundle School. Tam, natchniony pierwszymi nagraniami Throbbing Gristle, zaczął tworzyć własne utwory. Kiedy uznał, ze są gotowe do publikacji – wysłał je do Marka Lancastera, który prowadził kasetową oficynę o nazwie Deleted.

Muzyka Jacklina spodobała się – i Lancaster postanowił ją wydać. To „wydanie” polegało na tym, że trzeba było mu wysłać czystą kasetę, by mógł na niej nagrać muzykę młodego eksperymentatora z Oundle School. Tak narodził się trwający aż półtorej godziny materiał zatytułowany „Menial Disorders”, który chłopak firmował szyldem Alien Brains. Produkt trafił do kasetowego obiegu DIY w Anglii i otworzył Jacklinowi drogę do współpracy z innymi freakami – Philipem Sandersonem ze Storm Bugs czy Davidem Jackmanem z Organum.

Po wydaniu „Menial Disorders” pojawiło się jeszcze kilka następnych kaset Alien Brains. Jackman dał też kilka koncertów – choćby w Londynie czy w Amsterdamie. Projekt zakończył swój żywot w 1985 roku. Ponieważ potem Jacklin wycofał się z tworzenia muzyki, być może jego nagrania przepadłyby na zawsze, gdyby nie nagły wzrost zainteresowania post-punkową elektroniką pod koniec pierwszej dekady XXI wieku. Najpierw więc utwory Alient Brains zaczęły krążyć po blogosferze, a potem na rynek trafiła czteropłytowa kolekcja „It’s All History Now 1979-1985”, opublikowana przez Vinyl-On-Demand.

W czterdziestą rocznicę wydania „Menial Disorders”, materiał ten po raz pierwszy pojawia się w wersji kompaktowej. To prawie 80 minut dźwiękowych eksperymentów Nigela Jacklina z końca lat 70. Słychać tu echa twórczości jego starszych kolegów – Throbbing Gristle i Cabaret Voltaire. Zgrzytliwe przestery łączą się ze zdeformowanymi głosami, a mechaniczne rytmy nurzają się w falujących strumieniach analogowego szumu. Czasem zabrzmi jakaś punkowa nuta: dudniący bas czy rozstrojona gitara. Całość przypomina wsłuchiwanie się w źle nastrojony radioodbiornik, emitujący dziwaczne dźwięki.

„Menial Disorders” jest świadectwem fascynacji twórców wczesnej sceny industrialnej z Wielkiej Brytanii ideami dadaistów. Kiedy uczeń Oundle School nagrywał te utwory, nie potrafił na niczym grać. Podobało mu się jednak bezkarne buszowanie w dźwiękowym środowisku. A ponieważ miał wyobraźnię – udało mu się z przypadkowo stworzonych i połączonych fragmentów stworzyć intrygującą opowieść. I dzisiaj brzmi ona ciekawie, choć momentami trzeba w sobie znaleźć sporo samozaparcia, by wysłuchać jej od początku do końca.

Klanggalerie 2021

www.klanggalerie.com

www.facebook.com/Klanggalerie-400510642753

www.alienbrains.co.uk







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy