Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Building Instrument – Building Instrument

Norwegia eksperymentem płynąca, więc czas na architektów współczesnego folku.

Wytwórnia Hubro Records nie zwalnia tempa i na początku marca wypuściła kolejną płytę. Tym razem jest to krążek norweskiego tria Building Instrument. Zespół pracował aż sześć lat nad swoim debiutanckim albumem. Z marketingowego punktu widzenia, w czasach wszechogarniającego pędu i zatrważającej powierzchowności, podejście tria wydaje się być staroświecki i niemodne. Całe szczęście, że muzycy nie przejmują się tym faktem i przysłowiowo „robią swoje”. W przeciągu ostatnich lat grupa sporo koncertowała, czego efektem jest bardzo dobrze opracowany materiał, jaki znalazł się na „Building Instrument”.

W składzie Building Instrument mamy niezwykle utalentowanych instrumentalistów: Mari Kvien Brunvoll (wokal, sampler, cytra, perkusja, mirliton – instrument muzyczny z grupy membranofonów dętych), Øyvind Hegg-Lunde (perkusja) i Åsmund Weltzien (syntezator, elektronika, melodyka). Perkusista Øyvind Hegg-Lunde gra w dwóch innych zespołach, takich jak The Big Almost, Crab is Crap oraz współpracował z José Gonzalezem i jego formacją Junip. Za to Åsmund Weltzien udziela się w Thea Næss .

Warto zainteresować się również solowymi dokonaniami Mari Kvien Brunvoll, której talent odkrył sam Bugge Wesseltoft. Brunvoll śpiewa w języku norweskim i konkretnie w dialekcie Molde. W 2012 roku opublikowała swój pierwszy longplay pt. „Mari Kvien Brunvoll” (Jazzland Recordings), a w ubiegłym roku nagrała wspólny krążek wraz z multiinstrumentalistą Steinem Urheimem (jeden z bohaterów naszego cyklu „3 pytania”). Oba albumy zostały nominowane do Spellemannspris (norweski odpowiednik Grammy). Jeden z jej utworów „Everywhere You Go” zdobył sporą popularność wśród słuchaczy, a nawet został zremiksowany przez DJ-a Ricardo Villalobosa.

Punktem wyjścia do stworzenia nagrań na płytę „Building Instrument” była oczywiście tradycyjna muzyka i szeroko rozumiany folk. Zespół poszedł o wiele dalej i przygotował porządną porcję muzyki ocierającej się o eksperyment, który został głęboko osadzony na akustycznych brzmieniach. W utworach „Historia” i „Språk” mamy świetne połączenie cytry, syntezatora i gęsto zaaranżowanych partii perkusji. Poczułem wyraźne nawiązanie do uduchowionej twórczości norwesko-lapońskiej wokalistki Mari Boine. Z kolei w „Alt e Bra” Mari Kvien Brunvoll poprowadziła w niekonwencjonalny sposób linię swojego wokalu. Artyści udowodnili, że potrafią również pisać chwytliwe melodie wpisujące się w ramy współczesnej piosenki („Kanskje”, „Klokka Sju”). Z dużą swobodą łączą elementy zaczerpnięte z różnych gatunków muzycznych. Kolejny popis możliwości wokalnych Kvien Brunvoll mamy w kompozycji „Bli Med”.

Twórczość projektu Building Instrument jest doskonałym dowodem na to, jak prężnie rozwija się eksperymentalna scena w Norwegii. Mam tu na myśli w szczególności grono artystów skupiających się wokół oficyny Hubro Records. Muzycy z Building Instrument pokazali, że podziały stylistyczne w ich nagraniach po prostu nie istnieją. Przede wszystkim nie przekraczają cienkiej granicy przez siebie wyznaczonej, gdyż zdają sobie z tego sprawę, że bardzo łatwo można poddać się odtwórczym siłom. Na albumie „Building Instrument” mamy wyśmienity mariaż muzyki folkowej z domieszką współczesnych brzmień na miarę XXI wieku.

Norwegia: 07.03.2014, reszta świata: 16.05.2014 | Hubro Records

 

Strona facebook Mari Kvien Brunvoll »Strona Hubro Records »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.