Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.



Saloniki: update

Oficyna Organized Music From Thessaloniki wydała dwa nowe albumy. Oba opublikowane w formie kaset, ukazują różne podejścia do dźwiękowego eksperymentu.
Harris Rodgers
Jack Harris & Samuel Rodgers – Wasted Five Years

To kolejne z udokumentowanych spotkań dwóch improwizatorów, dzielących zainteresowanie sound artem. W zestawie środków Brytyjczyków można znaleźć obiekty i mechanizmy poddane procesowi amplifikacji, jak również radioodbiorniki oraz układy elektryczne. Owadzie brzmienia uzyskiwane są poprzez efekt feedbacku.

Nagrania sesji „Wasted Five Years” dokonano w przestrzeni pustego biura. Całość została edytowana w minimalnym zakresie. Ostatnia z informacji wydaje się szczególnie istotna – słuchając warto zwrócić uwagę na odgłosy otoczenia, w tym hałas przejeżdżających samochodów i przelatujących samolotów, oraz na sposób w jaki muzycy wchodzą z nimi w dialog. Nie bez znaczenia jest szum, na co dzień neutralny i niesłyszany, a tu stanowiący oś, na którą naniesiono inne dźwięki. Pracując w korporacji mało kto wsłuchuje się w brzmienia wentylacji czy procesorów działających wewnątrz komputerów. Harris i Rodgers oddali głos przedmiotom i przestrzeni – tym zwykłym, banalnym.

Muzyka duetu rozwija się cierpliwie, skupiając przede wszystkim na łagodnych brzmieniach generowanych przez maszyny. Choć w pewnym momencie dochodzi do kumulacji energii, a w następstwie tego – do głośnej eksplozji, album jako całość można traktować jako spotkanie ze szczególnego rodzaju muzyką ambient.
yparxei provlima amalia
Yparxei Provlima Amalia – Kona Kai

„Field recording w wersji gonzo” – tak wydawca opisuje grecki projekt rodem z Aten. Co już przed przesłuchaniem wydało się intrygujące. Bo jak rozumieć styl gonzo, kojarzony przede wszystkim z dziennikarstwem i postacią Huntera S. Thompsona, w połączeniu z nagraniami terenowymi? Spodziewałem się wyjątkowo bezczelnych i demaskatorskich materiałów, ukazujących w sposób oryginalny i bezkompromisowy wybrany problem lub temat.

Jednak nieco się zawiodłem. „Kona Kai” to anegdotyczna opowieść… no właśnie, o czym? Z utworu na utwór znajdujemy się w innym miejscu. Zaczynamy na wsi, wśród piejących kogutów, po czym przeskakujemy do miasta, w ruch uliczny, na festiwal country, do biura. Słyszymy gawędę o legendarnym koncercie Stonesów, prowadzoną ze sceny przez muzyka, chwilę później dowcipy i przekomarzania przyjaciół. Nagrane głosy zostały zmontowane w nieoczywisty sposób, lub rzadziej – przekształcone efektami. Całość nosi znamiona absurdalnego reportażu, opowieści o niczym. Na uwagę zasługują przede wszystkim te momenty, gdy rzeczywistość zyskuje nieoczekiwanego rytmu, muzycznej organizacji.

Oba albumy zostały profesjonalnie skopiowane na kasetach chromowych.

O poprzednich wydawnictwach OMFT pisałem w tym artykule.

http://thesorg.noise-below.org/

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.