Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.



Margaret Dygas – Margaret Dygas


Debiutancki album Małgorzaty Dygasiewicz z zeszłego roku był sporym zaskoczeniem dla tych, którzy znali ją z energetycznych setów w Panorama Barze czy Watergate. Polska producentka zrealizowała na „How Do You Do?” awangardową wizję mrocznego minimalu, udowadniając iż jest jedną z najbardziej kreatywnych artystek współczesnej elektroniki. Nie minęło pół roku a dostajemy od niej nową płytę – tym razem opublikowaną przez berliński Perlon.

Mini-album bez tytułu odsłania bardziej taneczną stronę twórczości Dygasiewicz. Otwierający całość „Missing You Less” wiedzie minimalowy bit opleciony dubowymi pogłosami. Na matowym tle kompozycji rozbrzmiewają glitchowe pohukiwania przeplecione zapętlonym akordem pianina. Wszystko to podkreśla soniczny akord puentujący całość szeleszczącym loopem.

„Soon” skłania się bardziej w kierunku eksperymentalnych dokonań producentki. Tworzy ona tutaj ciekawy podkład rytmiczny – wysamplowany z jakiegoś jazzowego winyla. Swingujący groove nabiera jednak z czasem charakteru house`owego bitu, niosąc organiczne tchnienie ciepłych syntezatorów.

Zupełnie inaczej wypada „Pressed For Time”. Kompozycję rozpoczyna tribalowy pochód basu, który z czasem wprowadza połamany rytm, bliski dubstepowej abstrakcji. Plemienny charakter kompozycji podkreślają subtelnie wklejone w całość sample afrykańskich perkusjonaliów.

„Country Way Of Life” rezonuje z kolei hipnotycznym pulsem o dubowym metrum. Umieszczone w tle strzeliste pasaże klawiszy przeplatają ledwo słyszalne głosy rozmawiających kobiet. To one tworzą odrealniony klimat nagrania – niczym z onirycznego snu amerykańskiej gospodyni domowej po zażyciu prozacu.

W opartym o zbasowane loopy „41” powraca znów minimalowa rytmika – Dygasiewicz wykorzystuje ją, aby stworzyć hipnotyczny killer podrasowany dubowymi efektami o metalicznym brzmieniu.

Całość kończy w fenomenalnym stylu „Ocbinh`s Groove”. Polska producentka wpisuje tutaj niepokojące głosy wycięte z jakiejś radiowej audycji w wibrujący bas podszyty dochodzącym z dalekiego tła zawodzącym loopem. Wszystko to kreuje zmysłowy klimat pełen podskórnego napięcia.

Niby to tylko sześć nagrań – ale składają się one na wyjątkowo przekonującą całość. Ich autorce udało się bowiem w perfekcyjny sposób połączyć klubową funkcjonalność z unikalną tendencją do brzmieniowych eksperymentów. 5 sierpnia polska producentka zagra w Berghain w ramach imprezy „Perlonize”. Warto się wybrać!

www.perlon.net

www.myspace.com/margaretdygas

Perlon 2011

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.