Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



DeepChord – Sommer

Ubiegłoroczny album Roda Modella dla szkockiej wytwórni Soma był jednym z najbardziej wymagających dokonań amerykańskiego artysty. Choć ten psychodeliczny i minimalistyczny materiał robił duże wrażenie, niektórzy fani twórczości DeepChord nie mogli się do niego przekonać. Być może dlatego, Modell postanowił na ten sezon przygotować zupełnie inną muzykę. I dlatego drugi album amerykańskiego producenta zrealizowany dla Somy, brzmi jak zaskakujący rewers „Hash Bar Loops”.

Już sam tytuł mówi wiele o jego zawartości – „Sommer” przynosi bowiem ciepłą i jasną muzykę o zdecydowanie letnim tchnieniu. Jak zwykle Modell wykorzystał nagrania terenowe, tym razem jednak zarejestrowane w pobliżu swego domu na przylegającej do oceanu słonecznej plaży. To jednak tylko tło poszczególnych kompozycji – które tym razem (chyba po raz pierwszy w historii tego projektu) zostały przycięte do formuły krótkich, kilkuminutowych nagrań splecionych ze sobą w jedną, organicznie połączoną całość. Stąd na krążek składa się aż trzynaście utworów.

To pozwala Modellowi odkryć różnorodność swej muzyki. Słychać ją przede wszystkim w warstwie rytmicznej – bo amerykański producent nie ogranicza się tutaj do klasycznych bitów w stylu dub-techno. Owszem, nie brak tu typowych podkładów dla wcześniejszych dokonań DeepChord, choćby w otwierającym całość „Glow” czy umieszczonym pod koniec „Gliding”.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/2030590-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=2030590-02″ allowscriptaccess=”always”]

Ale mamy tu również subtelny flirt z breakbeatem w „Aquatic” czy wyraźne odwołania do masywnego house`u w „The Universe As A Hologram” i „Fourier”.Z kolei w „Amber” i „Alfama” trafiamy na pogłębioną do maksimum rytmikę w stylu deep techno, a w „Aeronautics” i „Flow Induced Vibrations” bity zostają radykalnie zredukowane i cofnięte w bardzo dalekie tło. Wszystko to poddane jest jednak dubowej obróbce dźwięku, dzięki czemu brzmi w charakterystyczny dla DeepChord sposób – przestrzennie i majestatycznie.

Również w warstwie melodycznej poszczególnych nagrań, Modell pozwala sobie na liczne modyfikacje. Choć właściwie cała płyta jest zanurzona w nieustannym szumie (czyżby odgłos oceanu?), trafiamy tutaj zarówno na drżące smugi eterycznych klawiszy (choćby w „Aquatic”) czy świdrujące drony o monochromatycznym tonie („The Universe As A Hologram”), jak i kanalizacyjne efekty zapamiętane z najwcześniejszych dokonań artysty jeszcze w duecie z Mike`m Schommerem („Cruising Towards Dawn”) czy przejmujące arpeggia syntezatorowe rodem z klasyki kosmische musik („Spring Mist”). Te poszczególne elementy zgrabnie ze sobą harmonizują, ponieważ podporządkowane są ambientowej idei konstruowania dźwięku.

Właściwie nie ma tej płycie ciemnych barw – w szczątkowej ilości pojawiają się one jedynie w finale, choćby w dosyć nostalgicznym „Gliding”. Reszta to same świetliste dźwięki o mocno zrytmizowanej strukturze, które emanują pozytywną energią, wypływającą z niczym niezmąconej urody nadmorskiego krajobrazu. Ciekawe jak takie oblicze muzyki DeepChord spodoba się fanom twórczości projektu?

Soma Quality Recordings 2012

www.somarecords.com

www.facebook.com/SomaRecords

www.facebook.com/pages/DeepChord-Echospace

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarzy 7

  1. bani casino fara depunere
    casino bonus fara depozit
    no deposit casino
    http:/casinobonusfaradepunere.weebly.com/ casino bonus

  2. loopic

    Mam praktycznie wszystkie płyty DC – począwszy od wydawnictw DC 07-16. Sommer to jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy, album Roda Modella. Przepiękna muzyka, ale nie na lato, a na koniec lata i początek jesieni. Wielka muzyka.

  3. Otton III

    Czemu niektóre wydawnictwa od Roda Modella są wydawane jako samo Deepchord albo Deepchord present Echospace to jest jakaś inna seria wydawnicza?

    • killia

      z tego co zarejestrowałam to DeepChord presents Echospace to Rod Modell i Stephen Hitchell, a Deepchord to sam Rod Modell (z początku z Mikem Schommerem). zdaje się, że pan Paweł opisywał te zależności przy okazji recenzji Hash-Bar Loops.

  4. equinoxe

    Genialna płyta!

  5. sutter kane

    Album trafia w sedno lata i trwajaca dobra pogode urzekajac swa eteryczna aura saczaca sie z glosnikow.Rod Modell nie przestaje zadziwiac z kazdym albumem.Bez watpienia jest to plyta roku 2012.