SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Various Artists – Air Texture Vol. VI – Selected By Steffi & Martyn

Breakbeatowa wersja ambientu.

W ciągu ostatnich kilku lat seria „Air Texture” zyskała międzynarodową renomę, konkurując z cyklem „Pop Ambient”, firmowanym przez Kompakt. Zadecydowało o tym to, że każda kompilacja z tego cyklu tworzona była przez innych artystów. Dzięki temu słuchaliśmy personalnej selekcji nagrań, które ich zdaniem definiowały obecnie gatunek określany terminem „ambient”. To pokazywało jak odmiennie można go postrzegać – nasycając własną wrażliwością i smakiem. Nie inaczej jest z najnowszym albumem z serii, na który muzykę wybrali niestrudzeni didżeje z Panorama Baru – Steffi i Martyn.

Pierwszy krążek otwierają nagrania z kręgu bass music, ale wymodelowane na ambientową modłę. To ledwo zarysowane podkłady rytmiczne i wielobarwna elektronika, owocujące psychodelicznym nastrojem („Observatory” Synkro czy „Unfound” Appleblima). Z czasem nagrania stają się bardziej surowe, asymilując wpływy dubu („Into Bleeps” Sheda). Wszystko to wiedzie do klasycznego IDM-u ze szkoły Aphex Twina („Bottomfeeder” Samuela Plkinga i „Herron” Touchinga), znajdując swoją puentę w podrasowanym na ambientową modłę przestrzennym rave’ie („Between Form & Matter” Steffi) i dubstepie („Kidney Version” Mosca).

Druga plyta zaczyna się od archetypowego IDM-u z początku lat 90., łącząc pneumatyczne breaki z metalicznymi akordami i pastelowymi tłami („When The Faces Went Down” Sheda i „Steelmill” Novocanemusic). Potem Steffi i Martyn koncentrują się na nowocześnie brzmiącej wersji ambientowej bass music, zestawiając ze sobą połamane struktury rytmiczne i kolorową elektronikę, odwołującą się do brzmień rodem z Detroit („The Ladder” As One) czy Londynu („Going West” Falty DL). Echa rave’owych wibracji powracają pod koniec zestawu, wpisując w ambientową formułę jungle’owe bity („The Naus Galaxy” Late Night Approach i „Moves” Martyna).

Pomysł, aby pokazać ambientową stronę breakbeatowej sceny okazał się zaskakująco trafny. Otrzymaliśmy ponad dwie godziny efektownej muzyki, która mimo swego głębokiego zakorzenienia w rave’owej rewolucji z początku lat 90., obecnie brzmi niezwykle świeżo i dynamicznie. Choć zestaw utrzymany jest w stonowanym nastroju, połamane rytmy dodają tej muzyce życia i werwy. W efekcie powstaje wyjątkowa wersja ambientu, wywiedziona wprost z pierwszych nagrań Aphex Twina. Trochę o niej zapomnieliśmy w toku rozwoju nowej elektroniki – tym bardziej chwała Steffi i Martynowi za jej przypomnienie.

Air Texture 2018

www.stores.airtexture.com

www.facebook.com/airtexture

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. Diuna

    Przeznakomity retro – futuryzm. Generalnie kompilacja do któtej chce się wracać.