Wpisz i kliknij enter

3 pytania – Arturas Bumšteinas

Jeden z najważniejszych współczesnych kompozytorów z Litwy, zechciał zdradzić czego słucha, nad czym pracuje i jaka muzyka z 2012 zrobiła na nim wrażenie. 

Arturas Bumšteinas – wileński kompozytor, artysta dźwiękowy poruszający się w obrębie muzyki elektronicznej, elektroakustycznej i improwizowanej. Absolwent Litewskiej Akademii Muzycznej i Teatralnej. Ukrywa się pod pseudonimem Refusenik. Jest członkiem-założycielem zespołu Quartet Twentytwentyone, a także projektów Zarasai i Wolumen. Bumšteinas od 2000 roku współpracuje z wieloma muzykami (Anton Lukoszevieze, Laura Garbštienė, Jesse Szkło, Piotr Kurek, Alina Orlova ). Jego interdyscyplinarne projekty były prezentowane na kilkudziesięciu wystawach i festiwalach w całej Europie. Dyskografia artysty przybrała sporych rozmiarów. Pierwsze jego nagrania ujrzały światło dzienne w 2002 roku i była to płyta „Floating Points”. Muzyk już na dobre wpisał się w anturaż dwóch polskich oficyn: Bôłt Records i Sangoplasmo Records.

W 2013 roku Arturas Bumšteinas opublikował trzy wydawnictwa. Jednym z nich jest krążek „Sleep (An Attempt At Trying)” dla Bôłt Records (tutaj moja recenzja).

Na kasecie w Sangoplasmo Records ukazał się materiał „Head and Shoulders” zawierający analizę spektralnej harmonii piosenki „Don’t Talk (Put Your Head on My Shoulder)” z repertuaru The Beach Boys. Całość zarejestrowano na żywo podczas festiwalu Sonic Circuits w Waszyngtonie w 2010 roku. Płytę nagrano w składzie: Janel Leppin – wiolonczela, Anthony Pirog – gitara i Arturas Bumšteinas – laptop, syntezator i fortepian. Taśmę wypełnia kompozycja „Head and Shoulders”, gdzie mamy z jednej strony – doskonałe partie gitary amerykańskiego muzyka Piroga, a z drugiej – świat elektronicznych dialogów o silnych ciągotach w przeróżne rojony muzyki improwizowanej. Znakomita kaseta, koniecznie do nabycia.

Nie tak dawno też na kasecie wydał album „Epiloghi – Sei Modi Di Dire Zangtumbtumb”, który zdobył pierwsze miejsce i otrzymał nagrodę „Palma Ars Acustica” w dziedzinie Sztuki Radiowej. Jego praca została po raz pierwszy wyemitowana w Deutschlandradio Kultur. Oprócz odniesień do opery Jacopo Peri’ego „Dafne” z 1598 roku, Bumšteinas nawiązuje do tekstów René Descartesa i Luigi Russolo. Na „Epiloghi – Sei Modi Di Dire Zangtumbtumb” mamy połączenie niezwykłych futurystycznych wizji z dźwiękowym światem muzyki barokowej.

Czego ostatnio słuchasz?

Litewskiego artysty/architekta dźwiękowego Dariusa Čiuta. Pod tym linkiem znajdziesz sporą ilość jego nagrań: www.archive.org

Nad czym obecnie pracujesz?

Obecnie pracuję nad radiową wersją „Wielkiej Improwizacji” Adama Mickiewicza, która będzie transmitowana na antenie Radiowej Dwójki w październiku tego roku.

Gdzie zagrasz w najbliższym czasie?

Nie szybko. Dopiero 25 września wystąpię wraz z Dominykasem Vysniauskasem i Kamilem Szuszkiewiczem z naszym Wolumen Trio, gdzie w programie znajdą się reinterpretacje folkloru Żyda Litewskiego – Litvaka. Koncert odbędzie się w Wilnie.

Jakie płyty 2012 roku zrobiły na Tobie największe wrażenie?

Nowy Rok 2012 witałem w Berlinie u mojego przyjaciela, który ma sporą kolekcję płyt. Odkryłem u niego fantastyczny album o nazwie „Tonal Practice” grupy Tehran Experimental Orchestra opublikowany przez Hermes Records. Nadal jest to mój ulubiony longplay.

 

Oficjalna strona artysty »
Profil na BandCamp »
Profil na Facebooku »
Strona Bôłt Records »







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
ja
ja
10 lat temu

Mocno związany z Polską, fajnie. Ciekawy projekt.

Polecamy