New Rome (Tomasz Bednarczyk) – New Rome
Ania Pietrzak:

Nowe oblicze wrocławskiego producenta.

Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.



Violetshaped – Violetshaped

Czy da się zagrać techno w jeszcze bardziej radykalny sposób?

Sukcesy kolejnych płyt z industrialnym techno sprawiły, że pojawiło się wiele wykonawców i wytwórni specjalizujących się w tym gatunku. Przykładem tego może być uruchomiona dwa lata temu w Berlinie tłocznia pod malowniczą nazwą Violet Poison.

Do tej pory poznaliśmy zaledwie trzy wydawnictwa pod jej szyldem – w tym dwie winylowe dwunastocalówki zrealizowane przez projekt Violetshaped, w skład którego wchodzą dwaj producenci prowadzący firmę. Ponieważ pierwsze z wydawnictw – „The Great Mother Down The Stairs” – spotkało się z pozytywnym przyjęciem, uzupełnił je niebawem  zestaw remiksów w wykonaniu takich tuzów, jak Kangding Ray, Roly Porter i Vatican Shadow.

To wszystko było jednak tylko przygrywką do pełnowymiarowego albumu Violetshaped, który ukazał się właśnie w formacie dwóch winylowych krążków. I trzeba od razu przyznać, że dla fanów najmroczniejszych odmian nowej elektroniki, to wyjątkowo smakowity kąsek.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”90″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/484364-01.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=484364-01″ allowscriptaccess=”always”]

Zaczyna się od głębokiego szumu, który przeszywa warczący loop – „State Of Temporary Neuronal Effervescence” to jednak tylko wprowadzenie. Bo oto już po chwili uderza dudniący bit w rytmie siarczystego techno, na który nakładają się falujące blachy oplecione świdrującymi loopami. Ten potężny utwór nosi odpowiedni tytuł – „The Lord Won’t Forget”.

Potem rozbrzmiewa stłumiony puls, który w miarę rozwoju kompozycji zamienia się w marszowe bębny – to właściwie dubstep, ale zanurzony w gąszczu industrialnych przesterów („Out Of Any Symmetry”). Ten wątek rytmiczny kontynuują dwa kolejne nagrania – bo i tu trafiamy na wściekłe uderzenia miażdżącego wszystko na swej drodze bitu, tym razem jednak uzupełnione rozjeżdżonymi syntezatorami („cX310”) lub rave’owymi pochodami zdeformowanego basu („Spectral Nightdrive”).

Buchające dziką energią techno o tektonicznym brzmieniu pojawia się znowu w „Delusory Paratisosis”. Głównym wątkiem kompozycji jest żrący loop, który oplatają metaliczne efekty o przemysłowym tonie. A potem kolejna zmiana tempa: to monumentalny „Down Regulation”, buchający na wszystkie strony toksycznymi kłębami fabrycznej pary. Wszystko to kończy się hipnotyczną mantrą – bo finałowa „Anasthesia” wręcz otumania ogłuszającym szumem niesionym przez mechaniczny rytm.

Oczywiście nie byłoby tej muzyki, gdyby nie wcześniejsze dokonania Lucy’ego czy Tommy’ego Four Seven. Violetshaped unikają jednak intelektualnej gry ze słuchaczem i eksperymentów z preparowanym dźwiękiem – ich nagrania to czysta eksplozja surowej energii, która zostaje zredukowana niemal do fizycznego wymiaru. Czy da się zagrać techno w jeszcze bardziej radykalny sposób?

Violet Poison 2013

www.soundcloud.com/violet-poison

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Zbyszek Siekiera

    Brzmi świetnie! Bogu dzięki za powrót industrialnego techno!

  2. iloczyn skalarny

    Polecam tegoroczny album Shapednoise (połowy Violetshaped) – „The Day of Revenge” (wydany w Hospital – labelu Vatican Shadowa) – idealny dla lubiących Raime i Demdike Stare.