
Drugi album Exium udowadnia, że tworzący go producenci należą do ekstraklasy najmocniejszych odmian klubowej elektroniki.
Jeśliby szukać korzeni modnego dziś industrialnego techno okaże się, że tkwią one nie tylko w Anglii czy w Niemczech, ale również w dalekiej Hiszpanii. Bo już na początku minionej dekady działały tam takie wytwórnie, jak Mental Disorder, Warm Up, Pole Group czy Nheoma, które z powodzeniem publikowały ciężką i surową muzykę do tańca.
Tę ostatnią firmę powołało do życia dwóch producentów – Valentín Corujo i Héctor Sandoval – przede wszystkim na potrzeby własnego projektu – Exium. Duet rozpoczął działalność w 2001 roku i niemal od razu w ciekawy sposób łączył elementy dubu, industrialu i techno. Do dziś hiszpańscy twórcy dorobili się niezliczonej ilości winylowych dwunastocalówek, których kulminacją okazało się wydanie dwa lata temu znakomitego albumu „Roots Of Time”. Teraz duet wraca z jego następcą.
„A Sensible Alternative To Emotion” zaczyna się od łagodnie bujających akordów zdubowanych klawiszy – dopiero potem pojawia się lekki podkład rytmiczny, tworzony przez rozwibrowane breaki („Dronid”). Mocny bit techno uzupełniony sprężystymi perkusjonaliami uderza już w następnym utworze – wnosząc kumkający loop zalewany raz po raz przemysłowym wyziewem z dalekiego tła („Massless Particle”).
[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”90″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/492321-01.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=492321-01″ allowscriptaccess=”always”]
W „Parallel Computing” nie ma twardych uderzeń automatu perkusyjnego – tutaj rytm tworzy podskórna pulsacja głębokiego basu, opleciona onirycznymi pasażami IDM-owych syntezatorów. Z tanecznego kontekstu wyjęta jest też „Dagma” – industrialny prepar rozpisany na metaliczne bębny i masywny dron.
Wraz z „Absolute Magnitude” przenosimy się do Berghain – bo hiszpańscy producenci wprowadzają tym razem rwany bit zanurzony w industrialnych przesterach. Podobne dźwięki dochodzą z „Cimmerian Trail” – choć tym razem zostają uzupełnione z jednej strony przez dźwięczną partię klawiszy, a z drugiej – przez oniryczne tony IDM-owej elektroniki. Najmocniejszą energią uderza w tym zestawie „Novakron” – finezyjna synteza techno i dubstepu, również osadzona na lodowatym tle rodem z klasycznych produkcji Auetchre.
Exium nie rezygnuje również z bardziej klasycznego podejścia do mocnego grania. Pierwszym tego sygnałem jest „Biosh” – siarczysty killer z mrocznym motywem melodycznym rodem jakby z jakiegoś horroru. Wspomnienie brzmień w stylu Tresora wnosi tu z kolei „Nucleoid” – atakując agresywnymi dźwiękami falujących blach i fabrycznymi hałasami. A na finał zwrot w stronę laboratoryjnego minimalu w stylu Roberta Hooda – podrasowany acidowymi modulacjami „The 12th Planet”.
„A Sensible Alternative To Emotion” udowadnia, że Exium należą do ekstraklasy współczesnego techno. Potrafią bowiem zaproponować ciekawe pomysły aranżacyjne, nie rezygnując z surowej energii wpisanej z natury w ten gatunek. Czerpią garściami z jego klasyki, z powodzeniem stosując również nowatorskie pomysły. To się nazywa talent!
Pole Group 2013
