Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.



The Stranger – Watching Dead Empires In Decay

Ten betonowy blok z okładki wydaje Wam się jakiś znajomy? Nic dziwnego. Angielski producent pomieszkuje obecnie w Krakowie – dlatego nagrał płytę o rozpadzie martwych imperiów.

Dotychczasowe dokonania Jamesa Kirby’ego, zarówno pod szyldem V/VM, jak również The Caretaker, wzbudzały skrajnie odmienne opinie. Jedni zachwycali się abstrakcyjnym poczuciem humoru artysty, a inni – traktowali go jako nic nie wartego hochsztaplera. Sytuację tę może zmienić nowe wcielenie rudowłosego freaka – The Stranger – które wydaje się być jego najbardziej „muzycznym” wydawnictwem.

Otwierający krążek „We Are Enemies But Not Here” zestawia ze sobą dwa zupełnie odmienne rodzaje dźwięków – nisko zawieszony dron o toksycznym brzmieniu i orkiestrowe sample pogłębione studyjnym pogłosem. Równie mroczny nastrój ewokowany podobnymi efektami znajdujemy w „We Scarcely See Sunlight” – ale tym razem niepokojące zawodzenia przypominające buddyjskie trąby uzupełniają metaliczne perkusjonalia. Tak brzmiały ćwierć wieku temu industrialne preparacje o plemiennym charakterze– choćby w wykonaniu owianych tajemnicą Last Few Days.

„So Pale It Shone In The Night” osadzony jest na smolistym podkładzie rytmicznym o dubowej proweniencji. Zza miarowo pulsujących stuków i zawiesistego pochodu basu dochodzą z głębokiego tła złowrogie pomruki – dzięki czemu nagranie ma wyjątkowo przestrzenny wymiar. Bardziej miarowe bity w stylu spowolnionego techno uderzają w „Spiral Of Decline” – tym razem jednak wnoszą one sążniste fale ziarnistych syntezatorów o nieco gitarowym brzmieniu. Deformacje te tworzą klimat niejednoznacznego zagrożenia.


„Where Are Our Monsters Now, Where Are Our Friends?” rezonuje zredukowanymi breakami – a na pierwszy plan wysuwa się zamaszysta partia ambientowych klawiszy o zdecydowanie soundtrackowym rozmachu. Niemal bliźniaczą konstrukcję ma umieszczony tuż obok „Grey Day Drift” – zestawiając ze sobą industrialne perkusjonalia i oniryczny pasaż syntezatorowy na lekko podłamanym rytmie. W obu tych nagraniach Kirby’emu trochę zabrakło świeżych pomysłów – bo w porównaniu ze swymi poprzednikami wypadają nazbyt konwencjonalnie.

Przegięciem w drugą stronę jest z kolei „Ill Fares The Land” – rozbuchane połączenie orkiestrowych bębnów z bulgoczącą elektroniką, tracące swą komunikatywności przez nadmierne spiętrzenie dźwięków. Zdecydowanie lepiej wypada „Providence Of Fate” – bo choć brytyjski producent również sięga po dudniące perkusjonalia, to zanurza je w rozwibrowanych przestrach o shoegaze’owym rodowodzie. Na koniec znów otrzymujemy udaną kompozycję – odwołujący się do szamańskiej psychodelii minimalistyczny „About To Enter A Strange New Period”.

„Watching Dead Empires In Decay” nosi znamiona wpływu zarówno klasycznego industrialu, jak i horrorowych preparacji w stylu Demdike Stare. Kirby potrafi jednak nadać tym brzmieniom własny charakter, łącząc upodobanie do deformacji dźwięku z typowym tylko dla niego wisielczym humorem. Nie wszystkie kompozycje z płyty są udane – ale i tak składają się na sugestywną całość, idealną do posłuchania o tej porze roku.

Modern Love 2013

www.modern-love.co.uk

www.facebook.com/leyland.kirby

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.