LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.

9t Antiope – Grimace
Jarek Szczęsny:

Mikrus.

Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy
Paweł Gzyl:

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Telefon Tel Aviv – Dreams Are Not Enough
Mateusz Piżyński:

Gdy w Tel Avivie zgaśnie światło…

Philipp Gorbachev – Kolokol
Paweł Gzyl:

Prawosławie i elektronika.

BNNT is Jerusalem in My Heart – Multiversion #4
Jarek Szczęsny:

Część czwarta.

rRoxymore – Face To Phase
Paweł Gzyl:

Introwertyczne bity.

The Big YES! – The Big YES!
Łukasz Komła:

Free jazzowy wybuch!

HTRK – Venus In Leo
Maciej Kaczmarski:

Miłość w czasach zarazy.

Matthias Schaffhauser – Hedonism, What Else
Paweł Gzyl:

Muzyka jako przyjemność.

Manu Delago – Circadian
Jarek Szczęsny:

Cykle snu.



Hilde Marie Holsen – Ask

Właśnie pojawił się nakładem wytwórni Hubro debiutancki album Hilde Marie Holsen.

Przyznam, że wcześniej nie znałem nagrań tej norweskiej trębaczki, improwizatorki i kompozytorki. Wiem tylko tyle, że Holsen udziela się też w dwóch innych projektach: Chrimari i Hå!Olsen. Winylowe wydawnictwo „Ask” to jej pierwszy długogrający materiał, na który złożyło się pięć utworów. Jak sami wydawcy podpowiadają, muzyka Holsen jest mocno zanurzona w kontemplacyjnym i melancholijnym klimacie, choć artystka nawiązuje również do noise’u („Korund”). Jednak na mnie największe wrażenie zrobił kapitalny fragment „Plagioklas”, gdzie mamy bardzo świeże połączenie brzmienia trąbki z elektroniką (blisko Arve Henriksena czy Nilsa Pettera Molværa).

Hilde Marie Holsen

W dronach Holsen jest coś takiego, co jednocześnie inspiruje i wprowadza w pewien rodzaj ekstatycznego transu („Alkali”) – dostrzegłem w tym utworze także jakąś drobną cząstkę Milesa Davisa (to może przez ten tłumik w trąbce?). W „Muskovitt” warstwa instrumentalna znakomicie oddaje nastrój mruczącego, kołyszącego się i uśpionego lasu – czuć też ukłon artystki w stronę tradycyjnej muzyki skandynawskiej, lecz przepuszczonej przez współczesne eksperymenty. Zaś w tytułowym „Ask” delikatne sola trąbki w ciekawy sposób korespondują z elektroniką z pogranicza ambientu.

Płyta „Ask” idealnie ochładza atmosferę, ale nie wystudza emocji, wręcz utrzymuje je w stanie niepewności i przyjemnego napięcia. Hilde Marie Holsen pokazała, że wypuszczane powietrze z trąbki (czyt. dźwięki) może być wyjątkowo lekkie, powabne i odkrywcze, tym samym twórczość Norweżki zdecydowanie odcina się od wielu typowych i bezbarwnych przedsięwzięć, jakie często spotykamy.

czerwiec 2015 | Hubro

 

Strona Facebook Hilde Marie Holsen »Słuchaj na Soundcloud »Strona Hubro »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.