Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.



hm505 – 505 Explorations

Wyciskacz potu.

Hakim Murphy zaczynał swą przygodę z muzyką elektroniczną jeszcze jako nastolatek, należąc w połowie lat 90. do jednej z tanecznych załóg, które zamaszyście wywijały nogami w chicagowskich klubach w takt nagrań serwowanych przez takich tuzów, jak Larry Heard czy Robert Armani. Nic więc dziwnego, że młody chłopak zapałał wielką miłością do najcięższych odmian house’u z Wietrznego Miasta, którymi w tamtym czasie wypełnione były po brzegi katalogi takich wytwórni, jak Relief, Cajual czy Dance Mania.

Kiedy dekadę później Murphy sam zaczął tworzyć muzykę, jego własne utwory w oczywisty sposób przypominały klasykę gatunku, przy której bawił się niegdyś w ciasnych i dusznych klubach. Aby je wydawać założył dwie własne tłocznie – Machining Dreams i Synapsis. To właśnie ich nakładem opublikował nie tylko niezliczoną ilość singli, ale również kilka albumów, firmowanych swym imieniem i nazwiskiem, jak również pseudonimem hm505. Do tej pory znane one były one wyłącznie najbardziej zagorzałym fanom klubowych rytmów z Chicago.

Sytuację tę zmienia pierwszy album Murphy’ego zrealizowany dla bardziej znanej wytwórni – Third Ear. Zawiera on dziewięć premierowych nagrań, objawiających w pełni twórczą metodę producenta. To klasyczny house z Chicago o typowo ekspresyjnym brzmieniu, wypracowanym na początku lat 90.  Jego podstawę stanowią sprężyste, raczej niespieszne bity, czasem uzupełniane jedynie mechanicznym klaskaniem („Lawndale”), cowbellowym stukaniem („Hilt’d”) czy szeleszczącymi hi-hatami („Memory Gland”).

Niosą one nakładające się na siebie kolejne warstwy syntezatorowych partii, układających się w gięte pochody basu („Camera Angle”), rozmyte akordy o sonicznym tonie („Late Night Deep”) lub popiskujące melodie rodem z dawnych soundtracków do filmów sci-fi („Undercurrent”). Nie brak tu również acidowych loopów, podanych w niemal industrialny sposób („Hilt’d”) czy szczątkowych wokaliz („Lawndale”). Wszystko to bucha dziką energią, przywołującą wspomnienie pierwocin klubowej elektroniki z końca lat 80., tworzonych w Chicago czy Detroit.

Ta prosta i bezpośrednia muzyka o analogowym brzmieniu zawsze miała swych zwolenników. Nie inaczej jest i dzisiaj – wszak pełnymi garściami czerpią z niej młodzi producenci z takich tłoczni, jak L.I.E.S. czy White Material. Nagrania realizowane przez Hakima Murphy’ego może nie są tak ciężkie i brutalne, ale dzięki temu z powodzeniem sprawdzają się na parkiecie. Nic w tym dziwnego – wszak ich twórca zaczynał jako footworkowy tancerz, w efekcie czego jego własna muzyczna twórczość jest od początku do końca podporządkowana parkietowej funkcjonalności.

Third Ear 2017

www.third-ear.net

www.facebook.com/pages/Third-Ear-Recordings/180900661963448

www.machiningdreams.net

www.facebook.com/hakimmurphy505

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.