Wpisz i kliknij enter

L.B. Dub Corp. – Unknown Origin

To płyta zrealizowana z autentycznym wyczuciem stylu, przemyślana w każdym dźwięku, ale nie tracąca przez to nic z intensywności i spontaniczności wykorzystanych na niej gatunków.

Luke Slater w ciągu prawie ćwierćwiecza swej producenckiej działalności dał się poznać z różnej muzyki. Wszyscy znamy jego techno-killery realizowane pod szyldem Planetary Assualt Systems. Ma on jednak również w swoim dorobku inne odmiany nowych brzmień – choćby melodyjne electro publikowane pod własnym imieniem i nazwiskiem czy przestrzenny IDM firmowany szyldem 7th Plain. Tym razem brytyjski weteran odsłania przed nami jeszcze inne oblicze – ukrywające się pod wielce wymowną nazwą L.B. Dub Corp.

Po raz pierwszy pseudonimu tego Slater użył w połowie minionej dekady, realizując swe nagrania dla holenderskiej wytwórni Mote-Evolver. W ten sposób powstały dwie winylowe dwunastocalówki, objawiające fascynację artysty dubową obróbką dźwięku. Trzecią płytę z tej serii opublikował już jego nowy wydawca – berliński Ostgut Ton. Dzięki niemu dostajemy też pierwszy pełnowymiarowy zestaw kompozycji tegoż projektu.

Otwierający płytę „Take A Ride” to z jednej strony hołd dla klasycznego UK hard core’a, a z drugiej – ukłon w stronę londyńskiej sceny dubstepowej. Podstawą nagrania są bowiem zdubowane breaki – pomiędzy którymi rezonuje poszatkowany głos Benjamina Zephaniaha, czarnoskórego poety z angielskiej sceny reggae. Taką muzykę robił kiedyś sam Slater – posługując się nazwą Krispy Krouton. Logiczną kontynuacją tych wątków jest umieszczony w samym centrum zestawu „I Have A Dream”. Skojarzenia ze słynnym przemówieniem Martina Lutera Kinga są tu jak najbardziej na miejscu. W centrum utworu znajduje się bowiem podniosła melorecytacja Zaphnaniaha, którą brytyjski producent wpisuje w smolisty podkład, uzupełniony epickimi partiami IDM-owych syntezatorów. Podobny charakter ma również umieszczony nieco wcześniej „L.B.’s Dub” – wolno toczący się jamajski killer, eksplodujący wokalnymi efektami i rwanymi akordami.


„Nearly Africa” przenosi nas na terytorium ekstatycznego ethno-house’u, jaki na początku lat 90. zwykł realizować pod szyldem Sandoz sam Richard H. Kirk z legendarnego Cabaret Voltaire. Miarowy puls ozdabiają tu afrykańskie perkusjonalia i plemienne śpiewy, a wszystko to puentuje melodyjna wariacja piano. Zbliżone brzmienie ma „Ever And Forever” – choć kontrapunktem dla egzotycznych dźwięków wnoszących gorące tchnienie z Czarnego Lądu są tutaj majestatyczne klawisze o IDM-owym tonie. Ten zapomniany już dzisiaj nieco ethno-house powraca jeszcze pod koniec krążka w „Generation To Generation”, łącząc tym razem transową rytmikę i klubową melodykę z zapożyczoną skądś poetycką melodeklamacją.

Slater nie byłby sobą, gdyby na swej płycie nie sięgnął ani razu po techno. Po raz pierwszy dzieje się to w „No Trouble In Paradise”, w efekcie czego otrzymujemy detroitowe w klimacie nagranie, rozpisane na dzwoniące loopy i chmurne klawisze. Techno poddane dubowej obróbce znajdujemy z kolei w kompozycji „Any Time Will Be OK” – uderzającej kolejnymi falami zbasowanych akordów. Do finałowego „Rollera” swoje przysłowiowe trzy grosze dołożył Function – w efekcie czego powstała berghainowa petarda, łącząca najlepsze cechy stylu Planetary Assault Systems i Sandwell District. Wisienką na tym torcie jest jednak „Turner’s House” – najbardziej oldskulowe nagranie w zestawie, przypominające surowy chicagowski house, jaki Slater tworzył w pierwszych dniach swej muzycznej kariery pod szyldem Translucent.

Brytyjski weteran może „Unknown Origin” zaliczyć na swoje konto jako kolejny sukces. To płyta zrealizowana z autentycznym wyczuciem stylu, przemyślana w każdym dźwięku, ale nie tracąca przez to nic z intensywności i spontaniczności wykorzystanych na niej gatunków. Jeśli ktoś zna Luke’a Slatera tylko jako nieustraszonego techno-bombardiera, powinien posłuchać L.B. Dub Corp. – dzięki temu odsłoni się przed nim pełny wachlarz producenckich talentów tego niezwykłego twórcy.

Ostgut Ton 2013

www.ostgut.de/label

www.facebook.com/pages/Ostgut-Ton-OFFICIAL

www.lukeslater.com

www.facebook.com/PlanetaryAssaultSystems.LukeSlater







Jest nas 13 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy