Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.



Varg – Nordic Flora Series Part 5 – Crush

Metafizyka Tindera.

Kiedy w 2013 roku Anthony Linell postanowił uruchomić swą nową wytwórnię, pierwszym wydawnictwem w jej katalogu stał się debiutancki album jego kolegi ze Szwecji – Jonasa Ronnberga – zrealizowany pod pseudonimem Varg. „Misantropen” wyznaczyło tor muzycznych poszukiwań większości artystów, którzy wcześniej lub później zaczęli współpracę z Northern Electronics. Niby było to techno – ale mocno zanurzone w dronach, ambiencie i kosmische musik, przesiąknięte atmosferą głębokiego smutku i nieutulonej tęsknoty, dające słuchaczowi poczucie obcowania z czymś w rodzaju muzycznej metafizyki.

Kiedy tacy producenci, jak Acronym, Norin czy Vit Fana podążyli drogą wytyczoną przez Varga, on sam zasypał rynek niezliczoną ilością własnych lub stworzonych w kooperacji z innymi wydawnictw. Były wśród nich i znakomite realizacje, jak choćby płyty duetów D.Å.R.F.D.H.S. czy Ulwhednar, ale również sprawiające wrażenie stworzonych naprędce i w pośpiechu nagrania Grav czy Black Leather Harness. Kiedy producenci z Northern Electronics nawiązali kontakty ze swymi kolegami z wytwórni Posh Isolation, powstały dwa wyjątkowe projekty. Pierwszym był Body Sculptures, a drugim – Nordic Flora.

Ten drugi został wymyślony całkowicie przez Ronnberga. Poczynając od własnych nagrań, zebrał on wokół siebie kilkoro mało znanych artystów z norweskiego undergroundu, z którymi stworzył wspólnie cały zestaw nagrań. Najpierw trafiły one na płyty i kasety – a potem Varg zaprezentował projekt „na  żywo” podczas Atonal Festivalu w Berlinie. Było tam miejsce zarówno na noise’owe preparacje i energetyczne techno, jak również eteryczne R&B czy nawet pulsujący hip-hop. Fonograficznym podsumowaniem działalności Nordic Flory jest piąta część kolekcji opublikowana przez Posh Isolation.

W przeciwieństwie do poprzednich wydawnictw, to najnowsze ma wyjątkowo rozmarzony charakter. Ronnberg tworzy tu ambientowe i kosmiczne pejzaże, których na równi ważnymi elementami są rozwibrowane arpeggia syntezatorów i łagodnie niosące całość połamane rytmy, jak również kobiece monologi, wypowiadane lub wyszeptywane zmysłowymi głosami przez koleżanki Varga – AnnęMelinę i Chloe Wise. W efekcie powstaje podkręcona mocno na romantyczną modłę soundtrackowa muzyka, która w najlepszych momentach przywołuje wspomnienie vangelisowych nagrań z „Blade Runnera” („Archive 1” czy „Archive 2”).

Ten odrealniony nastrój od czasu do czasu Varg przerywa bardziej dynamicznymi wtrętami. Niemal na wstępie dostajemy świetliste techno wypełnione syntezatorowymi melodiami rodem z klasycznego trance’u („Rush/Tinder”). Potem niespodziewanie uderza plemienny gqom, w którym jest miejsce na połamane bity i wokalną ekwilibrystykę rapera Ecco2k („Vanity Lights”). Echa dubstepu, wymodelowanego na industrialną modłę, stanowią centrum kolekcji, buchając zwalistą rytmiką, fabrycznymi pogłosami i świdrującymi klawiszami („OND_FTP”). Całość wieńczy finezyjne electro, wpisujące rwany puls w rozjarzoną elektronikę („Rusch/Wickr”).

Tematycznie ostatnia część „Nordic Flory poświęcona jest seksualnym i romantycznym podbojom. „This flower grows forever” – szepcze tajemniczy głos w ostatnim nagraniu. I właśnie tu zbiegają się wszystkie wątki płyty, pokazując, że szwedzki producent próbuje współczesnej sztuce romansowania w sieci (i w realu) nadać wręcz metafizyczny ton. Mocno to ryzykowane podejście, choć wskazuje na głód duchowości wśród dzisiejszych młodych ludzi. Ponieważ Varg ma lekką rękę do pięknych melodii i nieobce mu jest poczucie humoru, wychodzi z tych dywagacji obronną rękę. Ale osunięcie się w kicz i banał było o włos.

Posh Isolation 2018

www.poshisolation.net

www.facebook.com/poshisolationsounds

https://www.facebook.com/vargrav/

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze